  • 1. Data: 2019-10-09 11:37:14
    Temat: Termet Gold ciepła woda użytkowa
    Od: Kris <k...@g...com>

    Z przeróżnych kalkulatorów mi wychodzi ze na ogrzanie + CWU mojego domu starczy
    kocioł gazowy 14kW
    Wstępnie zdecydowałem się na taki
    https://www.termet.com.pl/produkt/ecocondens-gold-pl
    us/64, 20kW wylot spalin przez ścianę

    Proszę żeby pochwalić ew skrytykować ten wybór

    Wybrałem Termet bo na miejscu mam dostępny serwis a i cena ma znaczenie

    Ale moje pytanie natury praktycznej:
    W domu mam co prawda 2 prysznice i wannę ale praktycznie nie zdarzyło się aby była
    konieczność korzystania z dwóch w/w jednocześnie

    Czy w/w kocioł spokojnie da radę na bieżąco nagrzać wodę jak ktoś zechce 15 minut pod
    prysznicem stać lub napełnić duuużą wannę.

    Ps
    Dla mojego domu na ciepłowlasciwe.pl wyszło mniej więcej tak jak poniżej
    -wyniki dla średnia dobowa temperatura w domu przez cały sezon grzewczy to 24,0°C.
    -faktycznie 24stc to tyko u nas w łazienkach bo w pozostałych pomieszczeniach
    utrzymujemy niższe temperatury(19-21stC)

    "Ile ciepła potrzebuje twój dom:
    7,0kW - maksymalna potrzebna moc grzewcza(W "najmroźniejszy" dzień zimy, tj. przy
    średniej dobowej -16°C.)
    3,7kW - przeciętna moc grzewcza(Tyle będzie potrzebne w przeciętny dzień zimy, przy
    średniej dobowej 2,8°C.)
    49W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc
    16 040kWh = 58GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie
    112kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię

  • 2. Data: 2019-10-09 14:06:11
    Temat: Re: Termet Gold ciepła woda użytkowa
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 11:37, Kris pisze:
> [...]
    > 16 040kWh = 58GJ całkowite roczne zużycie energii na ogrzewanie
    > 112kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię

    Gratuluję wyboru.

    Jak będziesz kupował to sprawdź czy nie jest to jakiś leżak magazynowy,
    bo w starszych wersjach kotły te miały kilka wad:

    kiepski sterownik, ulegający awariom,

    byle jaki, plastikowy wentylator

    oraz lubiący zacinać się zawór 3-drogowy przełączający CO/CWU w wersji
    2-funkcyjnej kotła. Ale Ciebie to chyba nie dotyczy, bo chcesz i musisz
    mieć kocioł 1-funkcyjny, by jego moc nie była większa od 21kW.

    Temu zaworowi w zacinaniu się często pomagali niedouczeni instalatorzy,
    którzy nie montowali przy kotle zaworu nadmiarowo-upustowego.

    Brak tego zaworu może też skutkować przegrzaniem i pęknięciem głównego
    wymiennika ciepła. Podobnie też może zakończyć się uruchomienie
    zapowietrzonego kotła lub jego zapowietrzenie się w trakcie pracy.
    Zwłaszcza, że obudowa wymiennika jest z plastiku
    https://piecgazowy24.pl/kotly-gazowe/wymiennik-spali
    ny-woda-kotla-termet-ecocondens-gold-plus-1f-i-2f-no
    wy

    Niw wiem czy już poprawili te wymienniki, ale kiedyś czujnik zasilania
    był zintegrowany z wymiennikiem i w razie jego uszkodzenia trzeba było
    go wymienić wraz z wymiennikiem.

    Reasumując:

    Kocioł musi być zamontowany w taki sposób, aby nie ulegał
    zapowietrzeniu, czyli najlepiej w najniższym punkcie instalacji CO, a
    elektroniczna pompa ustawiona na taki przepływ, aby nie robiły się w
    wymienniku zastoje powietrza. Duży przepływ ponadto pozwala ograniczyć
    wytrącanie się kamienia w wymienniku.

    Musi być wyposażony w zawór nadmiarowo-upustowy.

    Bez tych rzeczy zapomnij o 7-letniej gwarancji.

    Ponadto kotły z takimi wymiennikami nie powinny być podłączane wprost do
    starych, brudnych instalacji. Jeżeli w domu jest stara instalacja
    stalowa to trzeba kocioł zrobić w układzie zamkniętym, odseparowanym od
    instalacji CO wymiennikiem ciepła.

    Na plus tych kotłów:

    Szeroki zakres modulacji i 7-letnia gwarancja.

    Kocioł jak kocioł - podobny w budowie do kotłów budżetowych innych firm.

  • 3. Data: 2019-10-09 14:33:22
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 14:06:21 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    >Ale Ciebie to chyba nie dotyczy, bo chcesz i musisz
    > mieć kocioł 1-funkcyjny, by jego moc nie była większa od 21kW.
    Są tez wersje dwufunkcyjne
    https://www.termet.com.pl/pl/produkt/ecocondens-gold
    -plus/64

> [...]
    > starych, brudnych instalacji. Jeżeli w domu jest stara instalacja
    > stalowa to trzeba kocioł zrobić w układzie zamkniętym, odseparowanym od

    W domu jest 10 letnia instalacje alupex którą zamierzam wypłukać dokładnie przed
    wymiana kotła..

    > Kocioł jak kocioł - podobny w budowie do kotłów budżetowych innych firm.

    -Czy moc 20kw przy wersji dwu-funkcyjnej pozwoli na komfortowy prysznic?
    -Czy można/ czy jest sens podłączyć ten kocioł dwu funkcyjny do istniejącego
    zasobnika(150litrów chyba) a jak zasobnik padnie(bo ma już ponad 10 lat) to zasobnik
    wywalić a wodę grzać bezpośrednio kotłem?
    -W projekcie mam wyrzut spalin przez ścianę. Do tego kotła są sytemy kominowe stalowe
    i z tworzywa sztucznego. Który lepszy
    -Dodatkowo można zrobić żeby osobno zasysał powietrze a osobnym kanałem wywalał
    spaliny lub dać rurę współosiową(czy jakoś tak to się nazywa)
    Jaka wersję więc lepsza:
    - wyrzut jedną rurą przez ścianę a pobieranie powietrza z pomieszczenia(lub druga
    rurą przez ścianę z zewnątrz)
    -wyrzut spalin i pobieranie powietrza przez ścianę z zewnątrz rurą współosiową?
    https://www.termet.com.pl/pl/produkt/ecocondens-gold
    -plus/64
    Tam jest manual i odnośnie wyrzutu spalin jest kilka wersji do wyboru

  • 4. Data: 2019-10-09 14:40:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 14:06:21 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Kocioł musi być zamontowany w taki sposób, aby nie ulegał
    > zapowietrzeniu, czyli najlepiej w najniższym punkcie instalacji CO,
    Se ne da. Będzie w kotłowni na parterze. Ale jest jeszcze całe piętro więc chyba
    ryzyko zapowietrzenia znikome.

    > a elektroniczna pompa ustawiona na taki przepływ, aby nie robiły się w
    > wymienniku zastoje powietrza.

    Czyli jak? Duży przepływ?

    > Musi być wyposażony w zawór nadmiarowo-upustowy.

    A co on za funkcje spełnia?

  • 5. Data: 2019-10-09 21:43:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 14:33, Kris pisze:
    > -Czy moc 20kw przy wersji dwu-funkcyjnej pozwoli na komfortowy prysznic?

    Co wg Ciebie znaczy "komfortowy"?

    20kW pozwala na podgrzanie wody od 10 do ok. 42-43'C przy przepływie ok.
    8 l/min. Jest to taki strumień wody, że się da kąpać jak masz małą
    wylewkę prysznicową lub niewielką "słuchawkę" przy baterii wannowej. Ale
    jak w tym czasie ktoś odkręci kran w kuchni czy przy umywalce to po
    plecach poleci zimna woda.

    Przy takim strumieniu, napełnianie wanny do kąpieli, aby się zanurzyć
    będzie trwało ok. 20 min.

    Do deszczownicy potrzebny jest przepływ rzędu 15-20 l/min.

    Tak naprawdę 25kW to jest minimum dla grzania przepływowego ciepłej
    wody, aby mieć jako taki komfort. Ale taki kocioł nie może mieć wyrzuty
    spalin poprzez ścianę. Musi być  komin.

    Ja mam kocioł, którego moc maksymalna to 36kW podczas grzania wody
    użytkowej. Można korzystać z 2 łazienek jednocześnie czy też z łazienki
    i kuchni, ale ja nie mam deszczownic. Zwykłe natryski i wanny.

    Kocioł jest 2-funkcyjny, ale przełączenie na grzanie zasobnika CWU trwa
    raptem pół minuty. Wystarczy tylko przełączyć jeden zawór oraz
    przestawić w kotle jeden parametr, kocioł zamiast przygotowywać wodę
    przepływowo, zaczyna ładować zasobnik CWU. Przydaje się jak się zjedzie
    rodzinka i jednocześnie używane są obie łazienki + kuchnia.

    No, ale takie cudza to tylko w kotłach Intergas/Hoval/ACV/Thermagen,
    które nie są dla każdego. To są kotły dla osób, które wiedzą, że
    oszczędność nie polega na kupowaniu najtańszych urządzeń, ale na
    kupowaniu urządzeń niezawodnych i o ponadprzeciętnej żywotności.

    Ale w każdym kotle 2-funkcyjnym można zwiększyć wydajność ciepłej wody.
    Wystarczy tylko dołożyć do takiego kotła zasobnik warstwowy z nierdzewki
    oraz pompę ładującą ten zasobnik. Zasobnik nie musi być duży. Może mieć
    raptem 80-100 litrów, a będzie miał wydajność jak duży zasobnik 500-600
    litrów.

    > -Czy można/ czy jest sens podłączyć ten kocioł dwu funkcyjny do istniejącego
    zasobnika(150litrów chyba) a jak zasobnik padnie(bo ma już ponad 10 lat) to zasobnik
    wywalić a wodę grzać bezpośrednio kotłem?

    A skąd ja mam to wiedzieć jaki masz zasobnik?

    Jak będzie w nim wężownica zbyt mało wydajna to kocioł będzie nagrzewał
    ten zasobnik przez pół dnia, a w domu będzie zimno.

> [...]
    -plus/64
    > Tam jest manual i odnośnie wyrzutu spalin jest kilka wersji do wyboru

    W każdej sytuacji najlepszym jest zestaw koncentryczny, podwójny, bo
    robi dodatkowo za wymiennik ciepła. Al;e bywa, że się nie da.

  • 6. Data: 2019-10-09 21:45:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 14:40, Kris pisze:
    > A co on za funkcje spełnia?

    Chroni kocioł przed głupotą użytkownika oraz jego lenistwem :)

  • 7. Data: 2019-10-09 21:57:23
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.10.2019 o 11:37, Kris pisze:
> [...]
    >
    > Proszę żeby pochwalić ew skrytykować ten wybór
    >
    > Wybrałem Termet bo na miejscu mam dostępny serwis a i cena ma znaczenie
    Miałem do czynienia z dwoma Termetami. Jeden Uni-CO, drugi Termi-CO. Oba
    miały włoską elektronikę, gdzie "lubiły" się pojawiać zimne luty.
    Ponieważ nie boję się lutownicy, to sprawę udało się opanować. Jednak
    kosztowało to trochę nerwów i kilka zmarzniętych kwiatów doniczkowych,
    jak się piec wyłączył, a my byliśmy na nartach.
    Opisuję Termety z lat 2000 i 2006. Ten pierwszy już nie istnieje, a ten
    drugi działa nadal u babci.
    Może teraz coś poprawili?
    Jacek

  • 8. Data: 2019-10-09 22:04:45
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, October 9, 2019 at 9:43:48 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > Do deszczownicy potrzebny jest przepływ rzędu 15-20 l/min.
    >
    > Tak naprawdę 25kW to jest minimum dla grzania przepływowego ciepłej
    > wody, aby mieć jako taki komfort.

    Ja ma deszczownice/zestaw prysznicowy Grohe Select + 19kW Junkersa WRDP11-2B i jest
    OK (grzanie CWU tylko w jednej lazience, wiec nie ma opcji, zeby dzialala
    deszczownica rownolegle z innym punktem...)

  • 9. Data: 2019-10-10 08:43:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 21:43:48 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Tak naprawdę 25kW to jest minimum dla grzania przepływowego ciepłej
    > wody, aby mieć jako taki komfort. Ale taki kocioł nie może mieć wyrzuty
    > spalin poprzez ścianę. Musi być  komin.

    Ok zaczynam kumać o co w tym wszystkim chodzi
    Zdecyduje się jednak na wersje 1 funkcyjna Termeta golda
    Kotły które polecasz(ACV) wyglądają ok jednak najbliższy serwis mam 30 km od domu. Do
    termeta mam tu kilku serwisantów w tym dwóch znajomych.

    > A skąd ja mam to wiedzieć jaki masz zasobnik?

    Zasobnik mam 150 litrów,

    > Jak będzie w nim wężownica zbyt mało wydajna to kocioł będzie nagrzewał
    > ten zasobnik przez pół dnia, a w domu będzie zimno.

    To raczej nie grozi
    Aktualnie dom +cwu ogrzewa kocioł śmieciuch 17kw
    Nigdy nie było sytuacji żeby nie dał rade nagrzać zasobnika itp
    dom mam wysokoakumulacyjny wiec nawet jakby kocioł gazowy grzał tylko CWU przez 2
    godziny to spadku temperatury w domu nie odczuje praktycznie wcale

    > W każdej sytuacji najlepszym jest zestaw koncentryczny, podwójny, bo
    > robi dodatkowo za wymiennik ciepła. Al;e bywa, że się nie da.

    Ok dzięki, taki wiec pewnie kupie
    Ten z tworzywa jest ok czy stalowy lepszy?

  • 10. Data: 2019-10-10 08:43:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 21:45:10 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Chroni kocioł przed głupotą użytkownika oraz jego lenistwem :)

    A możesz rozwinąć?