  • Data: 2020-06-21 13:25:44
    Temat: Re: Remont domu w Anglii po polsku...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Budzik napisał:

    > To dobrze czy zle?
    > Nie lepiej myslec?

    Generalnie całkiem nieźle. Umiejętność generalizowania jest bardzo
    ważna, choć niektórzy mają ją upośledzoną (bada się to w gabinetach
    psychologicno-pedagogicznych u uczniów mających trudności w nauce).
    Tak, jest to element procesu, który nazywamy "myśleniem". Ważny
    element.

    > A dlaczegóz to? Lepiej szufladkować niz myslec?

    Lepiej szufladkować, ale to już wyższy etap. Literatura przedmiotu
    nazywa to "taksonomią" bądź "taksonometrią" (to drugie określenie
    bardziej mi się podoba, niestety nie przebiło się z polszczyzny do
    innych języków). Jeśli badaniom podlega równieć proces, nie tylko
    jego wynik, wtedy mówimy o klastrowaniu (cluster analysis) albo o
    analizie skupień. W naukowym ujęciu znamy to ledwie od stu lat,
    ale sama umiejętność jest o wiele starsza. W świecie istot żywych
    starsza od ludzkości.

    > CZyzbys wiazał doswiadczenie zyciowe, madrosc itp z generalizowaniem?

    Nabywanie doświadczeń życiowych zawsze jest generalizowaniem.
    Bez generalizowania można pisać dziennik lub pamiętnik. Z tego
    generalizowania może potem wykształcić się mądrość (życiowa).
    Za to rzetelnie prowadzony dziennik bywa podstawą rozwoju wiedzy.

    > IMO jest dokładnie odwrotnie.

    Czyżby jakiś ubytek zdolności generalizacji?

    --
    Jarek