  • Data: 2021-09-20 21:32:33
    Temat: Re: wzmocnienie "skarpy"
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, 20 September 2021 at 21:03:18 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Taki murek podporowy bardzo łatwo można wykonać z gabionów. To trwałe
    > rozwiązanie, a i wyglądać może zupełnie estetycznie, jeśli wykonane
    > starannie: http://viste.fr/q4pic
    >
    > Mateusz
    Myśle, że największym problemem jest budowanie piwnicy w glinie.

    Nie buduje się piwnicy w glinie, bo w piwnicy jest zawsze naturalna wilgoć w
    powietrzu, ale grunt nie może zatrzymywac wody, bo piwnica będzie mokra a nie tylko
    zaplesniała, zatęchła
    i nie będzie się nadawała do użytku.

    Dziadek był 5 lat przym usowo w wojsku w Tomsku i jadł głównie solone ryby, mrozy
    były na Syberii do -60 st C.

    Gdy przyjechał, dostał pracę na kolei, domek parterowy z kamienia i zbudował piwnicę
    jak ziemiankę, ale grunt był przepuszczalny, pół metra ziemi czarnej bez gliny, a
    poniżej piasek, glina może się zaczynała ale 10 metrów niżej.

    I do tej piwnicy schodziłem do schodach i tam były słoje, beczka z kapustą, ziemniaki
    i czuc było wilgoć w powietrzu, ale nie było mokro.

    Piwnica była zagłebiona w ziemi, ale z góry miała wypukły dach, jakiś 1 metr nad
    ziemia i porosniety trawą, technologia woiskowa.

    Dodatkowo dziadek wykonał kanały na całym podwórzu, nakryte blachami i deszczówka
    spływała z podwórza do tych kanałów i nie miała nigdy dostępu do piwnicy.

    Zatem, niezależnie co się zrobi, to i tak w tej piwnicy, wykopanej w glinie, będzie
    stała woda, gdyż się przesączy przez warstwę ziemi w porze deszczowej, roztopów,
    odwilży.

    Odwadnianie gliniaka to strata czasu bo wilgoć doprowadzi do butwienia drewna,
    plesni, grzyba i piwnica będzie niezdrowa i niezdatna do użytku, a budowanie ścian
    grodziowych, zagłebionych w ławie z gliny, to niepotrzebne koszty.