    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Ile gazu przez noc. Test II
    Date: Wed, 29 Dec 2010 12:42:23 +0100

    Test II zakończony.
    Tym razem dom ogrzewany był w sposób ciągły, tzn. bez obniżania
    nocnego temperatury.
    Trochę się popieprzyło gdyż miałem nadzieję że przez całą noc będzie w
    miarę stała temperatura na zewnątrz a tu się okazało że tak nie
    chciało być.
    Od 18:00 22:30 było w okolicach -8stC, rano o godzinie 8:30 termometr
    wskazywał -13stC ale najniższa temperatura jaką zapamietał przez noc
    (kasowałem ją wczoraj o 18:00) to -15stC.
    Jest dość spory rozrzut i nie mam pojęcie w których godzinach nocnych
    jaka była w końcu ta temperatura. Rozpisałem sobie w excelu
    temperatury i godziny które znam i dopisałem (zasymulowałem) pozostałe
    wartości. Z powstałych próbek wyznaczyłem średnią.
    Póki co wynik testu jest taki:

    Test trwał od godziny 18:00 wczoraj do 8:30 dzisiaj.
    Czas trwania testu 14,5h
    Stała temperatura w domu +21stC
    Szacunkowa średnia temperatura na zewnątrz -11stC
    Ilość zużytego gazu podczas testu = 6,2m3
    W przeliczeniu na godzinę = 0,427m3
    m3 na godzinę w przeliczeniu na kWh = 3,84kWh
    Teoretyczne zużycie całodobowe zakładając że słońca w dzień zupelny
    brak = 92,23kWh
    Teoretyczne zużycie całodobowe gazu zakładając że słońca w dzień
    zupelny brak = 10,26m3
    Teoretyczny koszt dobowy za gaz = 18,78zł
    Teoretyczny koszt miesięczny w takich warunkach temperaturowych =
    573zł

    Jak widać robercikus dobrze mówił. Nie doceniłem akumulacji w
    poprzednim teście.

    A teraz ciekawostka. Z uwagi na fakt, że podczas wczorajszego dnia
    słońce było schowane ciągle za chmurami a temperatura utrzymywała się
    na poziomie -8stC postanowiłem połączyć oba testy oraz oddzielającą je
    porę dzienną. Niestety ale w ciągu tych 38,5 godzin zbiornik z wodą
    był ładowany jeden raz. Jak już kiedyś zmierzyłem jedno ładowanie to
    około 1,5m3 gazu, należy więc to odjąć.
    Licząc całkowite zużycie gazu od chwili rozpoczęcia poprzedniego
    testu, do zakończenia ostatniego testu wychodzi więc co następuje:

    Czas trwania 38,5h
    Średnia temperatura w domu (dzień/noc) +20,7stC (obniżona jest tylko w
    godz 23:00-5:00)
    Szacunkowa średnia temperatura na zewnątrz -13,1stC (też z symulacji
    ale ilość prawdziwych próbek jest tu już zdecydowanie większa)
    Ilość zużytego gazu podczas tego okresu = 14,5m3 (16 - 1,5 na CWU)
    W przeliczeniu na godzinę = 0,3765m3
    m3 na godzinę w przeliczeniu na kWh = 3,389kWh
    Teoretyczne zużycie całodobowe zakładając że słońca w dzień zupelny
    brak = 81,35kWh
    Teoretyczne zużycie całodobowe gazu zakładając że słońca w dzień
    zupelny brak = 9,038m3
    Teoretyczny koszt dobowy za gaz = 16,54zł
    Teoretyczny koszt miesięczny w takich temperaturach = 504zł

    Jaki jest wniosek:

    Oba wyniki testów, czyli test II oraz połączony test 38,5 godzinny są
    nawet zbliżone do siebie ale jednak 38,5godzinny test wykazał niższe
    zużycie. To niższe zużycie to chyba wpływ akumulacji której w teście I
    niedoceniłem.

    Obecnie do grzania mojego domu nawet w najcięższe mrozy zupełnie
    wystarczyłby kocioł o mocy max 9kW. Ja niestety ale mam 24kW bo
    wybierając przed paroma laty kocioł brałem pod uwagę konieczność
    przepływowego grzania CWU a do tego trzeba sporego kotła.

    Przy takim zapotrzebowaniu na ciepło jak u mnie urządzenia elektryczne
    znacząco mogą wpłynąć na wynik testu.

    Najlepiej by było gdyby zapuścić miernik z rejestracją temperatury i z
    pobranych próbek wyznaczyć średnią temperaturę na zewnątrz. W
    następnym teście tak chyba zrobię.

    Myślę że nie ma potrzeby robić 48 godzinnego testu jak pisze Adam.
    Uważam że nawet jest to nie wskazane ze względu na kilka spraw. W
    dzień świeci słońce i coś tam przekaże energii a po drugie test w nocy
    oznacza brak szwendających się osób, otwierania drzwi do domu,
    korzystania z urządzeń elektrycznych jak choćby nawet 300watowy TV
    które to urządzenia podwyższając temperaturę zafałszują wynik.
    U mnie akurat teraz są warunki że jestem w domu do 22:00 sam a później
    nikomu do głowy nie przychodzi korzystać z urządzeń elektrycznych.

    Marek