  • 1. Data: 2018-09-26 10:33:46
    Temat: Czym zabezpieczyć więźbę?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Wiem, że drewno konstrukcyjne jest już u "producenta" zabezpieczone
    jakimś środkiem, który daje taki charakterystyczny zielonkawy nalot,
    ale czy to jest wystarczające? 30 lat temu zabezpieczałem konstrukcję
    pokostem oraz środkiem, który wtedy nazywał się Capon. Jak teraz
    pytałem fachowców o Capon to robią wielkie oczy twierdząc że to jakiś
    lakier. To nie był wtedy lakier ale taki rzadki szybko wsiąkający
    specyfik. Ta konstrukcja do dziś wygląda świerzo, jak nowa. Czym
    zabezpieczać teraz? Oczywiście nie chodzi mi o jakieś lakierowanie
    tylko zabezpieczenie przed grzybem, robakami itp.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-09-26 11:01:06
    Temat: Re: Czym zabezpieczyć więźbę?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.09.2018 o 10:33, Marek pisze:
> [...]
    > czy to jest wystarczające? 30 lat temu zabezpieczałem konstrukcję
    > pokostem oraz środkiem, który wtedy nazywał się Capon.
    Capon to był lakier podkładowy nitro. Jego zadaniem było zmniejszanie
    chłonności drewna, aby mniej zużyć właściwego lakieru i aby nie
    ciemniało. Właściwości ochronnych przed szkodnikami i grzybami capon nie
    miał żadnych (no może był niesmaczny do jedzenia dla robali - tego nie
    wiem).
    Jacek

  • 3. Data: 2018-09-26 11:13:17
    Od: marios <d...@f...gd>

> [...]
    > świerzo, jak nowa. Czym zabezpieczać  teraz? Oczywiście nie chodzi mi o
    > jakieś lakierowanie tylko zabezpieczenie przed grzybem, robakami itp.

    Myślę że na FM (Forum Muratora) znajdziesz wystarczająca ilość zdjęć i dyskusji.
    Tak od siebie, już nie bardzo pamiętam:
    1. Czy ta więźba jest?
    a) nie kupiona wcale
    b) kupiona i czeka na złożenie
    c) już postawiona

    2. dla (b) Czy nie warto przeciąć ją i sprawdzić jak głęboko wsiąkł ten
    barwnik - bo zielone to tylko barwnik za grosze

    Ja malowałem (lepiej było zbić taką rynnę, wyłożyć folią i utopić na
    godzinę/2/5 impregnatem "czerwonym" - p.poż. ktoś twierdził że ten impregnat
    ma w sobie jakieś tam sole - akurat te faktycznie działające.

    Capon zasadniczo służy jako podkład pod lakiery (aby nie zmieniały barwy
    drewna) - więc zasadniczo pod lakier.

    3. Czy więźba będzie w stropodachu (w ociepleniu), czy na poddaszu
    nieużytkowym - krokwie nieosłonięte. Mam też na myśli względy p.poż.

    .. Dawniej często malowano więźbę przepracowanym olejem silnikowym, całkiem
    niezłe zabezpieczenie (mam tak na odziedziczonym budynku), ale wiesz,
    śmierdzi, pożar, raczej to dziś nadaje się najwyżej do malowania więźby nad
    warsztatem czy coś, bo nie dasz tego w stropodach itd.

  • 4. Data: 2018-09-26 11:55:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2018 11:13:14 UTC+2 użytkownik marios napisał:
    malowałem (lepiej było zbić taką rynnę, wyłożyć folią i utopić na
    > godzinę/2/5 impregnatem "czerwonym" - p.poż. ktoś twierdził że ten impregnat
    > ma w sobie jakieś tam sole - akurat te faktycznie działające.

    Sprawdzić czy sole nie szkodzą(a z tego co czytałem kilka lat temu jak badałem temat
    to szkodziły) membranie jesli taka na dachu wystąpić ma.

  • 5. Data: 2018-09-26 12:08:25
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 26.09.2018 o 11:13, marios pisze:
    > 2. dla (b) Czy nie warto przeciąć ją i sprawdzić jak głęboko wsiąkł ten
    > barwnik - bo zielone to tylko barwnik za grosze

    Podeprę się gotowym linkiem, 1kg zielonego, za ~100zł, na ~10m3 wody do
    barwienia
    https://allegro.pl/barwnik-zielony-bejca-impregnat-d
    rewna-pigment-i7536187117.html

  • 6. Data: 2018-09-26 12:27:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Sep 2018 11:13:17 +0200, marios <d...@f...gd>
    wrote:
    > c) już postawiona

    Już postawiona. Do większości konstrukcji mam swobodny dostęp.
    Wkrótce chcę założyć podbitkę więc teraz chcę zabezpieczyć tą część
    która będzie przez nią przysłonięta. Resztę sobie zabezpiecze na
    spokojnie z poddasza.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2018-09-26 12:28:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Sep 2018 02:55:12 -0700 (PDT), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Sprawdzić czy sole nie szkodzą(a z tego co czytałem kilka la
    > t temu jak badałem temat to szkodziły) membranie jesli taka na da
    > chu wystąpić ma.

    A pokost lniany przeszkadza membranie?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-09-26 12:34:31
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2018 12:28:07 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > A pokost lniany przeszkadza membranie?

    Trzeba by producenta membrany zapoytac

  • 9. Data: 2018-09-26 12:41:16
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 26.09.2018 o 12:27, Marek pisze:

> [...]
    > założyć podbitkę więc teraz chcę zabezpieczyć tą część która będzie przez
    > nią przysłonięta. Resztę sobie zabezpiecze  na spokojnie z poddasza.

    2? 3?, rozumiem że: klasyka polskiego budownictwa obecnie

    """Wiem, że drewno konstrukcyjne jest już u "producenta" zabezpieczone
    jakimś środkiem, który daje taki charakterystyczny zielonkawy nalot, ale czy
    to jest wystarczające?"""

    Wiesz czy jednak nie wierzysz? My przecież nie mamy szklanej kuli. Kolor
    jest tani, impregnat drogi, sam musisz sobie odpowiedzieć na to pytanie.

    Pozostaje chyba tylko udać się do jakiegoś marketu i zakupić jakiś (po
    rozeznaniu się) impregnat i smarować [obficie i ze 3 razy] pędzlem lub
    natryskowo - jak chcesz mieć pewność że coś jednak masz w tym drewnie.

  • 10. Data: 2018-09-26 12:49:29
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 26.09.2018 o 12:41, marios pisze:
> [...]
    >
    > rozeznaniu się) impregnat i smarować [obficie i ze 3 razy] pędzlem lub
    > natryskowo - jak chcesz mieć pewność że coś jednak masz w tym drewnie.

    ps. myślę że o pędzlu lepiej zapomnieć, impregnat jest rzadki jak woda - w
    końcu na bazie wody jest, pędzlem (lub topić w korycie) można jak więźba
    leży poziomo, na postawionej będzie mocno spływać a musi chwilę "postać" aby
    wsiąkła. Jak idzie natryskowo, nie wiem.