  • Data: 2009-05-26 09:30:38
    Temat: Re: recyrkulacja - przemyślenia
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    qlphon wrote:
    > szykuje sie u mnie mała modernizacja kotłowni,
    > chcę wstawić wymiennik płytowy zamiast bojlera z wężownica,
    > coby szybciej mieć ciepła wodę, ale nie o tym chciałem...

    a jaki masz kocioł? tak z 20 do 30 kW?

    no i musisz mieć odpowiedni sterownik oraz i tak zasobnik buforowy

    > normalnie cwu sobie krąży zasobnik, instalacja, pompka, zasobnik
    > a temperatura ustawiona na zasobniku określa temperaturę w instalacji
    >
    > tak sobie kombinuję, żeby podnieść temperaturę na zasobniku
    > zachowując niższą temp. na instalacji przy pomocy mieszacza
    > po co? mniejsze straty na izolacji, brak ryzyka poparzenia się przez
    > małe dzieci,
    > większa efektywna pojemność zasobnika i mniejsze zagrożenie
    > legionellozoą, mniejsze rdzewienie kotła ...

    wysoka temperatura ma też wady...

    większe straty na zasobniku i na cyrkulacji.

    generalnie lepiej miec większy zasobnik o niższej temperaturze niż mały o
    wysokiej.

    ja mam teraz 300l

    > nie mam jeszcze doświadczeń z takimi układami
    > więc, czysto teoretycznie wychodzi mi, że:
    >
    > jeśli dam zwykły termostatyczny zawór mieszający (trójdrożny)
    > dolewający zwu to cyrkulacja nie będzie działaś poprawnie
    > więc musi być albo 4-drożny

    najlepiej jest dać zawory mieszające w węzłach za spinkami cyrkulacji.

    w średniej wielkosci domu wyjdą dwa albo góra trzy.

    z drugiej strony w kuchni możemy chcieć mieć możliwość zaciągnięcia gorącej
    wody.