  • 1. Data: 2022-12-30 21:36:46
    Temat: Dwa proste pytania
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam,
    Dla was proste, a dla mnie małe wyzwania:

    1. Muszę wymienić fugę. Wydłubać. Niedużo, 20 mb, wnętrze kabiny prysznicowej.
    Czym? Ręcznych narzędzi jest przynajmniej dwa różne typy, dwie filozofie skrobaków
    dominują (np. na Allegro), blaszka z "diamencikami" albo haczyk. Czy coś innego?
    Pokażcie, które z prostych tanich skrobaków narzędzi uchwytów będzie najlepsze? Co
    kupić - nie musi być to jakiś multidremel za kilkaset pln, bo nie ma roboty dużo, a
    ja jestem cierpliwa, dam radę, z fugowaniem tym bardziej.

    2. Środek do udrażniania rur. Jaki?
    Kwas w granulkach? Soda kaustyczna? Płyn lub żel (np. kret)? Inne?
    Kłaki, osady, brud wyciągnęłam giętkim plastikiem z haczykami, długim na ca 50 cm.
    Ale czym poprawić chemicznie?
    I zarazem żeby rury nie przepaliło - widziałam awarię w domu, gdzie nadmiar
    udrażniacza przetopił odpływ pod brodzikiem, instalator musiał kabinę i brodzik
    demontować, a sąsiad zalany - chce tego uniknąć, wiec: co zastosować? (raz na rok lub
    rzadziej ale muszę).

    Majka

  • 2. Data: 2022-12-30 22:18:01
    Temat: Re: Dwa proste pytania
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 30 grudnia 2022 o 21:36:47 UTC+1 Majka napisał(a):
> [...]
    demontować, a sąsiad zalany - chce tego uniknąć, wiec: co zastosować? (raz na rok lub

    Octem daje sie udrożnić zapchane rury. Potrzeba trochę cierpliwości. Ocet tani czyli
    bez obciążania kieszeni można spróbować. Ktoś odetkal w ten sposób rurę od umywalki,
    zuzył ok litra octu. Ja mu wierzę bo znam go dobrze i nie miał powodu żeby kłamać.
    Jedyne co to nie stosować octu z zasadą sodowa. Zrobi się jakaś sól i może mieć
    nieprzepychajace właściwości. Sam odetkalem tak że kupiłem zasadę sodowa rozrobioną z
    wodą. Jakiś kret w płynie czy jakoś tak. Zrobiłem dziurkę w butelce tak żeby kapało i
    na noc wstawiałem do dziury w umywalce. Jak pracuje chemia to czas jest potrzebny,
    zwłaszcza że to chemia do zastosowań domowych z reguły używana przez debila co wsypie
    10 deko zasady sodowej do syfonu i zaleje wrzatkiem. Ja zdarzy spierdolic z łazienki
    to ma szczescie. Jak wlać od razu dużo to zaraz poleci w rury. A jak po kropelce
    kapie to wsiąka w syf w rurze i go degraduje.

  • 3. Data: 2022-12-30 22:31:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Dec 2022 12:36:46 -0800 (PST), Majka
    <k...@g...com> wrote:
    > I zarazem żeby rury nie przepaliło - widziałam awarię w
    > domu, gdzie nadmiar udrażniacza przetopił odpływ pod brodzi
    > kiem, instalator musiał kabinę i brodzik demontować, a s?

    Z czego ten odpływ był?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2022-12-30 22:43:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-30 o 22:31, Marek pisze:

    > Z czego ten odpływ był?

    Pewnie plastikowy czyli pcv, zbyt dużo kreta powoduje silne rozgrzanie
    miejscowe, wystarczy 150-200st i pcv płynie.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-12-30 22:52:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-30 o 21:36, Majka pisze:
> [...]
    kupić - nie musi być to jakiś multidremel za kilkaset pln, bo nie ma roboty dużo, a
    ja jestem cierpliwa, dam radę, z fugowaniem tym bardziej.
    Diament będzie najlepszy bo nie stępi się szybko.

    > 2. Środek do udrażniania rur. Jaki?
    > Kwas w granulkach? Soda kaustyczna? Płyn lub żel (np. kret)? Inne?
    Soda jest dobra bo nie rozgrzewa a niszczy materie organiczną, wlać
    odrobinę poczekać 15 minut przepłukać gorącą wodą. Kret też ma sodę +
    jeszcze związki alu które rozgrzewają sie i produkują gaz, można też dać
    ale nie dużo i potem spłukać.

> [...]
    demontować, a sąsiad zalany - chce tego uniknąć, wiec: co zastosować? (raz na rok lub
    Tak jak pisałem wyżej, nie przesadzać z kretem no i musi być woda żeby
    chłodzić miejscowo. Potem zatkać korkiem odpływ nalać więcej wody i
    otworzyć, jak woda stanie to przepychaczką gumową pompować, i powtarzać
    aż do skutku, kret, woda przepychaczka.
    https://allegro.pl/oferta/przepychacz-udrazniacz-prz
    etykacz-do-rur-zlewu-wc-12111762829

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2022-12-30 23:30:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 30.12.2022 o 21:36, Majka pisze:
> [...]
    dominują (np. na Allegro), blaszka z "diamencikami" albo haczyk. Czy coś innego?

    Ręcznie nawet 20m to jest rzeźba w gównie.
    Zainwestuj w coś takiego:
    https://www.lidl.pl/p/parkside-narzedzie-wielofunkcy
    jne-pmfw-310-d2-310-w/p100341494
    do tego brzeszczot w takim kształcie:
    https://allegro.pl/oferta/brzeszczot-diament-do-cera
    miki-i-zapraw-drel-60mm-11488701137
    i w każde miejsce podejdziesz
    A samo urządzenie wielofunkcyjne przyda się do wielu innych zastosowań.
    Ja tym tnę i szlifuję dużo różnych rzeczy w domu, bo nie ma przy tym
    syfu jak przy kątówce.

    > 2. Środek do udrażniania rur. Jaki?

    To jest zajebisty udrażniacz:
    https://allegro.pl/oferta/melt-srodek-do-udrazniania
    -rur-kanalizacyjnych-750-12401325864
    Ale uwaga bo bardzo żrący, i śmierdzi okrutnie siarkowodorem.

  • 7. Data: 2022-12-31 09:36:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.12.2022 21:36, Majka wrote:
    > I zarazem żeby rury nie przepaliło - widziałam awarię w domu

    Mocniejsze środki chemiczne (w zależności od składu) nieumiejętnie
    zastosowane mogą spowodować dwa rodzaje awarii gorsze od tej którą
    próbujesz zlikwidować:
    a) mogą rozgrzać rurę pvc miejscowo - przetopić otwór.
    b) mogą się skrystalizować i zaschnąć w postaci brył przyklejonej do
    wnętrza rury.

    Oba przypadki mogą wystąpić gdy środka za dużo, a wody za mało.

    Ja zawsze polecam zacząć o metod mechanicznych jak np. spirali -
    https://allegro.pl/oferta/przepychacz-spirala-udrazn
    iacz-rur-wc-zlewu-3-5-m-12756719056

    > (raz na rok lub rzadziej ale muszę)

    To problem trzeba rozwiązać u źródła. Jeżeli brakuje syfonu z sitkiem,
    to dołożyć. Jak za duże, to dać mniejsze. Jeżeli to zlewozmywak w kuchni
    i się po czasie zapycha, to...używać większej ilości wody przy zmywaniu
    naczyń - np. raz w tygodniu wsadzić korek do zlewu, zalać do pełna i
    wyjąć korek aby woda pchnęła wszystko do fi110 dalej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2022-12-31 11:34:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Dec 2022 22:43:11 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Pewnie plastikowy czyli pcv, zbyt dużo kreta powoduje silne
    > rozgrzanie
    > miejscowe, wystarczy 150-200st i pcv płynie.

    Ta reakcja rozgrzewająca jak się uaktywnia? Bo wg instrukcji kreta
    trzeba go zalać gorącą wodą powiedzmy 80stp bo jak zalewa się zimną
    to nic się nie dzieje. Rozumiem, że przy gorącej wodzie powstaje
    jakaś reakcja, która dodatkowo podgrzewa wodę? To w takim razie jaką
    temperaturą wody zalewać kreta by nie przekroczyć powiedzmy 100stp?
    Te 100stp standardowe pcv krótkotrwale powinno wytrzymać (pomijam
    specjalne rury/kształtki na podwyższoną temperaturę).

    --
    Marek

  • 9. Data: 2022-12-31 12:47:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-30 o 23:30, nadir pisze:

> [...]
    > A samo urządzenie wielofunkcyjne przyda się do wielu innych zastosowań.
    > Ja tym tnę i szlifuję dużo różnych rzeczy w domu, bo nie ma przy tym
    Przekonałeś mnie, właśnie sobie sprawiłem prezent gwiazdkowy :)
    Znaczy się wcześniej już widziałem ten sprzęt w akcji na chirurgi jak
    rozcinali gips i wiedziałem ze jest zajebiste ale nie przypuszczałem że
    już tak ceny spadły :)

    > To jest zajebisty udrażniacz:
    > https://allegro.pl/oferta/melt-srodek-do-udrazniania
    -rur-kanalizacyjnych-750-12401325864
    > Ale uwaga bo bardzo żrący, i śmierdzi okrutnie siarkowodorem.
    świetne komentarze ma :)

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2022-12-31 12:58:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-31 o 11:34, Marek pisze:

    > Ta reakcja rozgrzewająca jak się uaktywnia? Bo wg instrukcji kreta
    > trzeba go zalać gorącą wodą powiedzmy 80stp bo jak zalewa się zimną to
    > nic się nie dzieje.
    Też się dzieje ale nie tak intensywnie, tak jest soda kaustyczna która
    zalana wodą się rozgrzewa + związki alu które też grzeją i jakieś gazy
    robią, tak dokładnie to nie wiem nie jestem chemikiem :)

    Rozumiem, że przy gorącej wodzie powstaje jakaś
    > reakcja, która dodatkowo podgrzewa wodę?
    Tak.

    To w takim razie jaką
    > temperaturą wody zalewać kreta by nie przekroczyć powiedzmy 100stp?

    Tego nie wiem, leję tak max 100ml czyli pół szklanki i trochę gorącej
    ale nie wrzącej wody, nie za dużo żeby za bardzo sody nie rozcieńczyć,
    wtedy odpływ się momentalnie gotuje i bulgoce, najczęściej to pomaga bo
    najczęściej zapychają odpływy włosy a soda je rozpuszcza, podgrzana
    szybciej.

    > Te 100stp standardowe pcv krótkotrwale powinno wytrzymać (pomijam
    > specjalne rury/kształtki na podwyższoną temperaturę).

    Dlatego pisałem o 150 i wiecej, ale to się trzeba postarać czyli na raz
    wlać np pół butelki, czy wysypać granulek.
    Przy normalnych ilościach jak podają na butelce nie powinno się nic stać.

    --
    Janusz