  • 1. Data: 2011-02-11 11:39:51
    Temat: czym się różni wiertarka udarowa od młota udarowo - obrotowego?
    Od: LEPEK <n...@n...net>

    Witam

    No właśnie...
    Moja stara wiertarka udarowa już dogorywa, luzy ma wszędzie, ze
    dwadzieścia lat na karku... I chociaż wyrzucać jej nie zamierzam, to
    rozglądam się za następcą. I tu pojawia się pytanie: tego typu sprzęt
    klasyfikowany jest jako wiertarki udarowe oraz młoty udarowe (względnie
    młotowiertarki). W czym jest różnica? O ile dobrze widzę, to udar w
    wiertarkach jest mechaniczny, a w młotach - pneumatyczny, poza tym w
    młotach można wyłączyć obrót i użyć samego udaru (np. do bruzdowania),
    ale coś jeszcze?
    Potrzebne mi to do domu, do normalnych prac bieżących i remontowych. Czy
    lepiej szukać dobrej wiertarki, czy może jednak młota (przewiduję
    wydatek do 300-400 PLNów)?

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 2. Data: 2011-02-11 11:58:28
    Od: Damork <d...@w...pl>

    Na mównicę wtargnął "LEPEK", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i ryknął:

> [...]
    > rozglądam się za następcą. I tu pojawia się pytanie: tego typu sprzęt
    > klasyfikowany jest jako wiertarki udarowe oraz młoty udarowe (względnie

    Podstawowa różnica w działaniu udaru mechanicznego i elektropneumatycznego
    jest taka, że żeby działał mechaniczny musisz wiertarkę dociskać. Żeby
    działał elektropneumatyczny, wystarczy ją trzymać i lekko popychać w miarę
    jak się będzie w ścianę wgryzać - oczywiście nie chodzi mi o takie luzackie
    trzymanie dwoma palcami, ale siły w takie wiercenie niemal się nie wkłada.
    Jest to szczególnie odczuwalne jeśli masz do zrobienia kilkanaście otworów
    w betonowym suficie, ja po takim doświadczeniu właśnie młot kupiłem.

    Generalnie sprzęt dobierać się powinno zgodnie z przewidywanym
    zastosowaniem, jako wieloletni użytkownik wiertarki powinieneś wiedzieć do
    czego konkretnie jej używasz i w jakim materiale wiercisz. Jeśli to beton,
    lub przewidujesz konieczność podkuwania - bierz młot, pokochasz różnicę.
    Jeśli to cokolwiek bardziej miękkiego od betonu, a nie zamierzasz podkuwać
    - bierz zwykłą udarową. Będzie lżejsza, mniejsza, a w miękkich materiałach
    mocy udaru elektropneumatycznego nie wykorzystasz.

    Sam mam i taką i taką, a udaru mechanicznego nie wykorzystywałem od
    baaardzo dawna, jeśli wiercę w betonie to używam młota, a jeśli w
    czymkolwiek innym wkrętarki i wierteł do wiercenia bezudarowego - Joran
    takie robi i nieźle mi się sprawdzają.

    Jeszcze jedno - młoty mają na ogół uchwyt zatrzaskowy sds i żeby młota
    używać jako normalnej wiertarki trzeba stosować adapter. Da się, ale nie
    jest to tak sztywne jak osadzony na stałe w wiertarce uchwyt, ponadto
    większość młotów ma obroty sporo niższe niż typowa wiertarka.

    Piotr Mockałło
    Jednoosobowa Armia Mordoru na XJ 600N
    http://www.osiatkowania.pl

  • 3. Data: 2011-02-11 12:25:08
    Od: witek <w...@e...com.pl>

> [...]
    > Potrzebne mi to do domu, do normalnych prac bieżących i remontowych. Czy
    > lepiej szukać dobrej wiertarki, czy może jednak młota (przewiduję

    Parę lat temu miałem ten sam problem i zdecydowałem się na
    młotowiertarkę Skil za ok. 250zł. Coś w tym stylu:
    http://www.znarzedziami.pl/produkt/71,2724,Mlot_udar
    owo_obrotowy_Skil_Masters_1741_MA_torbaosprzet.html

    Różnica w przypadku wiercenia w betonie jest porażająca. Wiertło samo
    wchodzi. Jak sobie przypomnę, ile się męczyłem wiercąc Celmą z nasadką
    udarową, a potem jakąś chińszczyzną...
    Ważne, żeby wiertło było SDS+.

    Witek

  • 4. Data: 2011-02-11 12:26:09
    Od: LEPEK <n...@n...net>

    W dniu 2011-02-11 12:58, Damork pisze:

> [...]
    > lub przewidujesz konieczność podkuwania - bierz młot, pokochasz różnicę.

    No właśnie :) Zdarza się czasem konieczność wywiercenia kilu otworów w
    suficie, czy nadprożach, a do tej pory oznaczało to albo mordęgę i
    nieprecyzyjne otwory, albo konieczność pożyczania sprzętu po znajomych.
    Krótko mówiąc - namówiłeś mnie :) Poszukam jakiegoś sensownego młota do
    domowych zastosowań.

    Pozdr,

  • 5. Data: 2011-02-11 12:32:28
    Od: LEPEK <n...@n...net>

    W dniu 2011-02-11 13:25, witek pisze:

    >Skil Masters 1741 MA

    No właśnie po pobieżnym przejrzeniu wpadł mi w oko dokładnie ten model.

    Pozdr,

  • 6. Data: 2011-02-11 12:39:29
    Od: Damork <d...@w...pl>

    Na mównicę wtargnął "witek", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i ryknął:

    > Ważne, żeby wiertło było SDS+.

    To praktycznie standard wśród niedużych młotowiertarek, naprawdę istotne
    jest by nie oszczędzać zbytnio na wiertłach. Najlepsza wiertarka z
    gównianym (za przeproszeniem) wiertłem sobie nie poradzi z tym, z czym
    spokojnie da radę sporo gorszy sprzęt uzbrojony na przykład w wiertło Hilti
    TE-CX (uwielbiam te wiertła :) )

  • 7. Data: 2011-02-11 12:49:05
    Od: witek <w...@e...com.pl>

    W dniu 11-02-2011 13:39, Damork pisze:
> [...]
    > spokojnie da radę sporo gorszy sprzęt uzbrojony na przykład w wiertło Hilti

    Ja używam raczej gównianych wierteł :-) (jakaś chińszczyzna z marketu).
    I zauważyłem tylko taką prawidłowość. Czy wiertło jest tępe, czy ostre,
    wchodzi w beton bez problemu, tylko ostre wiertło wierci ładny otworek,
    a tępe potrafi "wykuć" niezłą dziurę. Z tym ,że nie wiercę dużych
    średnic (6 do 10 mm).

    Witek

  • 8. Data: 2011-02-11 13:55:28
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 11 Feb 2011 12:58:28 +0100, Damork napisał(a):

> [...]
    > Jeśli to cokolwiek bardziej miękkiego od betonu, a nie zamierzasz podkuwać

    Jak się mają do tego silikaty? Chyba lepszy młot?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2011-02-11 15:01:37
    Od: Damork <d...@w...pl>

    Na mównicę wtargnął "Borys Pogoreło", poprawił mikrofon, rozwarł paszczę i
    ryknął:

    > Jak się mają do tego silikaty? Chyba lepszy młot?

    Nie będę ściemniał - nie wiem.
    Gdy wiem że będę wiercił w betonie, od razu startuję z młotem, gdy
    natomiast nikt nie jest mi w stanie powiedzieć z czego jest sufit i ściany
    zaczynam lekkim kalibrem i jeśli tylko napotykam na zbyt duży opór zmieniam
    na młot. Możliwe że kiedyś nieświadomie natknąłem się na silikaty, ale co z
    tego wynikło... Na pewno w efekcie końcowym otwory :)

  • 10. Data: 2011-02-11 18:01:33
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Też się kiedyś zastanawiałem nad sensem takiego zakupu i kupiłem
    młotowiertarkę Renner za 99 zł. Mimo, że to sprzęt z najniższej półki
    działa nieźle i nawet do głowy mi nie przychodzi mordować się w betonie
    zwykłą wiertarką.
    Jacek