  • Data: 2021-09-27 10:49:21
    Temat: Re: wzmocnienie "skarpy"
    Od: Slavo <p...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.09.2021 o 21:32, a a pisze:

    > Myśle, że największym problemem jest budowanie piwnicy w glinie.
    >
    > Nie buduje się piwnicy w glinie, bo w piwnicy jest zawsze naturalna wilgoć w
    powietrzu, ale grunt nie może zatrzymywac wody, bo piwnica będzie mokra a nie tylko
    zaplesniała, zatęchła
    > i nie będzie się nadawała do użytku.
    >
    > Dziadek był 5 lat przym usowo w wojsku w Tomsku i jadł głównie solone ryby, mrozy
    były na Syberii do -60 st C.

    > Gdy przyjechał, dostał pracę na kolei, domek parterowy z kamienia i zbudował
    piwnicę jak ziemiankę, ale grunt był przepuszczalny, pół metra ziemi czarnej bez
    gliny, a poniżej piasek, glina może się zaczynała ale 10 metrów niżej.

    > I do tej piwnicy schodziłem do schodach i tam były słoje, beczka z kapustą,
    ziemniaki
    > i czuc było wilgoć w powietrzu, ale nie było mokro.
    >
    > Piwnica była zagłebiona w ziemi, ale z góry miała wypukły dach, jakiś 1 metr nad
    ziemia i porosniety trawą, technologia woiskowa.

    > Dodatkowo dziadek wykonał kanały na całym podwórzu, nakryte blachami i deszczówka
    spływała z podwórza do tych kanałów i nie miała nigdy dostępu do piwnicy.

    > Zatem, niezależnie co się zrobi, to i tak w tej piwnicy, wykopanej w glinie, będzie
    stała woda, gdyż się przesączy przez warstwę ziemi w porze deszczowej, roztopów,
    odwilży.

    > Odwadnianie gliniaka to strata czasu bo wilgoć doprowadzi do butwienia drewna,
    plesni, grzyba i piwnica będzie niezdrowa i niezdatna do użytku, a budowanie ścian
    grodziowych, zagłebionych w ławie z gliny, to niepotrzebne koszty.

    Ta piwnica jest tam już od jakiś 30 lat i zawsze było sucho. Ściany są
    wymurowane z ówczesnych, ale twardych pustaków na wierzch zrobiono wtedy
    strop betonowy, który był na tyle mocny, że przez ten cały czas
    wytrzymywał chodzenie po tym ludzi i stojący sprzęt gospodarski. Do
    minionego roku stała nad nią szopa i wchodziło się do niej po drabince.
    W zeszłym roku szopę zburzyłem a w tym roku wykopałem wejście z boku i
    stary betonowy strop położyłem dodatkowo nowy będący pozbawioną otworu i
    zaizolowaną górą od betonowego szamba.
    Rozważałem zburzenie tego starego stropu, ale 5 kilogramowy młot nie
    dawał rady go ukruszyć, więc zostawiłem.
    Dodatkowo przykryłem folią ze sporym naddatkiem na boki i usypałem górkę.
    https://photos.app.goo.gl/SWwShGPHeDLavMdbA