    From: ddddddddddddd <d...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Tanio to chyba już było.
    Date: Sat, 20 Feb 2021 16:51:23 +0000

    W dniu 20.02.2021 o 11:07, budynPL pisze:

    > skąd pomysł że kamienice nie będą opodatkowane, lub że właścicele nie podniosą z
    tego powodu czynszów?
    > Chyba że "nie podniosą za dużo" to chodzi ci o to, że podatek jest od wartości, a
    to są rudery? Takiego
    > myślenia nie podejrzewam jednak.

    kogutek płaci nierynkowo niski czynsz - nie pamiętam nawet z jakiego
    powodu, ale na pewno w cenie w której wynajmuje nie można wynająć
    mieszkania - dlatego przypuszczam że może też mieć nierynkowo niską
    podwyżkę. Docelowo zapłaci tyle samo - jak nie on, to jego dzieci...
    W sumie podobnie jest tu w UK - wynajem od Housing Association jest
    30-50% tańszy niż na wolnym rynku, ale landlordów jest sporo więcej i
    coraz rozważniej segregują najemców (jak ja 3 lata temu chciałem wynająć
    to przychodziło oglądać kilka osób i landlord wybierał kogo chce, poza
    tym może wymagać wyciągów z twojego konta, świstków wypłaty czy
    sprawdzić twój raport kredytowy). Im wyższe koszty czy ryzyko, tym
    drożej i trudniej będzie wynająć coś sensownego (np. teraz w UK ma wejść
    prawo, że jak ktoś ma mental problem to 90 dni może mieszkać nie płacąc
    - a przecież każdy ma..)

    p.s. sprawdzałem dla kilku obszarów w moim rejonie - średnio cena
    nieruchomości rośnie 100% w ciągu 20 lat (przy czym stosunek raty
    kredytu do zarobków jest cały czas na podobnym poziomie, kilkanaście %)
    - co oczywiście nie oznacza, że rosną co rok, bo m.in. ok. 2007 były
    spadki - ale sumarycznie po 20 latach wartość jest 2x wyższa.
    Ogólnie dość fajne narzędzia porównawcze tutaj mają- możesz sprawdzić po
    ile i kiedy były sprzedane domy w twojej okolicy (trzeba brać pod uwagę,
    że niektóre domy są ub były kupowane od Councilu w niższych cenach), czy
    nawet stosunek ludzi zatrudnionych na wyższych stanowiskach do
    bezrobotnych (to akurat aktualizowane raz na 10 lat - przykładowe dane:
    https://www.streetcheck.co.uk/postcode/ls131eb )

    Lukasz