  • 21. Data: 2023-07-13 18:15:29
    Temat: Re: Dlaczego Tauron instaluje liczniki energii elektrycznej z dokładnościa do 1 kWh a nie 0,1 kWh ?o
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Sprawdziłem specyfikację PGE odnośnie liczników elektronicznych.
    > Licznik ma być minimum w klasie 1 i ma mieć możliwość zaprogramowania
    > każdej ilości miejsc po przecinku w zakresie od 0 do 4.
    > W przypadku 1kWh oznacza to pokazanie 0,1Wh, czyli 100mWh.
    > Mój pokazuje 3 miejsca po przecinku.

    Nie zapytam "czemu pod moim postem", bo choć to nie ma związku z
    licznikami analogowymi, o których pisałem, jest rzeczą interesującą.

    Interesujące, że to "specyfikację PGE", więc regulacja wewnętrzna,
    a nie krajowa. Ciekawa jest ta możliwość programowania liczby miejsc
    po przecinku. Poboba mi się, widać, że ktoś pomyślał. Odbiorcy mają
    różne zużycie -- co innego dom, a co innego opomiarowanie jakiegoś
    elektronicznego diwajsu stojącego samodzielnie przy ulicy. Przy
    cyklicznych comiesięcznych rozliczeniach nie ma większego sensu
    wystawianie faktur mających więcej niż trzy miejsca znaczące. Może
    cztery, jak ktoś się uprze. Z taką, a nie większą precyzją powinno
    być rejestrowne zużycie. Czyli np. 2834 kWh, albo 3,142 kWh (dajmy
    na to odczytywane co pół roku).

    Dalej powinni się wykazać pomyślunkiem goście od oprogramowania
    fakturującego. Cyferki odczytanie z licznika tak *zmanipulować*,
    żeby na fakturze wychodziły do zapłaty okrągłe sumy. Powiedzmy
    284,00 zł albo 6,48 zł.

    Ja teraz dostaję (od PGE) po sześć rachunków do zapłaaty co pół roku.
    Zawsze pięć takich samych, z fikuśnymi końcówkami w groszach, i jedną,
    tę pierwszą *kompletnie* inną -- albo połowę mniejszą, albo prawie
    dwa razy wiekszą. Też oczywiście z grosikami. Nie mam pojęcia, jaką
    ideę mieli przy tworzeniu algorytmu "prognozującego" zużycie prądu
    i rozrzucającego to na sześć kupek (z informatykami PGE miałem sporo
    do czynienia, ale nie tymi od faktur).

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2023-07-13 18:39:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 18:15 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > cztery, jak ktoś się uprze. Z taką, a nie większą precyzją powinno
    > być rejestrowne zużycie. Czyli np. 2834 kWh, albo 3,142 kWh (dajmy

    tutaj szczegóły (od pkt 6.1.5):
    https://docplayer.pl/44007907-Wytyczne-do-budowy-sys
    temow-elektroenergetycznych-w-pge-dystrybucja-s-a.ht
    ml

> [...]
    > fakturującego. Cyferki odczytanie z licznika tak *zmanipulować*,
    > żeby na fakturze wychodziły do zapłaty okrągłe sumy. Powiedzmy

    w PGE to chyba dalej komuna.
    Mam licznik dwukierunkowy z GSM, z odczytami online (nie przychodzi
    inkasent) a faktury dostaję z 2-3 miesięcznym opóźnieniem.
    Za II półrocze 2022 dostałem w marcu, za I półrocze 2023 dostanę pewnie
    pod koniec sierpnia. Mają swój "portal klienta" to co za problem umieścić
    tam wskazania tego licznika w trybie online i wystawiać faktury w
    terminie. Ja jestem w IT ale od 30 lat w prywatnym biznesie i pewnie nie
    mam pojęcia o skali zabagnienia tamtego środowiska.
    Ale przecież i tak sami by tego nie robili - było by zlecenie do
    zewnętrznego wykonawcy za kilka mln.
    O co tu chodzi?

> [...]
    > ideę mieli przy tworzeniu algorytmu "prognozującego" zużycie prądu
    > i rozrzucającego to na sześć kupek (z informatykami PGE miałem sporo

    Jak byłem na "prognozach" czyli tak jak Ty, to zawsze miałem niedopłatę. W
    pierwszym roku myślałem, że ten algorytm zauważy większe zużycie i w
    kolejnym będę miał realne prognozy. W piątym roku wiedziałem już, że tam
    nie ma żadnego sprzężenia zwrotnego, miałem niedopłatę 100% większą niż
    prognozy.

    TG

  • 23. Data: 2023-07-13 22:43:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > w PGE to chyba dalej komuna.

    Dalej. Ale inni nie są lepsi. Jedni tak się ostatnio przestrzelili,
    że w kolejnym półroczu wszystkie rachunki są zerowe. Drudzy przysłali
    "prognozę" z pierwszym rachunkiem takim, że wedle prywatnych, najbardziej
    prawdopodobnych przewidywań starczy to na kilkanaście kolejnych miesięcy.

> [...]
    > tamtego środowiska.
    > Ale przecież i tak sami by tego nie robili - było by zlecenie do

    Wbrew pozorom możliwości działania realtime & online mają ograniczone.
    Ale nie będę się nad tym rozwodził. Napiszę to, co zwykle i co nie
    wymaga wiedzy insiderskiej: wszystko to półśrodki, potrzebne jest
    rozliczanie na bieżąco po aktualnych stawkach. Inaczej wszystkie te
    oze to tylko sypanie piasku w tryby machiny zaprojektowanej jeszcze
    w czasach Lenina.

> [...]
    > i w kolejnym będę miał realne prognozy. W piątym roku wiedziałem już,
    > że tam nie ma żadnego sprzężenia zwrotnego, miałem niedopłatę 100%

    U mnie od kilkunastu lat zużycie systematycznie spada. Też nie mogą się
    w tym połapać.

    Jarek

    --
    Komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.