  • 1. Data: 2021-08-11 22:33:53
    Temat: Śmierć bukszpanu
    Od: Krasnal <k...@p...onet.pl>

    Moje bukszpany zginęły? Wszytstkie liście uschły. Czy cokolwiek można
    uratować?
    To ponoć Ćma bukszpanowa.,,,
    Krasnal
    ______________

    Tajna Organizacja Walczących Krasnali

    Avast.

  • 2. Data: 2021-08-12 09:31:17
    Temat: Re: Śmierć bukszpanu
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.08.2021 o 22:33, Krasnal pisze:
    > Moje bukszpany zginęły? Wszytstkie liście uschły. Czy cokolwiek można
    > uratować?
    > To ponoć Ćma bukszpanowa.,,,
    Są dwie opcje:
    1 wykopać i spalić, posadzić nowy i pryskać chemią ZANIM się ćma pojawi
    2 zostawić i czekać, bo może puści nowe pędy, no i pryskać chemią, jak w
    p. 1
    U kolegi jeden bukszpan odrósł, więc szansa jest.
    Jacek

  • 3. Data: 2021-08-18 15:26:30
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > p. 1
    > U kolegi jeden bukszpan odrósł, więc szansa jest.

    Niby jak ta chemia ma działać zanim pojwi się szkodnik?

    Preparat ktory znam działa tylko i wyłącznie na larwy ćmy. Opryskuje się
    bukszpan gdy już dojdzie do zainfekowania szkodnikiem. W roku to ok 3-4
    razy. Nie jest szkodliwy dla pszczół. Nie posiada okresu karencji. Jest to
    biologiczny środek na bazie bakterii Bacillus Thuringiensis. Bakteria ta
    powoduje zniszczenie układu pokarmowego larwy która zjadła trochę z
    opryskanego bukszpanu. Larwa przestaje żerować, czernieje i ginie. Bakterię
    aktywuje zasadowe środowisko w układzie trawiennym larwy. Polecam środek
    Lepinox Plus. U mnie w ogrodzie się sprawdził. Stosujemy go już od kilku
    lat.

    Chemia jest szkodliwa dla wszystkich organizmów. Łącznie z człowiekiem.

  • 4. Data: 2021-08-20 17:03:31
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 18.08.2021 o 15:26, rageofhonor pisze:
    > Niby jak ta chemia ma działać zanim pojwi się szkodnik?
    Fragment z ulotki:
    insektycyd neonikotynoidowy jest środkiem owadobójczym o działaniu
    kontaktowym i żołądkowym, przeznaczonym do zwalczania szkodników ssących
    i gryzących. Na roślinie działa powierzchniowo, wgłębnie i systemicznie.
    Kluczowe jest to "systemicznie", czyli mówiąc inaczej wnika w roślinę i
    jak ją robal zje, to się zatruje.

    > Chemia jest szkodliwa dla wszystkich organizmów. Łącznie z człowiekiem.
    Ja bym się bardziej obawiał kukurydzy, zbóż, owoców i warzyw z upraw
    przemysłowych.
    Jacek

  • 5. Data: 2021-08-20 17:37:14
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On Fri, 20 Aug 2021 17:03:31 Jacek <k...@a...com> wrote:
    > Kluczowe jest to "systemicznie", czyli mówiąc inaczej
    > wnika w roślinę i jak ją robal zje, to się zatruje.

    A czy ta kluczowa systemiczność oznacza również, że zatruje sie i taki
    robal co tylko posmakował sobie bukszpanowego nektaru? Pytam dla koleżanek.

    Mateusz

  • 6. Data: 2021-08-22 10:17:05
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

> [...]
    > jak ją robal zje, to się zatruje.

    > Ja bym się bardziej obawiał kukurydzy, zbóż, owoców i warzyw z upraw

    Tylko że neonikotynoidy są szkodliwe dla wszystkich organizmów (w
    szczególności dla pszczół) i zostały zakazane w Unii Europejskiej.
    A preparat o którym wspominałem działa tylko i wyłącznie na larwy motyli
    które go zjedzą. Uratowałem kiedyś chrzan przed Bielinkiem kapustnikiem.
    Jest bezpieczny. Czego nie można powiedzieć o preparacie na bazie
    neonikotynoidów. Jak człowiek zje neonikotynoidy to też mu zaszkodzą.
    Człowiek to taki trochę większy robal. :)

  • 7. Data: 2021-08-23 12:31:35
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 22.08.2021 o 10:17, rageofhonor pisze:
    > Tylko że neonikotynoidy są szkodliwe dla wszystkich organizmów
    Całkiem możliwe, że tak jest.

    > i zostały zakazane w Unii Europejskiej.
    Kiedy zakazano? W 2019 roku kupiłem to normalnie w sklepie ogrodniczym.
    Ponieważ był drogi, to kupiliśmy z kolegą na spółkę jedno opakowanie.
    Niestety nie pamiętam nazwy tego środka, a w tym roku zużyłem resztę.
    Ćmy ani śladu.

    > Jak człowiek zje neonikotynoidy to też mu zaszkodzą.
    Nie znam nikogo, kto by jadł bukszpan. Nie widziałem też na nim pszczół.
    Koło mojego bukszpanu rośną tylko tuje, więc nie sądzę, aby jakiejś
    pszczole mój oprysk zaszkodził.
    Jacek

  • 8. Data: 2021-08-23 12:53:06
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On Mon, 23 Aug 2021 12:31:35 +0200 Jacek <k...@a...com>
    wrote:
    > Nie znam nikogo, kto by jadł bukszpan.

    Ani miodu?

    > Nie widziałem też na nim pszczół.

    Powyżej może brakować słowa "już".

    https://youtu.be/IPKT5k5jnlI

    https://shovelreadygarden.blogspot.com/2011/02/boxwo
    od-in-bloom.html

    Mateusz

  • 9. Data: 2021-08-24 19:51:42
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Powyżej może brakować słowa "już".
    Dziwne by było, żeby mój "zatruty" bukszpan zaszkodził pszczołom, bo
    obok cała ściana jest zarośnięta bluszczem i na nim pszczół jest tyle,
    że słychać brzęczenie z odległości. Poza tym bukszpan był pryskany w
    kwietniu, a pszczoły (przynajmniej te, jakie znam) nie ogryzają części
    zielonych roślin.
    Jacek

  • 10. Data: 2021-08-25 10:02:48
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On Tue, 24 Aug 2021 19:51:42 Jacek <k...@a...com> wrote:
    > Dziwne by było, żeby mój "zatruty" bukszpan zaszkodził pszczołom, bo
    > obok cała ściana jest zarośnięta bluszczem i na nim pszczół jest
    > tyle, że słychać brzęczenie z odległości.

    Kwestia różnych okresów kwitnienia. Bukszpan kwitnie wiosną, i tylko
    wtedy jest interesujący dla pszczół. Bluszcz kwitnie dużo później.

    > Poza tym bukszpan był pryskany w kwietniu, a pszczoły (przynajmniej
    > te, jakie znam) nie ogryzają części zielonych roślin.

    Stąd moje wcześniejsze pytanie: czy omawiany środek przenika do nektaru
    lub pyłków? Pytanie oczywiście traci sens, jeśli pryskanie nastapiło w
    okresie kwitnienia - a kwiecień odpowiada właśnie tej porze...

    Mateusz