  • 1. Data: 2009-01-13 09:38:33
    Temat: Jak policzyć ilośc pobieranego ciepła?
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam, może ktoś będzie wiedzieć jak policzyć ilość odbieranego ciepła przez
    instalację grzewczą.
    Temperatura na wyjściu 68C, na powrocie 58 pompa pracuje z wydajnością
    2,5m3/h.
    Pojemność zbiornika w piecu to 80 l.
    Moje pytanie sie stąd bierze, że średnie spalanie węgla w piecu (
    automatyczny z podajnikiem tłokowym) to 80 kg na dobę!!!!
    Dom dwukondygnacyjny.
    Ogrzewany jest tylko parter przez podłogówkę. Na podłodze cm styropianu,
    ściany 15 cm styropian, ściana fundamentowa 10 cm styropian.
    Strop teriva, góra bez izolacji, stan surowy góry.

    Teraz tak chciałem sobie policzyć ile "ciepła bierze" ogrzewanie, później
    przeliczyć ile 80kg daje ciepła razy sprawności kotła i może mi coś wyjdzie
    co jest nie tak.
    Bo miało być tanio a jest drogo :) . Nawet bardzo od 24.11.2008 spaliłem do
    dnia dzisiejszego jakieś 2.5 tony węgla ( retopal).

    Pozdrawiam Michał

  • 2. Data: 2009-01-13 09:53:18
    Temat: Re: Jak policzyć ilośc pobieranego ciepła?
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Stolat pisze:
> [...]
    > Bo miało być tanio a jest drogo :) . Nawet bardzo od 24.11.2008 spaliłem do
    > dnia dzisiejszego jakieś 2.5 tony węgla ( retopal).

    tego sie ie da tak prosto policzyć
    czy dom jest nowy? 1 sezon zawsze jest droższy
    czy na zewnątrz jest mróz? co innego bedzie przy +5 a co innego przy -15st.C

    wróżenie z fusów.

    michal

  • 3. Data: 2009-01-13 10:07:29
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > czy dom jest nowy? 1 sezon zawsze jest droższy
    > czy na zewnątrz jest mróz? co innego bedzie przy +5 a co innego

    A powierzchnia podłogóki na dole to 110 m2, całego parteru 130m2, góra to
    też 130 m2 liczone po obowodzie ścian
    No teraz ostatnio był mróz, wcześniej rożnie bywało dom jest nowy, tynki i
    podłogi robione w sierpniu 2008.
    Chodzi mi o to, że niektórzy piszą, że tego typu piece ( przy "podobnych"
    parametrach) palą im 40 kg na dobę, a mój teść w starym żeliwnym Ziębcu (
    przerobionym własnoręcznie na miałowy) pali 20kg na dobę..... Powierzchnia
    do ogrzania u teścia to 80 m2, teść mieszka zaraz pod strychem, strych
    nieocieplony. Pod nim mieszka jeszcze jeden koleś który preferuje
    temperaturę 18,19 C.

    Co do wzoru tak na moje oko można policzyć ile odbiera ciepła urządzenie,
    pomijając straty na przesył. No bo jeżeli mamy 100l wody np o temperaturze
    100C ( starty znikomo małe) i zaczynamy odbierać ciepło ( rożnica miedzę
    temperaturą wody w baniaku a powrotem ) to jesteśmy w stanie oszacować ile
    coś odbiera ciepła.

    Pozdrawiam Michał

  • 4. Data: 2009-01-13 10:07:38
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    Usrobo pisze:
> [...]
    Witam,
    ja grzeje parter podłogówką, na górze grzejniki/
    Piwnicy nie ogrzewam.
    Gdy grzeje tylko na parterze , piec ustawiony na 40 stopni to bierze 1,5
    wiaderka (dziesięcio litrowego) groszku na dobe
    Gdy przyszły mrozy (-10 dzien -15 noc) to piec był ustawiony na 60
    stopni i grzełem kaloryferami - spalał ok 3 wiaderek - temp w
    pomieszczeniach ok 18 stopni (nie mam parapetów a nad oknami puste
    skrzynki na rolety - dziury pozatykane byle czym i wieje)
    Tylko ja mam ocieplony dach 20cm między krokwie i 10 pod krokwie
    (Rockwool toprock i superrock)
    Dlatego wydaje mi się że duzo Ci pali
    Pozdrawim
    Adam

  • 5. Data: 2009-01-13 10:14:44
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Stolat" <c...@g...pl> wrote:
> [...]
    > ściany 15 cm styropian, ściana fundamentowa 10 cm styropian.
    > Strop teriva, góra bez izolacji, stan surowy góry.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    I to wg mnie jest właśnie problemem. Ja zacząłem grzać piecem na drewno
    budowlane zaraz po zrobieniu ocieplenia na zewnątrz 18cm. Na podłodze 12cm
    styro. W salonie, w którym stoi piec, udawało mi się podnieść temp. o ok. 20
    stopni. Na poddaszu, które było szczelne dla wiatru, ale nie miało wełny
    między krokwiami, temperatura podnosiła się o 1 stopień. Po zamontowaniu
    wełny, temp. poddasza niemal natychmiast podniosła się o ok. 15 stopni (-6
    na zewnątrz, +9 w środku).

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2009-01-13 10:24:42
    Od: elektron99 <a...@g...com>

    Stolat pisze:
> [...]
    > instalację grzewczą.
    > Temperatura na wyjściu 68C, na powrocie 58 pompa pracuje z wydajnością
    Fizyka z podstawowki sie klania :D

    Cieplo wlasciwe wody to 4200J/kg*K, obnizenie temperatury litra wody o
    10 stopni to oddanie 42000J, wiec:
    42000J * 2500 litrow/h = 105MJ/h
    Srednia kalorycznosc retopal'u to 28MJ/kg, czyli na godzine idzie
    3,75kg; 3,75 x 24 daje 90kg dobe...

    To przyblizone rachunki, ale zdecydowanie potwierdzaja Twoje zuzycie...

    A.

  • 7. Data: 2009-01-13 10:32:32
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Stolat pisze:

    > Temperatura na wyjściu 68C, na powrocie 58 pompa pracuje z wydajnością
    > 2,5m3/h.

    Jeśli przyjąć za prawdziwe to co napisałeś powyżej, to ogrzewanie
    pobiera Ci 104MJ/h, czyli dobowo 2.5GJ - sporo. Spalenie 80kg węgla
    kamiennego daje od 1.9GJ do 2.5GJ ciepła. Tak więc coś nie tak z Twoimi
    założeniami do obliczeń... Domniemuję że zawyżyłeś przepływ w obiegu.

    > Bo miało być tanio a jest drogo :) . Nawet bardzo od 24.11.2008 spaliłem do
    > dnia dzisiejszego jakieś 2.5 tony węgla ( retopal).

    Masz po prostu mokry i nieocieplony dom. Wbrew pozorom najwięcej ucieka
    dachem, który u Ciebie jest nieocieplony. Ja od połowy listopada do
    połowy grudnia na ogrzanie 150m2 chaty do 22 stopni zużyłem 150m3 gazu
    ziemnego, w drugim sezonie grzewczym tego domu. Sam więc widzisz, ile
    ciepła spieprza Ci przez niewykończone poddasze.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 8. Data: 2009-01-13 10:35:57
    Od: Paweł Filipiak <p...@p...fm>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Moje pytanie sie stąd bierze, że średnie spalanie węgla w piecu (
    > automatyczny z podajnikiem tłokowym) to 80 kg na dobę!!!!
    [...]

    Ciepło właściwe wody to około 4190 J/kg*K, instalacja ochładza wodę o 10C,
    skoro pompa ma wydajność 2,5m3/h, to w ciągu godziny mamy przepływ około
    2500 kg wody, a to daje 4190*2500*10=104,7 MJ/h. Na dobę daje to 2512 MJ.
    Kaloryczoność retopalu to jakieś 25MJ/kg (tak mniej więcej google pokazuje,
    nie wiem ile w tym prawdy), czyli na takie zapotrzebowanie energetyczne
    wychodzi 100kg/dobę.
    Rząd wielkości się zgadza, pytanie jak dokładny jest pomiar podanego przez
    Ciebie przepływu i temperatury we/wy. Dokładne wyliczenia wymagają
    dokładnych pomiarów.

    --
    pozdrawiam,
    Paweł Filipiak

  • 9. Data: 2009-01-13 10:47:12
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "elektron99" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    Fizyka z podstawowki sie klania :D
    Dawo byłem i zapoamniałem już :P sie tylko tak głupio mogę sie wytłumaczyć
    :)

> [...]
    > 3,75 x 24 daje 90kg dobe...
    >
    > To przyblizone rachunki, ale zdecydowanie potwierdzaja Twoje zuzycie...

    No tak czyli pewnie przez dach ucieka.... ech co za życie :), dach do
    poprawki bo się zaczął uginać. TAkie zycie biednego inwestora :).

    Pozdrawiam Michał

  • 10. Data: 2009-01-13 10:58:16
    Od: Mak Sym <m...@o...pl>

    Użytkownik Stolat napisał:

    (...)

    Będzie tak, jak opisujesz dopóki nie ocieplisz stropu i/lub dachu -
    ciepłe powietrze unosi się do góry, dlatego masz takie ogromne straty.
    Na razie nie panikuj i grzej na jakieś minimum, żeby chałupa sobie
    obsychała.
    A tak a propos - ciesz się, że masz ekogroszek, bo jakbyś miał
    ogrzewanie olejowe albo gazowe to chyba byłbyś już lekko posiwiały :-)

    Tak pi razy oko licząc:
    - jak dobrze ocieplisz dach,
    - po obeschnięciu domu,
    - trzymając 22 st. C w całym wnętrzu na obydwu kondygnacjach,
    - i takich temp. jak ostatnio,
    - wliczając CWU na 3 osoby
    powinieneś mieć spalanie na poziomie 35 - 40 kg / dobę.

    Oczywiście jakbyś miał 30 kg / dobę przy powyższych założeniach to też
    bym się specjalnie nie zdziwił.

    Miłego dnia!

    Mak Sym