  • 1. Data: 2009-07-12 16:46:00
    Temat: GWC czy warto?
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    Będę prowadzil wode do domu -wykop długości 50 metrów do głównej
    nitki(całość nas moim terenie). Tak sie zastanawiam czy równolegle do wody
    nie zakopać rur do GWC, roboty niewiele wiecej, a może być później
    przydatne(w planach wentylacja mechaniczna i rekuperstor). Co o tym
    sądzicie? Gra warta świeczki?

    --
    buy and sell your photos
    http://photobank.net-poland.com

  • 2. Data: 2009-07-12 18:10:17
    Temat: Re: GWC czy warto?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Powiem Ci tylko, że jak będę budował drugi dom, to będzię to jeden z
    elementów, którego z całą pewnością nie zabraknie.

    Koszt takiego wymiennika jest pewnie porównywalny z klimatyzatorem, a
    korzyści zdecydowanie większe.

    Pluję sobie w brodę, że nie zdecydowałem się na gwc wcześniej... ale tak to
    jest jak się chce szybko postawić dom.

    Pozdrawiam,
    /\/\\/\/

  • 3. Data: 2009-07-12 18:51:25
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

> [...]
    > nie zakopać rur do GWC, roboty niewiele wiecej, a może być później
    > przydatne(w planach wentylacja mechaniczna i rekuperstor). Co o tym

    Nie jestem pewien czy tylko trochę więcej. To zalezy jaka powierzchnia
    domu...
    Ja GWC odpusciłem, reku będę miał.
    Co do GWC jakoś mam więcej zastrzeżeń (do samego reku też mam, ale jakoś je
    "przyjąłem").

    --
    Mariusz

  • 4. Data: 2009-07-12 19:03:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz wrote:

> [...]
    > domu...
    > Ja GWC odpusciłem, reku będę miał.
    > Co do GWC jakoś mam więcej zastrzeżeń (do samego reku też mam, ale

    GWC bardzo sie dobrze łaczy z Reku. bo reku nei lubi zimengo powietrza a
    czerpni zewnętrznej, bo to powietrz etrzeba grzać grzałką elektryczną kóra
    znacznie zmneijsza ekonomi tego systemu w okresie zimowym.

  • 5. Data: 2009-07-12 19:33:39
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > GWC bardzo sie dobrze łaczy z Reku. bo reku nei lubi zimengo powietrza a
    > czerpni zewnętrznej, bo to powietrz etrzeba grzać grzałką elektryczną kóra
    > znacznie zmneijsza ekonomi tego systemu w okresie zimowym.

    Albo, wyłączać reku jak zamarznie. Czy miałeś inny aspekty na myśli?

    Pozdrawiam Michał

  • 6. Data: 2009-07-12 20:25:08
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Albo, wyłączać reku jak zamarznie. Czy miałeś inny aspekty na myśli?

    Niespecjalnie te... raczej te o których się nie mówi albo niechętnie...
    Miałem na mysli brak mozliwości czyszczenia instalacji reku :( (jak i GWC)

    --
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-07-12 20:28:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 12 Lip, 18:46, "mirek" <f...@w...pl> wrote:
> [...]
    > nie zakopać rur do GWC, roboty niewiele wiecej, a może być później
    > przydatne(w planach wentylacja mechaniczna i rekuperstor). Co o tym

    Zakop ale dodatkowa rure PE fi32 - zwykla wodna, najlepiej SDR17 bo ma
    ciensze scianki. A GWC zrob z wymiennikiem woda / powietrze. Same
    zalety, brak wad, moze poza troszke wieksza cena. Tylko tego
    wymiennika to bys musial te 100m miec :( Kop te 50m szersza lyzka
    (80-90cm) i rure umiesc w przeciwleglych krancach :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-07-12 21:00:39
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    a.googlegroups.com...
> [...]
    > sądzicie? Gra warta świeczki?

    A GWC zrob z wymiennikiem woda / powietrze. Same
    zalety, brak wad, moze poza troszke wieksza cena.pozdr.

    Tego nie za bardzo rozumiem, możesz mniej fachowym slangem :)

  • 9. Data: 2009-07-12 21:36:11
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 12 Lip, 23:00, "mirek" <f...@w...pl> wrote:

    > A GWC zrob z wymiennikiem woda / powietrze. Same
    > zalety, brak wad, moze poza troszke wieksza cena.pozdr.
    >
    > Tego nie za bardzo rozumiem, możesz mniej fachowym slangem :)

    Poprostu zamiast przepuszczac wchodzace do rekuperatora powietrze
    przez ~50m rury zakopanej pod ziemia (co ma duzo wad - ryzyko zalania,
    rozwoju jakichs grzybow, plesni etc, a takze niebezpieczenstwo ze Cie
    zlodziej uspi, oraz trudnosc przy wlaczaniu/wylaczaniu GWC - musisz
    stosowac przepustnice), robisz normalna czerpnie powietrza na
    scianie / w dachu / gdziekolwiek ale miedzy ta czerpnie a rekuperator
    wstawiasz wymiennik ciepla woda/powietrze - czyli cos z grubsza
    podobnego do chlodnicy samochodowej (tylko wykonanej z przeznaczeniem
    do tego GWC, obliczone na odpowiednia moc etc). I teraz do tej
    "chlodnicy samochodowej" podpinasz rure z woda (a konkretniej z
    roztworem glikolu) z mala pompka, ktora bedzie ciagle tloczyc w obiegu
    zamknietym ten plyn. Plyn krazac w tych 100m rury zakopanej w ziemi
    bedzie odzyskiwal cieplo i oddawal je w "chlodnicy", ogrzewajac
    wchodzace powietrze. Teraz zobacz jak latwo tym sterowac - zakladasz
    tylko czujki temperatury zewnetrznej i:

    1. Jezeli jest ponizej 7st C -> wlaczasz pompke (cieplo z gruntu
    bedzie ogrzewac czerpane powietrze)
    2. Jezeli jest powyzej 7 st C a ponizej ~20st C -> wylaczasz pompke
    (bo chlodzilaby powietrze, a przy tych temperaturach chcemy je
    przeciez ogrzewac)
    3. Jezeli jest powyzej 20st C -> wlaczasz pompke (bo chlodzi nam
    powietrze, czyli dziala jak klima :)

    Proste ? Wymiennikiem sie poki co nie martw, narazie zakop ta rurke -
    wymiennik obliczy i zrobi Ci fachowiec zajmujacy sie chlodnictwem :)
    100mb rury fi32 to ok 300 pln. Za wymiennik zaplacisz pozniej w
    okolicy 1-1,5k pln. Sterowanie to gora 50 pln :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2009-07-13 07:46:33
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie zakopać rur do GWC, roboty niewiele wiecej, a może być później
    > przydatne(w planach wentylacja mechaniczna i rekuperstor). Co o tym

    IMHO GWC to jedyny wydatek, który zwróci się napewno, i w miarę szybko.
    Natomiast układanie GWC w jednym wykopie z rurą wodną może się skończyć
    problemami z zamarzaniem wody. W końcu tłoczysz mroźne powietrze
    w okolice rury wodnej.

    pozdrawiam
    pluton