  • 11. Data: 2022-09-16 09:16:14
    Temat: Re: Tani prąd w domu do 2000 kWh. Koniec taniej jazdy autem na prąd
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 07:59 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Od razu zacząłem się zastanawiać jak z tym zawalczyć, wychodzi że muszę
    > mocno rozbudować pv - to wyjdzie najtaniej.

    Od kilku dni też mi chodzi po głowie rozbudowa PV (mam aktualnie 21kW)
    ale w wersji całkowicie off-grid.
    Koszty przy własnej robocie to:

    1. falownik SPF 5000 ES - 1 x 4000 = 4000
    2. Akumulatory 4 x 220Ah = 4 x 1700 = 6800 (projektowana żywotność w pracy
    buforowej 12-15lat)
    3. Panele 11 x 530W = 11 X 963 = 10600
    4. Elementy montażowe = 1000
    5. Rozdzielnie i kable = 2000
    Razem: 24400 za:
    1. Magazyn - 10kWh
    2. Moc AC - 5kW
    3. Moc PV - 6kW

    Te falowniki można spinać w grupy pracujące na jeden magazyn - czyli np.
    możemy mieć dwa falowniki, dwa zestawy PV i jeden magazyn, lub 2
    falowniki, jeden magazyn i całości ładowana w taniej taryfie bez PV.

    Rocznie taki zestaw wyprodukuje prądu za 9k przy cenie 2 zł za 1 kWh.
    (4500 kWh x 2)
    Te 2 zł podawane w rożnych mediach to cena samej energii - nigdzie nie
    trafiłem ceny dystrybucji, która teraz wynosi 40 gr za 1kWh. Jak podniosą
    cenę za energię do 2 zł a dystrybucję zostawią tak jak jest to będzie na
    fakturze jakieś 2,5 zł za 1kWh (z pozostałymi opłatami)
    Przy 2,5 zł za 1kWh instalacja zrobi rocznie prądu za 11,25k PLN.

    Nie mam jeszcze tylko odpowiedzi na pytanie czy warto się w to pchać...

    TG

  • 12. Data: 2022-09-16 09:19:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/09/2022 09:16, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > 1. Magazyn - 10kWh

    Wystarczy? U mnie dzienne zuzycie z pompą ciepła to około 25kWh zimą, a
    zimą też zazwyczaj nie ma nawet 10kWh dziennie z 10Kwp na dachu, wieć u
    Ciebie nie będzie nawet 5kWh z tych 5kWp...

  • 13. Data: 2022-09-16 09:21:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 09:04 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Ja sugeruje nie działać w emocjach i postępować rozważnie. Kupowanie na
    > gwałt teraz PV to nie dość że będzie przepłacenie w tej chwili to
    > realnie należy się zastanowić jak długo ta ewentualna cena prądu się
    > utrzyma.

    Jak wejdzie na wyższy poziom to już tak zostanie. Wolniej będzie
    ewentualnie rosła w kolejny latach - a rosnąć musi bo w PL i tak mamy
    tanio :-)

    TG

  • 14. Data: 2022-09-16 09:24:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 16.09.2022 o 09:19, heby pisze:

    > Wystarczy? U mnie dzienne zuzycie z pompą ciepła to około 25kWh zimą, a
    > zimą też zazwyczaj nie ma nawet 10kWh dziennie z 10Kwp na dachu, wieć u
    > Ciebie nie będzie nawet 5kWh z tych 5kWp...

    Jasne, że nie wystarczy. W dwa najgorsze miesiące zimowe produkuję tyle
    prądu co w 3 dobre wiosenne dni. Off grid na panelach to nierealny
    pomysł, chyba, że masz baterie pozwalające działać przez 1-2 miesiące (!).

    --
    MN

  • 15. Data: 2022-09-16 09:33:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 09:19 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Wystarczy?

    Na start :-)

    > U mnie dzienne zuzycie z pompą ciepła to około 25kWh zimą, a zimą też
    > zazwyczaj nie ma nawet 10kWh dziennie z 10Kwp na dachu, wieć u Ciebie
    > nie będzie nawet 5kWh z tych 5kWp...

    Ten off-grid ma wspomagać to co mam i ewentualnie zasilać chałupę w razie
    awarii w sieci. Razem z agregatem (mam 6kW) może zapewnić zasilanie przy
    dłuższym braku prądu.
    Z 15kW (moja większa instalacja) miałem za cały rok (od sierpnia 2021 do
    sierpnia 2022) niecałe 14MWh produkcji. Wiadomo, że to jest średnia z roku
    i w okresie październik-luty są jakieś "grosze".

    TG

  • 16. Data: 2022-09-16 09:50:19
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 września 2022 o 09:24:14 UTC+2 Marcin N napisał(a):
    > Jasne, że nie wystarczy. W dwa najgorsze miesiące zimowe produkuję tyle
    > prądu co w 3 dobre wiosenne dni. Off grid na panelach to nierealny
    > pomysł, chyba, że masz baterie pozwalające działać przez 1-2 miesiące (!).

    W zimie można by wspomagać agregatem spalinowym - sama energia elektryczna wyjdzie
    drożej (ale już tylko nieznacznie) niż z sieci po podwyżkach, ale dostajemy jeszcze
    ciepło z chłodzenia silnika którego dałoby się użyć do ogrzewania.
    Diesel drogi, ale po nagrzaniu można by przełączać na posmażalniczy. Albo benzynowy
    gaźnikowy przerobiony na gaz drzewny z chrustu...

  • 17. Data: 2022-09-16 09:51:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/09/2022 09:50, M M wrote:
    > W zimie można by wspomagać agregatem spalinowym

    Wiekszośc agregatów jest bardzo głośna. Na dłuższą metę sąsiedzi Cie zabiją.

  • 18. Data: 2022-09-16 09:59:45
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 16 września 2022 o 09:51:33 UTC+2 heby napisał(a):
    > Wiekszośc agregatów jest bardzo głośna. Na dłuższą metę sąsiedzi Cie zabiją.
    W połączeniu z magazynem, agregat mógłby pracować tylko w dzień.
    Może nie zabiją jakby im odsprzedawać trochę tańszej energii...

  • 19. Data: 2022-09-16 10:18:59
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 09:51 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Wiekszośc agregatów jest bardzo głośna. Na dłuższą metę sąsiedzi Cie
    > zabiją.

    Można go wstawić do pomieszczenia. Już dawno bym to zrobił u siebie (mam
    nieużywany garaż), ale nie wiem co zrobić z przetworami, które pewnie by
    trochę podgrzewał.
    Agregat może pracować z rurą na spaliny.

    TG

  • 20. Data: 2022-09-16 11:50:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 16 September 2022 at 10:19:01 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > trochę podgrzewał.
    > Agregat może pracować z rurą na spaliny.

    Agregat nie jest przystosowany do pracy ciągłej.
    Silnik w agregacie wymaga chłodzenia wymuszonego

    Po 24 godzinach pracy silnik może się przegrać i zatrzeć, gdyż nie ma chłodzenia
    wymuszonego prądem powietrza.