  • 151. Data: 2022-06-24 00:35:55
    Temat: Re: cena węgla
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 24 June 2022 at 00:21:51 UTC+2, marios wrote:

    > Ja się tak tylko zastanawiam nad sensem tych cen w okolicach 3000 zł/t
    > (a 3500 to wydaje mi się absurdem) i jeszcze pomysły w dopłacanie
    > sprzedawcom, bo ...
    >
    > 1 kg węgla to ok. 20-23 MJ
    > 1 kWh prądu to 3.6 MJ
    >
    > Prąd zamienia się w ciepło teoretycznie w 100%.
    > Węgiel spalamy z efektywnością ? - średnio 60%?, a jak ma byle jaki,
    > tani piec i jeszcze pali na granicy 55-60*C, to bo ja wiem - ile to może
    > być z 50% sprawności ogólnie?
    >
    > Załóżmy że węgiel jakiś bez certyfikatu i ma te 21 MJ / kg (optymistycznie)
> [...]
    Kompletnie nie masz racji.

    Węgiel to stałe paliwo strategiczne, latwe do skladowania i trwałe na wypadek
    kryzysu, zimy stulecia i wyłączeń prądu.

    Prąd ulega awarii i dom wtedy zamarza.

    Dlatego w domu trzeba miec 4 alternatywne źródla ogrzewania

    Prąd
    Węgiel
    Gaz
    \Drewno
    bo olej opałowy po porażka rakotworcza

    W miastach jest jeszcze centralne ogrzewanie.

    Rolnicy nakupili po 100 ton węgla za tankiości i trzymają w stodołach, aby nie na
    widoku i śpią spokojnie,
    bo to stałe paliwo o dużej energii właściwej
    i gdy napalimy w piecu kaflowym wieczorem, wypali się węgiel, pozostanie żar,m
    zakręcimy, to kafle trzymają cieplo do rana.

    A gaz, prąd wymaga akumulacji, a nic jej nie zapewnia.

    Dawniej były piece akumulacyjne, grzałk,i do pieców kaflowych
    ale prąd tak szyblko drożeje, że nikog nie stać na grzanie c alego domu prądem, bo
    zbankrutuje

    Gaz był 2 razy droższy ale czysty

    Ale Brókselka zakazala
    a dzisiaj to węgiel jest eco