  • 1. Data: 2009-01-13 10:58:03
    Temat: Grzanie w blokach
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    witam
    w zwiazku ze sporymi kosztami ogrzewania zastanawiam sie nad jedna rzecza.
    Otoz mieszkam w bloku. Całe osiedle podlaczone do kotłowni - ciepla woda
    zarowno w CO jak i w kranach z cieplika.
    Woda w instaloacji jest tak goraca, ze jak odkrece kaloryfer to wlasciwie
    nie mozna go dotknac - to samo wkranie - puszczenie tyko cieplej wody
    powoduje ze leci taki ukop ze reki nie wlozysz.
    Czy woda w az tak wysokiej temperaturze to dobra sprawa w kontekscie
    oszczednosci kosztów ogrzewania, czy działa to na zasadzie, ze pan palacy w
    piecu wpierdziela ile sie da bo on za ten opal nie placi?

    Chyba mam zdolności prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmując resztki
    mizernej pensji z bankomatu, powiedziałem do siebie: "Chyba się urżnę".
    No i proszę!

  • 2. Data: 2009-01-13 11:33:38
    Temat: Re: Grzanie w blokach
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Im większa temperatura czynnika grzewczego tym większe straty przesyłowe.
    :-)

  • 3. Data: 2009-01-13 12:12:00
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Im większa temperatura czynnika grzewczego tym większe straty przesyłowe. :-)

    a im niższa tym potrzeba go więcej przesłać z mniejszą stratą i...

  • 4. Data: 2009-01-13 12:18:34
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    gasper pisze:

    > a im niższa tym potrzeba go więcej przesłać z mniejszą stratą i...

    ...i wówczas rosną straty hydrauliczne albo koszty inwestycyjne - bo
    większa ilość nośnika wymaga większej prędkości przesyłu co zwiększa
    opory tłoczenia. Można to rozwiązać montując większe rury, co zwiększa
    koszty instalacji... :) Jak nie usiąść to zawsze na dupie ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 5. Data: 2009-01-14 06:24:22
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > gasper pisze:

    > koszty instalacji... :) Jak nie usiąść to zawsze na dupie ;)

    no to trzeba wyznaczyć krzywą strat i jej minimum da nam optymalną wartość
    temp. wody. :-)

  • 6. Data: 2009-01-14 15:50:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > tłoczenia. Można to rozwiązać montując większe rury, co zwiększa koszty
    > instalacji... :) Jak nie usiąść to zawsze na dupie ;)

    Obstawiam, ze koszt straty energii przesylanej jest tu dominujacy.

  • 7. Data: 2009-01-14 16:08:07
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Budzik pisze:
> [...]
    > oszczednosci kosztów ogrzewania, czy działa to na zasadzie, ze pan palacy w
    > piecu wpierdziela ile sie da bo on za ten opal nie placi?

    Inny aspekt takiego stanu rzeczy. Na moim osiedlu, w moim bloku ( blisko
    stacji wymiennikowej) CWU jest taka, jak opisujesz, tzn. aby się umyć,
    należy ją mieszać z zimną. W blokach na obrzeżu osiedla, woda ciepła ma
    taką temp., że używa się ją taką jaka jest. Wszyscy płacą tyle samo za 1
    m3 podgrzania wody.

    Rick

  • 8. Data: 2009-01-14 20:56:29
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 13 Sty, 11:58, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    wrote:
    > to samo wkranie - puszczenie tyko cieplej wody
    > powoduje ze leci taki ukop ze reki nie wlozysz.

    wg http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0140.htm :
    § 120. 1. Instalacja ciepłej wody użytkowej powinna zapewniać
    uzyskanie w punktach czerpania wody temperatury co najmniej 45oC, lecz
    nie wyższej niż 55oC.

    WS