  • 1. Data: 2009-10-30 09:04:53
    Temat: Do ekspertów ogrzewania - rada potrzebna
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Ogrzewanie wykonane 5 lat temu
    dom parter + użytkowe poddasze w sumie ok 140m2
    na całym dole ogrzewanie podłogowe
    u góry na korytarzach i w łazience podłogówka
    w 3 pokojach grzejniki
    piec gazowy 2 funkcyjny Vailant
    sterownik pokojowy na piętrze w holu, 1,5m nad ziemią ustawiony na 21st
    całą dobę.

    temperatury odczuwalne na dole zgodnie ze sterownikiem 21st na poziomie
    1-1,5m
    w pokojach u góry ok 19st.

    chcialbym podwyższyć trochę temp. w pokojach na ok 20st.
    i teraz jak to zrobić:

    1. podniesc temp na sterowniku np na 22st efekt: tam gdzie podlogowka
    bedzie 22st. tam gdzie grzejniki powinno byc ok 20

    2. podniesc temp na piecu, na podlogówkę idzie max 35st. - piec grzeje
    wodę do ok 40st. (teraz)

    3. wyregulować zawór do podłogówki by-pass zeby była mniejsza wymiana z
    instalcją co

    4. zmienić bieg na pompce w podłogówce z 3 na 2, bedzie mniejsza wymiana
    ciepla piec bedzie musial dłużej grzac, wiec kaloryfery bedą dłuzej cieple

    5. wymienic system sterowana podłogówką na "mieszacz"

    6. zainstalować wieksze grzejniki w pokojach

    7. wywalic sterownik pokojowy, ustawić piec na 40st. wodę i zobaczyć co
    z tego wyjdzie?

    8. co jeszcze ?

    michal

  • 2. Data: 2009-10-30 10:24:19
    Temat: Re: Do ekspertów ogrzewania - rada potrzebna
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > w 3 pokojach grzejniki
    > piec gazowy 2 funkcyjny Vailant
    > sterownik pokojowy na piętrze w holu, 1,5m nad ziemią ustawiony na 21st

    zależy jak masz połaczony kocioł z instalacjami
    jak działa mieszacz
    gdzie są pompki i rozdzielacze i jakie

    ja zawsze "lansuje" konfiguracje w której kocioł robi swoje (tzn grzeje wodę
    do zadanej, stałej temperatury) a regulacją temperatury w pokojach zajmuja
    się same odbiorniki
    naprawde trudno z Twojego opisu wysiągnąc konkretne wnioski...

    kocioł 2 funkcyjny moze te funkcje miec różnie rozumiane.
    potocznie jest to CO + CWU, ale u Ciebie raczej powinno być obwód
    niskotemperaturowy dla podłogówki (kocioł kondensacyjny) i obwód
    wysokotemperaturowy dla grzejników i CWU.
    wtedy regulacje (ja bym powiedział "nastawy") o jakich piszesz robi sie na
    samym kotle

  • 3. Data: 2009-10-30 10:27:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > temperatury odczuwalne na dole zgodnie ze sterownikiem 21st na poziomie
    > 1-1,5m
    > w pokojach u góry ok 19st.

    Hehe, witaj w klubie. Ja to przewidywalem, choc nie mieszkam, ale...:

    > 5. wymienic system sterowana podłogówką na "mieszacz"

    Nie masz mieszacza w takim ukladzie??

    > 8. co jeszcze ?

    Powyzej w watku "rozgrzalem podlogowke" dyskutujemy o takim wlasnie
    problemie. Przeczytaj moze cos wniesiesz do dyskusji.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-10-30 15:51:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    Zaczylbym od tego:
    > 4. zmienić bieg na pompce w podłogówce z 3 na 2, bedzie mniejsza wymiana
    > ciepla piec bedzie musial dłużej grzac, wiec kaloryfery bedą dłuzej cieple

    I kryzy w grzejnikach otwarte na max.

    Najtaniej, najszybciej i moze wystarczy.

  • 5. Data: 2009-10-30 22:26:31
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 7. wywalic sterownik pokojowy, ustawić piec na 40st. wodę i zobaczyć co
    > z tego wyjdzie?

    I ja tak zrobilem, te wszystkie sterowniki sa o kant dupy...
    Ustawiam na kotle odpowiednia temperature a reszte robia zawory na
    grzejnikach i zawor na powrocie z podlogowki.
    Zawsze byl problem z dogrzaniem lazienki i pokoi na pietrach - sterownik byl
    na parterze. Elektroniczne sterowniki sprawdzaja sie wtedy jesli masz
    elektrozaworyzawory i osobne sterowniki w pomieszczeniach. Taki system
    mozna niedrogo zrobic na zaworach kulowych z silownikami elektrycznymi z
    krancowkami i zwyklymi eurosterami. Istotny jest tez zawor roznicowoupustowy
    ktory laczy zasilanie i powrot w razie zamkniecia doplywu do wszystkich
    odbiornikow.

    Picasso

  • 6. Data: 2009-10-31 07:11:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > sterownik pokojowy na piętrze w holu, 1,5m nad ziemią ustawiony na 21st
    > całą dobę.

    Czym steruje ?
    Kotłem ?

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, masz 2 sterowniki pokojowe, jeden na górze,
    a drugi na dole ?

    > 8. co jeszcze ?

    Opisz dikładniej jak wygląda ta instalacja, jak podzielone są obwody, jak
    zasilana jest podłogówka, a jak grzejniki, co czym steruje, czy podłogówka i
    grzejniki mają jakieś zawory termostatyczne, czy regulujesz przepływy prze
    podłogówkę rotametrami czy też tylko i wyłącznie by-passem, ile jest
    by-pass-ów.

    Najlepiej bny było pozbyć się sterowników pokojowych, założyć wszędzie
    zawory termostatyczne tzn. przy grzejnikach oraz na każdym obiegu podłogówki
    i zapomnieć o problemach.

    Lub też pozbyć się sterowników pokojowych, zasilić podłogókę łazienki
    oddzielnie i założyć zawory termostatyczne, aby można było ustawić wyższą
    tempewraturę podłogi, niezależną od pozostałych pomieszczeń, na resztę
    obiegów podłogówki zamontować zawór mieszający, grzejniki zasilić wprost z
    kotła i zamontować do nich zawory termostatyczne.

    Tylko uwaga: Zawory do podłogówki są innymi zaworami niż zawory do
    grzejników.
    Zawory grzejnikowe mierzą temperaturę powietrza w pomieszczeniu, a zawory do
    podłogówki mierzą temperaturę wody.

  • 7. Data: 2009-10-31 07:31:14
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:
> [...]
    > Zawory grzejnikowe mierzą temperaturę powietrza w pomieszczeniu, a
    > zawory do podłogówki mierzą temperaturę wody.

    piec dwufunkcyjny niekondensacyjny
    z pieca wychodzi rura która rodziela się na 2

    1 dla podłogówki gdzie jest rtl ustawiony na 35st, rura z podłogówki
    wraca i jest zawór do regulacji przepływu, jak zamknę go to woda w
    podłogówce idzie w pętli i nie wraca do pieca.

    2 dla grzejników

    ta rura do podłogówki rodziela się na 2 i idzie do 2 rozdzielaczy na
    parterze gdzie mam 5 obwodów
    na piętrze gdzie mam 2 obwody ( hol i łazienka)

    rura do grzejników idzie do góry do grzejników
    grzejniku nieprzykręcone

    sterownik jest jeden u góry w holu ustawiony na 21st.C

    Michał

  • 8. Data: 2009-10-31 08:43:35
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > rura do grzejników idzie do góry do grzejników
    > grzejniku nieprzykręcone
    >
    > sterownik jest jeden u góry w holu ustawiony na 21st.C

    No to masz cyrk, który opisałem w wątku Mańka4 o tytule "Rozgrzalem
    podłogowke".
    Na razie muszę zmykać na robotę, porozmawiamy może jutro lub po niedzieli.

  • 9. Data: 2009-10-31 10:07:14
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    > parterze gdzie mam 5 obwodów
    > na piętrze gdzie mam 2 obwody ( hol i łazienka)

    Masz jeden RTL na cala podlogowke 7 obwodowa? Szczerze to niezly cyrk Ci
    ktos wymyslil.
    Nie ma szans zeby to moglo dobrze grzac. Wystarczy, ze jedna petla pusci na
    jej powrocie wyzsza temp. bo posadzka sie rozgrzeje a RTL zamknie Ci
    wszystkie obiegi podlogowki. W jednym najmniejszym, najbardziej dogrzewnym
    pomieszczeniu bedziesz mial cieplo, a reszta stoi. Grzejniki na tym samym
    obwodzie ciezko bedzie rozgrzac w wieksze mrozy, bo maja mniejsza
    powierzchnie wymiany i czasami potrzebuja wyzszej temp. jak podlogowka.
    Ograniczajac temp. na kotle moze zabraknac mocy w grzejnikach. No ale z tym
    RTL trudno co kolwiek doradzac, bo nikt nie wie jak calosc sie zachowa. Tam
    powinien byc mieszacz dla podlogowki i obieg bezposredni z kotla. Przy takim
    ukladzie warto bylo by zamontowac sprzeglo hydrauliczne.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-10-31 10:28:22
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "J_K_K" <j...@i...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "P_ablo" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Z ww. wynika, że to nie wina sterownika,
    > tylko jego umiejscowienia.
    > Sterownik powinien być w najzimniejszym pomieszczeniu,
    > a reszta poprzykręcana.

    W sytuacji gdy jest podlogowka, to jest ona dogrzewana rzadko i dlugo -
    nawet jesli jest w najzimniejszym pomieszceniu. W czasie gdy pogdrzewamy
    podlogowke reszta domu bedzie ciepla, ale gdy utrzymuje temperature skutkiem
    bezwladnosci reszta czeka zbyt adlugo i sie wychladza. Przelozenie
    termostatu do innych pomieszczen (zimnych, grzejnikowych) nie rozwiaze
    sprawy bo podlogowka nigdy sie nie zdarzy z koeli nagrzac. Przy takim
    hybrydowym ogrzewaniu (w jednych pomieszcenia podlogowka w innych same
    grzejnki) jedyne efektywne rozwiazanie moim zdaniem to dwa niezalezezne
    termostaty pokojowe i sprytne ich polaczenie.