  • 11. Data: 2010-12-06 07:01:21
    Temat: Re: Banialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem.
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:idh4r1$d1r$1@news.onet.pl...
    > Chyba malo wykonalne. Pompowanie powietrza pod szybe spowoduje oblodzenie
    > od wewnatrz po zachodzie slonca i nie wiadomo co tam z welna pod spodem.

    W firmowych - owszem. Ale w samoróbach - da sie zrobić. Tylko trzeba
    pomyśleć o tym na etapie konstrukcji. Oblodzenie wewnątrz - nie ma
    sprawy -gdyby co, bo w koncu teoretyzujemy, z tym sobie poradzimy dokładnie
    jak ze śniegiem wpuszczając rano ciepłe powietrze.

    >Nad szyba fizycznie niewykonalne.

    oczywiscie

    > mopem i pomoglo. Klopot w tym, ze dol kolektora nie chcial sie rozmrozic
    > ale gora owszem z tym ze to i tak za malo.

    Nawet jak zostawiłeś na stagnację? Sądziłem ze wystarczy przetrzeć fragment
    a reszta sama sie stopi.

    b.

  • 12. Data: 2010-12-06 07:07:32
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    > Nie oczyscil sie bo na dole lod i snieg. Wylaczylem pompe i rozgrzalem
    > kolektor do ok. 40C i nic to nie pomoglo. Moze dla tego, ze to TLP -
    > strata 4%.

    Dodam jeszcze. Jeżeli to będzie stara skorupa śniegu lub gruba warstwa to
    nie zjedzie.
    U mnie nachylenie o 10st większe więc większa szansa że coś zjedzie.

    Marek

  • 13. Data: 2010-12-06 16:17:21
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Nic nie zapomnialem. Chodzi o uzytkowo ekonomiczny aspekt patentu. Jak mam
    > grzac zasobnik po to by odsniezyc kolektor to predzej zglosze sie do
    > psychiatry.:-)

    To w końcu chodzi Ci o to, że jest to w ogóle niemożliwe do wykonania, czy
    tylko o to, że nie ma to sensu ekonomicznego ?
    Oczywiście, że usuwanie śniegu działa w kolektorach płaskich, które są
    ustawione pod kątem, an ie są zamontowane płasko na dachu.
    Skierowanie ciepła do kolektora powoduje stopienie cienkiej warstewki śniegu
    i lodu bezpośrednio przyległego do szyby, a następnie zjechanie tej masy pod
    własnym ciężarem. Czy ma to sens ekonomiczny ? Myślę, że nie, ale taka
    możliwość istnieje. Tak więc nadal nie rozumiem skąd teksty o "chorej
    głowie" ?
    Maniusiek jak widać sam się zapędziłeś w "kozi róg" i teraz nie wiesz jak z
    tego się wycofać :)

  • 14. Data: 2010-12-06 18:12:52
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Maniusiek jak widać sam się zapędziłeś w "kozi róg" i teraz nie wiesz jak
    > z tego się wycofać :)

    Bo to troche nie tak. Staram sie byc daleki od gloszenia tu jedynie
    slusznych tez, to tez mozliwe jest rozmrozenie i stopienie nawet metrowej
    warstwy sniegu z kolektora. Tyle ze w kontekscie kolektorow domyslnie
    przyjmuje sie aspekt ekonomiczny. Ten aspekt jest jakby nieodlaczna czescia
    kazdego tematu dotyczacego kolektorow. Opisany przez Ciebie sposob
    oczywiscie bedzie skuteczny, ale niestety podwojnie zly. Po pierwsze i
    oczywiste takie rozmrazanie bedzie nieekonomiczne, po drugie nagrzany
    wczwsniej zasobnik przyjmie mniej wiecej zero energii ze slonca a nastepnego
    dnia znow moze spasc snieg. Droga jaka zalozyles rozmrozimy kazdy kolektor,
    kwestia doboru metody, a to co opisalem nie ma na celu zdyskredytowania
    kolektorow takich czy innych w ogole. Stwierdzam tylko, ze taki sposob jest
    zlym pomyslem i bez odsniezania standardowymi sposobami sie nie obejdzie.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2010-12-06 18:19:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > sprawy -gdyby co, bo w koncu teoretyzujemy, z tym sobie poradzimy
    > dokładnie jak ze śniegiem wpuszczając rano ciepłe powietrze.

    No to moze byc jakis pomysl.

    > Nawet jak zostawiłeś na stagnację? Sądziłem ze wystarczy przetrzeć
    > fragment a reszta sama sie stopi.

    Wlasnie ja tez i dla tego bylem nieco zdziwiony efektem doswiadczenia. Na
    dole kolektora byl normalnie na szybie lod. Kolektor rozgrzany, inaczej,
    glikol rozgrzany do ok. 40C. Na zewnatrz -10 i kolektor nie chcial sie
    wiecej rozgrzac. Moze gdybym tak zostawil na caly dzien to i by sie
    rozmrozil, ale pare stopni z niego jeszcze wygciagnalem normalna praca przy
    czym na koniec dnia w kwestii oblodzenia nic sie nie zmienilo.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2010-12-06 18:36:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "tarnus" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Dodam jeszcze. Jeżeli to będzie stara skorupa śniegu lub gruba warstwa to
    > nie zjedzie.
    > U mnie nachylenie o 10st większe więc większa szansa że coś zjedzie.

    Dokladnie o ile pod kolektorem nie zrobi sie balwan i snieg ma sie gdzie
    zsunac.
    Kiedys ktos tu pisal, ze wystarczy "odwrocic" obieg glikolu o temp. wody w
    zasobniku na pare minut i kolektor sie rozmrozi. Nie Ty to pisales a jakis
    inny teoretyk kolektorow plaskich, a bylo to przy okazji dyskusji o
    zasypanych sniegiem kolektorach prozniowych. Wtedy bylo to takie hop siup i
    sniagu/lodu nie ma. Zeby tak bylo to kolektor trzeba by podgrzewac jak pisze
    Jacek nagrzana wczesniej woda i to dosc dlugi czas, no ale...
    Innymi slowy oba rodzaje kolektow uwazam, ze trzeba odsniezac recznie,
    najlepiej na biezaco i nie ma tu jakichs szczegolnych roznic, przy naprawde
    niskich temperaturach. W okolicy zera czy przy zwyklym rannym oszronieniu
    faktycznie plaski ma szanse odszronic sie sam. Gdyby ktos byl przed
    instalacja i rozwazal miejsce instalacji to takie rzeczy powinien wziac pod
    uwage. Plaskie i prozniowe powinno traktowac sie tak samo i montaz na
    dzialce pod tym wzgledem bedzie najlepszym miejscem. Jezeli dach to zapewnic
    sobie dostep do kolektorow i to nie tylko przez okno dachowe, bo zasypane
    sniegiem moze nawet nie dac sie otworzyc, ew. pod oknem. Ja mam obok i sa
    problemy, powyzej jeszcze wieksze. Najlepiej w miare nisko zeby dalo sie
    szczota teleskopowa z dolu siegnac.

    Pozdo.. TK

  • 17. Data: 2010-12-06 19:04:08
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > rozmrozil, ale pare stopni z niego jeszcze wygciagnalem normalna praca
    > przy czym na koniec dnia w kwestii oblodzenia nic sie nie zmienilo.

    Zrób eksperyment bo ciekaw jestem jak bedzie okazja taka -odsnież tylko dół
    kolektora i zostaw w spokoju (bez odbioru ciepła). Daj znaka czy sie
    odsnieżyła reszta sama. Aha, nie pamietam, jaki masz kat nachylenia?

    b.

  • 18. Data: 2010-12-06 19:12:12
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > oczywiscie bedzie skuteczny, ale niestety podwojnie zly. Po pierwsze i
    > oczywiste takie rozmrazanie bedzie nieekonomiczne, po drugie nagrzany

    mysle ze kwestia ekonomicznosci odsnieżania to kwestia prognozy podgody i
    nabrania doswiadczeń. Jesli na przykład idzie wyż i przewidujemy ze następne
    dni będą słoneczne to warto poświęcic energię dla odsnieżenia. Moze opłaca
    sie odsnieżać już dla kilku godzin słonecznych.

    Temat do badań :-)

    b.

  • 19. Data: 2010-12-06 19:22:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zrób eksperyment bo ciekaw jestem jak bedzie okazja taka -odsnież tylko
    > dół kolektora i zostaw w spokoju (bez odbioru ciepła). Daj znaka czy sie
    > odsnieżyła reszta sama. Aha, nie pamietam, jaki masz kat nachylenia?

    Wlasnie odsniezalem na pocztku dol jednego kolektora i co ciekawe, lodu nie
    ruszylem. Po jakims czasie poszedlem jeszcze raz i mopa przelecialem tez
    gore z ktorej w wiekszosci calosc dalo sie pieknie zsunac z obu dostepnych
    kolektorow. Wniosek z tego taki, ze mimo lodu kolektor mogl sie nieco
    rozgrzac na gorze. Gdbyby nie odsniezenie dolu to snieg z gory nie moglby
    sie zsunac nawet mopem przez okno.
    Kat nachylenia 42 stopnie. Warto byloby podniesc wiecej, ale na dwoch
    metrach gora kolektora odstawac bedzie od dachu o 20cm. Estetycznie porazka.
    Poza tym w moim rejonie jak na razie to kilka dni w listopadzie i dzien w
    grudniu. Poza tym deficyt mocy bo ciagle jakies chmury, pada albo snieg.
    Uzytkowe temp. przez chmury o tej porze roku mozemy przebolec. Latem przez
    podobne chmury mamy spokojnie te trzydziesci pare stopni w zasobniku, ale do
    tego akurat trzeba mniejszego kata, wiec sam nie wiem co lepsze. W sloneczne
    letnie dni wiadomo i tak nadwyzka i tak.
    Ze dwa miesiace temu robilem sobie symulacje programem kolektorek. Dane
    wynikowe wskazywalyby, ze lepiej jest ustawic kolektor pod wiekszym katem,
    ale te wszystkie dane wydaja mi sie byc czysta teoria. Co mozna sobie
    pomyslec jak pompa ciagle stoi a na niebie i dachu brak warunkow do pracy?
    Taka sytuacje obserwuje juz drugi rok i jak sadze ustawianie kolektora pod
    wyzszym katem mimo wszystkich nieprzychylnych warunkow to kiepski pomysl.
    Ostatecznie te pare kW w skali roku i tak nie dedyduje o oplacalnosci.

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2010-12-06 19:27:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > następne dni będą słoneczne to warto poświęcic energię dla odsnieżenia.
    > Moze opłaca sie odsnieżać już dla kilku godzin słonecznych.

    No oczywiscie, w pewnych okolicznosciach bedzie to uzasadnione. Ale czy nie
    lepiej ustawic sie tak do tematu, zeby miec latwiejszy dostep do kolektorow
    bez szczegolnych zabiegow?

    Pozdro.. TK