  • 1. Data: 2009-03-02 11:41:54
    Temat: Jak fugować
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam, w końcu się zabrałem za robotę i położyłem sobie płytki w
    wiatrołapie, jestem amatorem i kilku rzeczy się jeszcze muszę nauczyć, no
    ale jakoś mi to wyszło. Jest poziom tzn.. poziomnica 1,2 m pokazuje poziom,
    ale niestety czasami krawędzie płytek nie są na tym samym poziomie.No nic
    pracuje nad tym i po garażu może już będzie równo :). Ale do brzegu...
    Problem mam z fugowaniem. Rozrabiam sobie fugę mapeia według zaleceń później
    fugownicą wprowadzam do szczelin, a później taką paca z czarną twardą guma
    rozsmarowuje to co mi zostaje.
    Odczekuje 2 godziny aż się szare zrobi i zaczynam zbierać pozostałości. Mam
    do dyspozycji pace z normalną gąbką ( taka jak do naczyń) i taka pacę z
    gąbką gumową - sa tam pory jak w normalnej gąbce ale jest gumy.
    Teraz tam gdzie nie mam zachowanych poziomów, przy płytkach pozostaje mi
    dużo stwardniałej fugi, którą muszę drapać szpachelką lub palcem.
    Dodatkowo podczas tej operacji, albo z powodu błędów wykonawczych fugi w
    szczelinach nie są płaskie tylko w przekroju wyglądają jak U.
    Nie wiem co źle robią czy za długo czekam i dlatego nie mogę usunąć fugi z
    kafelek, czy za szybko i wyciągam fugę z szczeliny sam już nie wiem.
    Mógłbym co prawda poczekać 12 godzin wtedy ze szczeliny nie usunąłbym fugi
    ale to skrobanie na kolanach mnie dobija.
    Może jakieś sugestie od specjalistów?

    Pozdrawiam Michał.

  • 2. Data: 2009-03-02 12:00:04
    Temat: Re: Jak fugować
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Może jakieś sugestie od specjalistów?
    >
    > Pozdrawiam Michał.

    Ja nie jestem specjalistą ale u siebie po wstępnym rozprowadzeniu fugi
    jak troche podeschło fugowałem palcem
    (może być w gumowej rękawiczce jeśli skóra wrażliwa albo sporo fugowania)
    Wtedy wszelkie nierówności nie mają wpływu na wygląd fugi

    Pozdro
    J23

  • 3. Data: 2009-03-02 12:02:05
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "J23" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (może być w gumowej rękawiczce jeśli skóra wrażliwa albo sporo fugowania)
    > Wtedy wszelkie nierówności nie mają wpływu na wygląd fugi

    No właśnie tego też chciałem uniknąć bo pozbawię sie lini papilarnych :)
    No chyba że spróbuje z rękawiczką :)

    Pozdrawiam Michał

  • 4. Data: 2009-03-02 12:03:41
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 2 Mar 2009 12:41:54 +0100, Stolat napisał(a):

    (...)
    > Może jakieś sugestie od specjalistów?

    Moze sie jacyś wypowiedzą, a póki co ja coś powiem :) Na początek: fuge
    zrób troche bardziej rzadką niż zaleca producent, po prostu dolej _trochę_
    więcej wody. Ale naprawde tylko trochę, dosłownie kieliszek :)) Mieszaj
    ręcznie szpachelką aż będzie jednolitej barwy i konsystencji i nie będziesz
    widział nierozmieszanego proszku (szczególnie dno i krawędzie
    wiaderka/miseczki). Musi mieć konsystencje jak serek topiony wyjęty z
    lodówki :))

    Rób małe porcje, takie które będziesz w stanie wyrobić w ciągu nie więcej
    niż 20 minut. Fuguj w ten sposób, że szpachelką nakładaj sobie sporą porcję
    fugi na brzeg gumy i rozprowadzaj po szczelinach. Nie przejmuj się, że fuga
    zostaje na płytkach, nie dokładaj sobie fugi na gumę dopóki nie
    rozprowadzisz gumą wszystkiego co zostawiłeś na płytkach :))

    Jak skończysz, nie rób sobie nowej porcji fugi, tylko weź czystą wodę w
    czystym wiaderku i gąbkę, może być taka jak do kąpieli. Odczekaj 10-15
    minut i zacznij zmywać. Nie wiem skąd Ci się wzięło, że trzeba czekać 2
    godziny? :) Gąbkę dokładnie myj i wyciskaj w wiaderku, pamiętaj że fugę
    zmywa się gąbką która jest ledwo co wilgotna a nie ociekająca wodą.

    Oczywiście do fugowania niezbędne są czyste narzędzia. Jeśli nie masz
    szpachelki z blachy nierdzewnej, to po jednym użyciu wyrzuć ją do śmieci.
    Miseczkę dokładnie myj póki fuga nie jest zaschnięta, to samo dotyczy gumy.
    Gąbka po 2-3 użyciach także do niczego się już nie nadaje.

    --
    best regards,
    scream

  • 5. Data: 2009-03-02 12:09:00
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 2 Mar 2009 13:03:41 +0100, scream napisał(a):

    (...)
    > Rób małe porcje, takie które będziesz w stanie wyrobić w ciągu nie więcej
    > niż 20 minut. Fuguj w ten sposób, że szpachelką nakładaj sobie sporą porcję
    > fugi na brzeg gumy i rozprowadzaj po szczelinach.

    Zapomniałem dopisać. Rozprowadzaj po szczelinach ale ruchem skośnym a nie
    równym z kierunkiem szczelin.

    (...)

    --
    best regards,
    scream

  • 6. Data: 2009-03-02 12:54:54
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > (...)
    >
    > Moze sie jacyś wypowiedzą, a póki co ja coś powiem :)
    ciach

    No dzisiaj kolejne podejście i na pewno skorzystam z rad.
    Hmm a tak z ciekawości to po co to jest:

    -paca z "gumową gąbką". taka gąbka ale z gumy.
    -pAca z czarna gumą tak jak, czasami jest podkład do pac do szlifowania
    gipsów.

    Człowiek nakupuje sprzętu a później nie wie co z nim robić :)
    Sobie nawet kupiłem wannę glazurniczą do wyciskania gąbki :).

    Pozdrawiam Michał

  • 7. Data: 2009-03-02 13:02:41
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 2 Mar 2009 13:54:54 +0100, Stolat napisał(a):

    > -paca z "gumową gąbką". taka gąbka ale z gumy.

    Nie mam pojęcia, nawet nie wiem jak wygląda :)

    > -pAca z czarna gumą tak jak, czasami jest podkład do pac do szlifowania
    > gipsów.

    Nie wiem, nie używam :)

    --
    best regards,
    scream

  • 8. Data: 2009-03-02 13:53:54
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > best regards,
    > scream
    > Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

    Lepiej taką gąbkę z zamkniętymi porami.
    Ja ze 3 razy fugowałem, dobrze wypłukałem i dalej może służyć.
    Jako że fuga była ciemna to oczywiście kolorek lekko zmieniła

    Pzdr
    J23

  • 9. Data: 2009-03-02 17:20:23
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Stolat <c...@g...pl> wrote:

    > Odczekuje 2 godziny aż się szare zrobi i zaczynam zbierać
    > pozostałości.

    Stanowczo za długo, nadmiar fugi się zbiera/wyrównuje maksymalnie
    po kilkunastu minutach.

    > Dodatkowo podczas tej operacji, albo z powodu błędów
    > wykonawczych
    > fugi w szczelinach nie są płaskie tylko w przekroju wyglądają
    > jak U.

    Powinny być _lekko_ wklęsłe wg mnie. Jeśli są wklęsłe za bardzo,
    to prawdopodobnie za bardzo je docierasz, robiąc to w dodatku
    wzdłuż fugi.

    J.

  • 10. Data: 2009-03-02 17:27:11
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    >
    > Człowiek nakupuje sprzętu a później nie wie co z nim robić :)
    > Sobie nawet kupiłem wannę glazurniczą do wyciskania gąbki :).

    "Scream" Ci to pieknie, zrozumiale i niedrogo opisal, wiec ja 3/4 glazurnik
    nie mam nic do dodania. Ale tez pare lazienej robilem i tej gumowo-
    plastykowej na podkladzie z mikrogumy packi uzywalem. Z tym, ze ja bylem w tej
    lepszej sytuacji, ze zanim sie do tego zabralem, to widzialem jak to robia
    tutejsi fachmani.
    Otoz dodam tyllko, ze przed fugowaniem zwilza sie posadzke tak, zeby nieco
    wody dostalo sie do fug, ale nie za wiele, bo potem ona bedzie ta zaprawa
    wypychana na wierzch. Po zwilzeniu posadzki zaprawa lepiej sie zaciera i wnika
    w najmniejsze zakamarki pod plytkami. Wiec fachmani ta packe stosuja do
    zacierania zaprawy w fugi miedzyplytkowe i robia to dosc... energicznie, wrecz
    silnie, pot im sie z czola lal. Chodzi o to by zaprawa byla wcisnieta pod
    plytki i to robili tam i z powrotem glownie pod katem 45, urabiajac czy
    masujac te zaprawe w fugach. Ta sama packa dokladnie sciagneli ew. nadmiar
    zaprawy, ktory pozostawal na plytkach jak u Ciebie w przypadku nie idealnego
    ich ulozenia w roznych naroznikach.
    Po 10 minutach a nawet krocej, wilgotna gabka specjalnie do tego celu
    produkowana, o zaokraglonych krawedziach, znowu te zaprawe w fugach
    maltretowli ale juz lekko, prowadzac gabke pod katem 45 stopni. I co chwile ja
    w wiadrze moczyli i wyciskali aby zawsze byla czysta. W koncowym stadium
    stosowali te gabke nieco wilgotniejsza i nadawali fugom ksztalt litery U, juz
    bardzo delikatnie, gdyz taki ksztalt byl efektem finalnym. To co Ty robiles,
    ktos wprowadzil Cie w blad tak jak mojego kolege, ktory poczekal 2 godziny i
    potem przez pol dnia skrobal, czyscil, po to by potem robic to jeszcze raz
    bo "do ch.. nie bylo podobne":). Chociaz to moze zalezec od typu zaprawy jedna
    moze byc szybko wiazaca inna wolniej.
    Moze te uwagi pomoga Ci sie jakos doksztalcic teoretycznie a reszty "robota
    Cie nauczy". Wbrew pozorom fugowanie wymaga duzej wprawy; trzeba te zaprawe
    niejako czuc i wiedziec jak ona sie zachowuje a to wymaga praktyki.
    I jeszcze uwaga; taka zaprawa na bazie cementu, wymaga krotkiej ale
    pielegnacji, zatem korzystne jest polozenie na posadzce mokrej szmaty a nawet
    jej nawilzenie przez trzy doby po zafugowaniu.
    I jeszcze na koniec ciekawostka; tu ukazal sie pare lat temu plyn teflonowy
    teflon w plynie. Po zwiazaniu zaprawy w fugach polecaja tym teflonem nasycenie
    materialu w fugach przez co staje sie on zupelnie hydrofobowy i
    nieprzepuszczalny dla wody. Fugi nim nasycone nie zmieniaja koloru po
    zawilgoceniu.
    Pzdr.