  • 1. Data: 2014-01-04 00:17:47
    Temat: Dyfuzja tlenu w PE
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Ano właśnie, rura nie ma bariery, więc podobno tlen przez nią przenika
    do środka.
    Ja mam odwrotny problem.
    Napompowałem instalację (testowo) powietrzem i teraz zastanawiam się jak
    to jest z tą dyfuzją. Czy zjawisko jest marginalne i mogę nie
    zastanawiać się nad nim, czy też może mieć ono jakiś wpływ na ciśnienie
    powietrza w rurze.
    Mam około 160mb rury PE50 (grubościenna) nabite do powiedzmy 0,4MPa. Czy
    po kilku dniach (powiedzmy 4-ch) zobaczę jakąkolwiek zmianę ciśnienia
    spowodowaną dyfuzją tlenu na zewnątrz rury? Niefajnie było by szukać
    wycieku którego może nie być ;) Ktoś doświadczył lub wie cokolwiek?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2014-01-04 01:45:46
    Temat: Re: Dyfuzja tlenu w PE
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    Ano właśnie, rura nie ma bariery, więc podobno tlen przez nią przenika
    do środka.

    //Tak twierdzą ci co sprzedają inne (magiczne rury)

[...]

    //Zapewne tak ale nie spowodowaną tym o czym piszesz
    //tylko np rozszerzalnością cieplną czy rozpuszczaniem gazow w wodzie.

    spowodowaną dyfuzją tlenu na zewnątrz rury? Niefajnie było by szukać
    wycieku którego może nie być ;) Ktoś doświadczył lub wie cokolwiek?
    Irek.N.

    //Ty to masz problemy ...
    //Dupy sobie tym nie zawracaj.
    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.agro-b7ff717a-033c-4953-b735-ac12cdfce7f9/c/000130
    201200011000040005100057.pdf

  • 3. Data: 2014-01-04 09:29:15
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    dyfuzja nie ma nic do rzeczy :)
    jesli cisnienie spada regularnie to jest nieszczelnosc , jesli sie wacha w
    małym przedziale to reaguje na zmiany temperatury.
    Po jednym dniu powinno byc widac czy jest szczelnie - ale tu mnie niech
    skorygują praktycy, jak oni postępują przy próbie ciśnieniowej.

    b.

  • 4. Data: 2014-01-04 09:49:51
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Z cienkościennych rur(a raczej rurek)PE wykonuje się calkiem spore instalacje
    pneumatyczne.Fakt,że tam się stale dopompowuje powietrze nie ma znaczenia.Nijakiej
    dyfuzji -w znaczeniu praktycznym-nigdy nie widzialem.
    Problem jest gdzie indziej.Wahania ciśnienia spowodowane
    rozszerzalnością,wilgotnością,etc będa.Ważne,żeby nie bylo stalego spadku.A jak
    będzie,to co? nawaniacz jaki,perfony ?Prościej wody napuścić,odpowietrzyć-i zostawić
    pod ciśniniem z sieci.Przy obecnych temperaturach ryzyko zamarznięcia jest
    minimalne,zresztą wyciek-jeśli jest-pokaże się szybko.Wtedy powietrzempodniesiesz
    ciśnienie do 0,6 i znowu sprawdzisz.Bo rozumiem że ten kawal ruly to przylącze wody,a
    nie instalacja pneumatyczna?Zresztą,instalacje pneu też czasami się tak sprawdzalo
    .Rzadko,bo wysuszyć pózniej ciężko.Ale-jeśli w ziemi-to warto,bo rura się uloży bez
    naprężeń
    A zasypać -jeśli trzeba-to i tak pod ciśnieniem.
    Pozdro dolniak

  • 5. Data: 2014-01-06 17:32:31
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Irek N. wrote:
> [...]
    > ciśnienia spowodowaną dyfuzją tlenu na zewnątrz rury? Niefajnie było
    > by szukać wycieku którego może nie być ;) Ktoś doświadczył lub wie

    dlatego się sprawdza na mokro bo woda ulega mniejszym zmianom
    objędości wzgl. temperatury
    w praktyce nie jesteś w stanie w 100% stwierdzić czy instalacja jest
    szczelna
    jeffrey