    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 25 Nov 2021 08:51:18 -0800 (PST)
    Subject: Re: Thermodom
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 25 listopada 2021 o 15:44:40 UTC+1 Marek napisał(a):
    > Czy ktoś budował tą techniką? Jakie są wady?
    >
    > https://youtu.be/RRk05ElUdH4
    >
    > 5cm styro - beton - 5cm styro...
    >
    > Jestem ciekaw doświadczeń. Technika znana od wielu lat, natknąłem się
    > na jej reklamę w TV na początku lat 90 u.w.
    >
    > --
    > Marek
    Znam dwie osoby które zbudowały domy z pustaków styropianowych. Było to w latach
    dziewięćdziesiątych. Jedną z tych osób znam dobrze. Obydwa domy bardziej "akustyczne
    niż budowane w inny sposób. U nich to nie przeszkodza bo mieszkają w cichym miejscu a
    nie przy autostradzie. Znajomy poszedł na całość i dołożył jeszcze 5 centymetrów
    styropianu na zewnątrz. Ogrzewanie ma elektryczne. Konwektorami podłączanymi do
    gniazdka. Jak budował to oszczędzał kasę i kupił najtańsze jakie były w markecie z
    opcją że jak bedzie miał więcej kasy to wymieni na lepsze. Ma je do tej pory, nie
    chcą się popsuć. Jak się robi ciepłej to wynosi ogrzewanie do garażu. Na ogrzanie 130
    metrów mówił że jeszcze nigdy nie zużył więcej niż 2500kWh na rok. A były lata że
    ponizej tysiąca kilowatogodzin zużył. Ma rekuperator. Z wad. To że głośniej wcześniej
    napisałem. Na etapie projektu trzeba przewidzieć gdzie będą wisiały cięższe rzeczy na
    przykład szafki kuchenne. Do schodów na piętro musiał robić specjalną konstrukcję bo
    ściana zbyt słaba zeby użytkowanie schodów wytrzymała w długim czasie. Czy to prawda
    że nie wytrzyma ściana schodów nie wiem. Tak mu poradził ten co schody robił. Z zalet
    jeszcze taka że kilka dni trwało stawianie scian i było zrobione przy wykorzystaniu
    szwagra, żony i dwójki nastolatkow, takich bliżej 11 niż 19. Po postawieniu ścian
    przyjechała mała gruszka z pompą i zalali tam gdzie miało być zalane betonem. Od razu
    zalała strop nad parterem. Na piętrze sami robili beton mała betoniarka. Wtargali ja
    na górę i na bieżąco układali kształtki i zalewali betonem. Budowanie z kształtek
    styropianowych obala mit że od środka sie nie ociepla. Budynek ma skrajnie niska
    akumulacyjnosc ciepła. Do sterowania ogrzewaniem potrzebuje dokładnych regulatorów
    temperatury. Ale nie ma potrzeby zakładania czujników zewnętrznych, wyznaczania
    krzywych grzania itp. w każdym pomieszczeniu termostat w ścianie który steruje
    gniazdkiem do grzejnika.