    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Okulary progresywne.
    Date: Fri, 19 Aug 2022 13:37:08 +0200

    Dnia Fri, 19 Aug 2022 00:17:03 -0700 (PDT), Adam Lubszczyk napisał(a):

    > Przepraszam za NTG, ale tę grupę czytam regularnie i jest ona jeszcze "żywa" oraz
    tematyka wydaje mi się związana także z życiem domowym, a czuję potrzebę wyżalenia
    się i być może ostrzeżenia innych.

    > Pokusiłem się o zakup nowych okularów ze szkłami progresywnymi ( -3,5 dal / -1
    bliży) - tak zachwalanych przez okulistę i innych.

    > Mój Boże! Dwa tysiaki poszły w błoto. Tak g... wyrobu nigdy nie używałem.
    > TRAGEDIA!
    >
    > To, że przy poruszaniu głową wszystko faluje (zmienia kształty), można by się chyba
    przyzwyczaić, ale wg mnie niedopuszczalne jest aby wyraźny obraz obejmował tak
    niewielki obszaru widzenia.

    > Tylko to co powyżej poziomu (przez niewielki górny obszar szkieł) obraz jest
    wyraźny i to nie na pełną szerokość, bo boki zaczynają się rozmywać.
    > To co na wprost, już zaczyna być nieostre, a poniżej poziomu to dramat - jakby bez
    okularów.

    > Dolna część okularów miała ułatwić czytanie. Dotychczas zdejmowałem okulary i
    przybliżałem tekst bardzie i mogłem czytać. Był pewien zakres odległości do czytanie
    niedostępny - za daleko bez okularów a za blisko w okularach. Po to głównie skusiłem
    się na progresy, aby uzyskać dostęp do tego zakresu np. jakiś napis jest na tyle
    mały, że muszę się przybliżyć i zdjąć okulary, ale dostęp do napisu jest utrudniony i
    nie mogę przybliżyć głowy na tyle aby go widzieć wyraźnie.

    > No i co, nowe okulary działają? Tak, tyle że obszar dobrego widzenia na kartce A4
    to niewielki prostokąt obejmujący 30% wysokości i 70% szerokości kartki.
    > Czytając trzeba ruszać głową na boki (aby wyostrzyć początek i koniec linii) oraz z
    góry na dół (lub ruszać kartką). Ciekawostka, pionowy zakres można zwiększyć
    ustawiając kartkę prawie w poziomie :)
    > Pracuję przy komputerze, monitor 22'' w odległości ok. 80 cm - nie ma takiej
    pozycji aby objąć dobrą ostrością widzenia cały ekran, a niewielki pionowy ruch głową
    drastycznie zmienia ostrość widzenia.

    > Okulary, a właściwie tylko szkła (ale to one są najdroższe), nadają się tylko do
    śmietnika. Szkła są chyba niezwracalne i nie obejmu ich chyba reklamacja bo są niby
    sprawne, a że źle działają wg mnie to niestety chyba moja wina bo mogłem się
    dowiedzieć (a może mogłem gdzieś wypróbować takie okulary przed zakupem - jest taka
    możliwość ?) , więc kasa stracona.

    > Jeszcze raz przepraszam za wylane żale, ale może jednak komuś się to przyda i
    uniknie mojego błędu.

    > Adam

    Wybrałeś (albo Tobie wybrano) zły typ szkieł.
    Jak byłem pierwszy raz w zakładzie optycznym na pomiary (dochodzący lekarz
    okulista) i wybór szkieł/oprawek, to miałem do wyboru trzy typy szkieł.
    Te, które wybrałem (średnie, bo najlepsze kosztowały powyżej moich
    możliwości), miały wszystko w porządku w zakresie pionowym, natomiast na
    serokość ostrość była tak na oko na 90 stopni, a więc obejmowało mi prawie
    dwa monitory stojące obok siebie.
    Nie było żadnego pływania czy falowania obrazu przy ruchach głową.
    W samochodzie doskonale się sprawdzały.

    Kilka lat później wzrok mi się nieco pogorszył, okulary już mi trochę nie
    pasowały.

    Poszedłem do tego samego optyka na pomiary i nowe oprawki oraz szkła.
    Tym razem powiedziałem, że wolę "najszersze" szkła.
    Dostałem takie okulary, ostrość na pełnym obszarze. W porównaniu do
    poprzednich: rewelacja.
    Dodatkowo otrzymałem "nakładki" do samochodu (i nie tylko) - czyli same
    szkła z mostkiem i mocnymi magnesami. Szkła niebieskie (jak np.
    narciarskie) polaryzacyjne. Można je nałożyć na okulary lub podnieść do
    poziomu. Okulary z założonymi dodatkowymi szkłami wyglądają jak zwykłe
    przeciwsłoneczne.
    Jedyna wada nakładek, to możliwość utrudnionego widzenia niektórych ekranów
    LCD z powodu polaryzatorów. W jednym aucie mam tak, że głowę muszę nieco
    przechylić w bok, aby obraz z radia się rozjaśnił.

    Moja reda: szybko reklamuj.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam