eGospodarka.pl

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Sprzedaż mieszkania w Warszawie III-IV 2017

Sprzedaż mieszkania w Warszawie III-IV 2017

2017-05-26 12:52

Sprzedaż mieszkania w Warszawie III-IV 2017

Warszawa © Alexey Novikov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W marcu i kwietniu bieżącego roku na nabywcę mieszkania zlokalizowanego w Warszawie trzeba było czekać 105 dni. Względem poprzedniego badanego okresu czas sprzedaży skrócił się zatem o ponad trzy tygodnie. Różnica pomiędzy ceną ofertową a transakcyjną wynosiła zaledwie 1,2 proc.
Warszawski rynek nieruchomości mieszkaniowych to dość duża stabilność cen. Statystyki za ostatnie miesiące wskazują, że od września minionego roku stawki za metr nieruchomości nie ulegają dużym wahaniom. Rozpiętość cenowa jest jednak pokaźna - rzadkością nie są transakcje dotyczące lokali poniżej 5000 zł za m kw., ale na brak zainteresowania nie może narzekać także podwyższony standard.

Odnotowany ostatnio przez Metrohuse przedział cenowy w transakcjach przeprowadzanych na warszawskim rynku nieruchomości wynosi od 4800 do 14000 zł za m kw. Wprawdzie niektórzy obserwatorzy skłaniają się ku założeniu, że popyt na droższe mieszkania to efekt poprawy sytuacji gospodarstw domowych dzięki wsparciu płynącemu z rządowego programu 500 plus, to jednak wydaje się to zbyt daleko idącą nadinterpretacją.

Na warszawskim rynku widoczny jest zwiększony ruch transakcyjny wśród osób, które kilka lat temu nabyły swoje pierwsze mieszkanie. Nadszedł czas na zwiększenie powierzchni życiowej, a przystępując do kolejnego zakupu są to zwykle lokale nowsze i o wyższym standardzie. Analizując sprzedaż w poszczególnych dzielnicach również widać, że zainteresowaniem cieszą się tańsze dzielnice takie jak Targówek, czy Białołęka, ale także bliskie centrum rejony Woli, a także Wilanów, czy Ursynów. Czarnym koniem wiosennych transakcji jest jednak Praga Południe, gdzie pośrednicy Metrohouse sprzedali najwięcej mieszkań.

Statystyki wskazują, że różnica pomiędzy ceną ofertową a końcową wynosi zaledwie 1,2 proc. Rzeczywiście, przy ostatecznych negocjacjach klienci sprzedający nie byli skłonni do większych upustów, ale należy pamiętać, że wraz z przedłużająca się sprzedażą zbywcy czasem kilkukrotnie obniżali ceny, przez co ich motywacja do dodatkowych obniżek przy umowie ostatecznej jest niewielka. Zdarzały się też negocjacje wyższe niż 10 proc., ale w skali wszystkich transakcji nie jest to popularny widok. Jednocześnie należy zauważyć, że w kilku transakcjach cena końcowa była wyższa niż w ofercie. Przyczyn jest wiele – począwszy od dodatkowych uzgodnień miedzy stronami (np. pozostawienie mebli, sprzętów, zakup od właścicieli miejsca parkingowego), albo też aktualizacja ceny w wyniku nadspodziewanie dużego zainteresowania (licytacja ceny w przypadku kilku poważnie zainteresowanych kontrahentów).

Średni czas, jaki zajmowała sprzedaż mieszkania w Warszawie, wyniósł w marcu i kwietniu 105 dni, co w porównaniu z wynikami z poprzednich miesięcy może zabrzmieć optymistycznie dla sprzedających. Jest to jednak zmienna bardzo subiektywna i zależy przede wszystkim od segmentu nieruchomości. O ile popularne mieszkania dwu- i trzypokojowe w rynkowych cenach mają szanse na w miarę szybką sprzedaż, to już mniej popularne produkty z rynku, nawet przy dobrej wycenie są sprzedawane nawet trzykrotnie dłużej.

fot. mat. prasowe

Średni czas sprzedaży i wartość negocjacji

W porównaniu do poprzedniego badania średni czas oczekiwania na nabywcę mieszkania skrócił się o 3 tygodnie.


Metodologia badania
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse S.A. w Warszawie. Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Średnią wartość negocjacji wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru.Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.