    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: instalacja fotowoltaiczna raz jeszcze
    Date: Wed, 24 Jan 2018 10:21:52 +0100

    Budyń pisze:

    > A ogólnie to raczej dziala tak ze państwa robią jakies dopłaty, producenci
    > zaczynają produkcję wczesniej nieopłacalną - a potem rynek robi swoje
    > i ceny lecą na pysk. Czyli trzeba w tych nowinkach byc w ogonie europy :)

    Z tymi państwowymi dopłatami to śmieszna sprawa czasem bywa. Kiedy krzem
    był po kilka euro za wat, to państwa europejskie ochoczo dopłacały, głośno
    przy tym krzycząc, jak to wspierają ekologię. Potem ceny spadły gwałtownie
    do takich poziomów, że i bez dopłat inwestycje zaczęły mieć sens. Komisja
    Europejska się oburzyła, że to pewnie rząd Chiński zaczął wspierać
    europejską ekologię dotując u siebie produkcję ogniw. A to przecież nie
    do pomyślenia, żeby ktoś obcy coś naszego wspierał, od tego jesteśmy my.
    Wprowadzono więc "import rejestrowany" -- wwóz paneli na teren UE był
    odnotowywany, a w tym czasie urzędnicy pracowani nad badaniami, czy nie
    dochodzi do dumpingu. Gdyby doszło, miały być wstecznie naliczone cła
    antydumpingowe. Popracowali, nic nie wykryli, znaczy się to wzmianowane
    przed przedmówcę procesy stały się przyczyną spadku cen.

    A ja dalej nie rozumiem, co by było złego w tym, że ktoś nam (z dowolnych
    przyczyn) tanio chce sprzedawać coś, co my chcemy u siebie dotować.
    Ochronę rodzimych producentów przed tanią konkurencją z zewnątrz to
    ja (trochę) rozumiem. Ale tu przecież (podobno) w grę wchodzi troska
    o Planetę, a nie o fabrykantów.

    --
    Jarek