  • 41. Data: 2023-05-17 11:49:22
    Temat: Re: Buduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą zainteresowani to udostepnię szczegóły
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Skoro mowa o tego typu wynalazkach, to proponuję taki pomysł: w ulu
    > jak wiadomo ciepło, zakłębiona rodzina pszczela utrzymuje temperaturę
    > w okolicach 30-35 stopni, nawet w największe mrozy. No to wpiąć im
    > tam peltiera, a drugi koniec do PC.

    Wadą peltiera jest to, ze cienki taki. Cieńszy od ścan ula, może być
    trudno zamontować. Ponadto ta najwyższa temeratura to chyba tylko
    w środku zakłębienia. Podejrzewam, że nawet pszczołom outsiderkom
    może być chłodnawo w odwłok. Lepsza by była wężownica, najlepiej
    z czynnikiem roboczym parującym trochę poniżej temperatury roboczej.
    Z tym że pszczoły głupie nie są, jak zauważą coś, co drenuje ich
    energię, zaraz będą starały się to jakoś zakitować, otulić warstwą
    izolacji termicznej.

    > Czy energia apitermalna mogłaby podchodzić pod jakiś grant z tytułu
    > innowacyjnego OZE? Tylko ubrać by to trzeba w jakieś ładne słowa,
    > coby się nikt nie połapał, że to piecyk na cukier...

    Powyżej są moje przypuszczenia, co do których nie mam potwierdzenia
    empirycznego. Tak więc wniosek o grant jest jak najbardziej zasadny.
    Szukając właściwych słów do przekonania komisji, zacytowałbym dostępną
    mi literaturę przedmiotu: z pszczołami nigdy nic nie wiadomo.

    Jarek

    --
    To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.
    Jeżeli słyszę bzykanie, to znaczy, że ktoś bzyka, a jedyny powód

  • 42. Data: 2023-05-17 12:51:00
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 11:49, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Ponadto ta najwyższa temeratura to chyba tylko w środku zakłębienia.

    To prawda, najcieplej w kłębie, ale... parę lat temu na jednym z uli
    wymieniłem ściankę na szybkę. I co? Jak wieczorem podejdę, to szybka
    ciepła jest. No, letnia powiedzmy.

    > głupie nie są, jak zauważą coś, co drenuje ich energię, zaraz będą
    > starały się to jakoś zakitować, otulić warstwą izolacji termicznej.

    Mojej szybki nie kitują. Może im się spodobała.
    http://viste.fr/nzqg1

    > Szukając właściwych słów do przekonania komisji, zacytowałbym dostępną
    > mi literaturę przedmiotu: z pszczołami nigdy nic nie wiadomo.

    Klasyk, wiadomo. Ale czy zdobędzie uznanie u komisji akademickiej ds.
    przyznawania grantów? To mimo wszystko materiał już nieco leciwy, od
    tego czasu być może opublikowano nowsze badania.

    Mateusz

  • 43. Data: 2023-05-17 13:20:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To prawda, najcieplej w kłębie, ale... parę lat temu na jednym z uli
    > wymieniłem ściankę na szybkę. I co? Jak wieczorem podejdę, to szybka
    > ciepła jest. No, letnia powiedzmy.

    Szkło izoluje całkiem nieźle. W ludzkim domostwie o grubych ścianach
    okna może odstaja od reszty, ale w ulu o ściankach z niezbyt grubego
    drewna może nie być wielkiej różnicy. Cały ul też letni.

    > Mojej szybki nie kitują. Może im się spodobała.
    > http://viste.fr/nzqg1

    Ludzie od dawna robią podobne rzeczy. I od dawna to zastanawia. Bo
    pszczoły wzrok mają dobry. W ulu zawsze było ciemno, nagle pojawia
    się dużo światła -- a one nic sobie z tego nie robią, światło jest
    im obojętne. Ja sobie to tłumacze tak, że te warunki środowiskowe,
    jak temperatura czy wilgotność, nie uległy zmianie, więc dalej można
    robić swoje tak jak przedtem. Telewizor wielkości całej ściany chaty
    też ich od roboty nie odciąga.

    > Klasyk, wiadomo. Ale czy zdobędzie uznanie u komisji akademickiej ds.
    > przyznawania grantów? To mimo wszystko materiał już nieco leciwy, od
    > tego czasu być może opublikowano nowsze badania.

    Jest stara anegdota o młodym prawniku, który po skończeniu studiów
    i zrobieniu aplikacji chwali się ojcu, że wreszcze udało mu się
    wygrać w sądzie sprawę ciągnącą się od wielu lat. Tatuś mu na to:
    synu, twój dziadek mnie na tej sprawie wykształcić, dzięki branym
    przeze mnie honorariom ty skończyłeś studia. A teraz zniszczyłeś
    to w jeden dzień.

    W nauce jest podobnie. Jeśli pojawiają się nowe publikacjie, to po
    to, by podawać nowe wątpliwości i stawiać kolejne pytania. Za to
    klasyka jest klasyką -- przedstawione stwierdzenie nie doczekało
    się lepszego rozwinięcia.

    Jarek

    --
    U wylotu ula zobaczysz obrazek
    pająk w pajęczynie sobie pszczołe ćwiczy

  • 44. Data: 2023-05-17 13:56:07
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.05.2023 o 13:20, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Szkło izoluje całkiem nieźle. W ludzkim domostwie o grubych ścianach
    > okna może odstaja od reszty, ale w ulu o ściankach z niezbyt grubego
    > drewna może nie być wielkiej różnicy. Cały ul też letni.

    Tą drogą dochodzimy do budującego wniosku, że początkowe wątpliwości
    dot. grubości peltiera są bezpodstawne, ponieważ przymocować go można w
    zasadzie gdziekolwiek. Ale do szybki i tak najlepiej, bo calowe ścianki
    z wejmutki są mimo wszystko znacznie chłodniejsze.

    Teraz tylko grant skołować. Być może aplikacja mogłaby zawierać
    całokształt wątkowych pomysłów, wraz z elektrownią opartą o podnośnik
    akumulatorowo-wodorowy. Cel w końcu ten sam, a mnożąc strategie łatwiej
    zmylimy przeciwnika.

    Mateusz

  • 45. Data: 2023-05-17 15:52:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Tą drogą dochodzimy do budującego wniosku, że początkowe wątpliwości
    > dot. grubości peltiera są bezpodstawne, ponieważ przymocować go można
    > w zasadzie gdziekolwiek.

    Wątpliwości nie dotyczyły trudności mocowania, lecz wzajemnej bliskości
    powierzchni zimnej i gorącej. Ludziom często się wydaje, że jeśli do
    płytki podłącza prąd, to jedna strona zdobi się zimna, druga gorąca.
    Praktyka przeczy tej teorii -- po kilku sekundach obie są gorące, choć
    jedna bardziej. Sprawność przemiany jest dużo gorsza niż stuprocentowa,
    większośc energii elektrycznej płynącej przez rezystancję zamieni się
    w ciepło, a tylko niewielka ochłodzi trochę jedną stronę. Żeby to mogło
    działać (czyli chłodzić), potrzebny jest system chłodzenia tej gorącej
    części, daleko bardziej wydajny.

    Podobnie jest z odwróconym efektem. Dla uproszczenia przyjmijmy, że
    szybka jest odpowiednikiem ogniwa (w rzeczywistości ogniwo lepiej
    przewodzi ciepło). Skoro szybka robi sie letnia po zwenętrznej stronie,
    peltier też będzie. A to daje podstawy by sądzić, że apigenerator
    prądu nie da zbyt wiele.

> [...]
    > całokształt wątkowych pomysłów, wraz z elektrownią opartą o podnośnik
    > akumulatorowo-wodorowy. Cel w końcu ten sam, a mnożąc strategie łatwiej

    Gdyby to wszystko nie przekonało komisji, mamy w odwodzie powyższy wywód.
    Wywód i dowód na to, że potrafimy wyszukiwać i piętrzyć trudności. Przed
    tym nikt się nie ugnie.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2023-05-17 23:04:17
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 17 May 2023 at 15:54:11 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Wywód i dowód na to, że potrafimy wyszukiwać i piętrzyć trudności. Przed

    Co za bełkot

    Jak niekumaty i nie widział jak działa ogniwo Peltiera
    to niech idzie do marketu i znaczy jak działa lodówka samochodowa

    I jak pije, niech nie pisze.

  • 47. Data: 2023-05-18 01:40:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 17 maja 2023 o 15:54:11 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > Wywód i dowód na to, że potrafimy wyszukiwać i piętrzyć trudności. Przed

    Nie miałeś w ręku takiego ogniwa, nie podłączałes. Nie wiesz to nie pisz. Bezpieczna
    dla typowego ogniwa Peltiera różnica temperatur przy zasilaniu nominalnym prądem
    dochodzi do 70 stopni. To więcej niż można uzyskać w układach chłodniczych że
    sprężarkami. Problemem w zastosowaniu takiego ogniwa jako efektywnej pompy ciepła
    jest to że większość energii jest potrzebna do przeciwdziałaniu przenoszeniu ciepła
    przez połączenia elektryczne pomiędzy stronami ogniwa.

  • 48. Data: 2023-05-18 02:46:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 18 May 2023 at 01:40:31 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    jest to że większość energii jest potrzebna do przeciwdziałaniu przenoszeniu ciepła
    przez połączenia elektryczne pomiędzy stronami ogniwa.

    Tak było 10 lat temu na prowincji,
    ale technologia półprzewodnikowa zaoferowała bardzo wysoką sprawność i te innowacyjne
    ogniwa Peltiera sa powszechnie stosowane na stacjach kosmicznych i efektywnie chłodzą
    cała powierzchnię stacji skierowaną ku słońcu, a ogrzewają odwrotną stronę.

    Za 5 lat nikt nie będzie pamiętał o lodówkach, zamrażarkach sprężarkowych.

    Tak znikną, jak samochody spalinowe.

  • 49. Data: 2023-05-18 06:22:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-17, Mateusz Viste <m...@...invalid> wrote:

> [...]
    > wynalazkami, przy znacząco mniejszej komplikacji technologicznej.
    >
    > Alternatywa: zamiast ocieplać dom jakimiś watami czy styropianem,

    Gdzieś widziałem mema na sezon grzewczy zeszłoroczny (w trakcie kryzysu
    gazowego), gdzie wykalkulowano, że na kawalerkę potrzeba ca 30 kur.
    Kura proszę pana, i jej potomstwo, ma bowiem temperatury bliżej 40 deg
    C niż 36. Co prawda dla pszczoły, mozna argumentować po lini konwekcji
    wymuszonej, ze to lepiej dla wymiany tego ciepła, ale też pszczołę zjeść
    na koniec sezonu trochę głuio, a i na cukrzyka może trafić.

    Tak jeszcze kombinuję, czy jakoś nie dałoby się przejkonać łososia, że
    tereny tarła są na dachu i zaoszczędzić w ten sposób na pompie po
    łososia odpowiednim uszczelnieniu.

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2023-05-18 07:20:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-16, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Przy ładowaniu akumulatorów obok wodoru powstaje jeszcze para wodna.
    > Ta może ulatywać w górę, gdzie skropli się niczym w chmurach, a pwracając
    > z deszczem napędzi koło wodne nasiębierne. W przyrodzie to działa, więc
    > dlaczego tu nie wykorzystać i tych zjawisk.

    No prosi się, zeby wykorzystać. Zresztą możliwości jest cała masa i
    trochę wstyd, a moze nawet i nawet nie fair, aby te mniej oczywiste
    pomijać. Przykładowo: taki akumulator to się podczas ładowania przeciez
    i nagrzewa. A jak się nagrzewa to i powieksza. Nie dac jakiegos
    przetwornika piezo, który by te powiekszania zagospodarował to jeden z
    wiekszych grzechów niegospodarności.

    --
    Marcin