  • 1. Data: 2014-04-13 20:06:40
    Temat: Jak się zachowa stalowy krążek w wirującym polu magnetycznym?
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Ponieważ są tu spece od różnych "czarów" pozwalam sobie na pytanko:
    w wirującym polu magnetycznym - na przykład wewnątrz stojaka silnika
    3-fazowego umieszczamy krążek ze stali magnetycznej wielkości np. krążka
    do hokeja.
    Krążek ma średnicę mniej więcej 1/2 średnicy stojana.
    Jak zachowa się ten krążek w polu magnetycznym?
    Jacek

  • 2. Data: 2014-04-13 20:15:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do hokeja.
    > Krążek ma średnicę mniej więcej 1/2 średnicy stojana.
    > Jak zachowa się ten krążek w polu magnetycznym?

    pewnie sie bedzie obracał, moze wymagac rozruchu recznego

    b.

  • 3. Data: 2014-04-13 20:30:44
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > pewnie sie bedzie obracał, moze wymagac rozruchu recznego

    A mnie się wydaje, że może udawać motocyklistę cyrkowego w pionowej
    beczce :), nawet brum-brum będzie. Wspomaganie niekonieczne.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. to optymistyczny wariant, nie znamy parametrów, może przecież
    całkiem spokojnie skorzystać z prawa powszechnego ciążenia.

  • 4. Data: 2014-04-13 20:39:08
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 13.04.2014 20:06, Jacek pisze:
> [...]
    > do hokeja.
    > Krążek ma średnicę mniej więcej 1/2 średnicy stojana.
    > Jak zachowa się ten krążek w polu magnetycznym?
    o ile ja sobie wyobraźiłem to samo o czym Ty napisałeś, to krążek
    będizie wykonywał małą ilość obrotów, natomiast stawiam na to że będzie
    ruszał się "rysując" coś pomiędzy okręgiem a trójkątem

    ToMasz

  • 5. Data: 2014-04-13 21:24:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
    > o ile ja sobie wyobraźiłem to samo o czym Ty napisałeś, to krążek
    > będizie wykonywał małą ilość obrotów, natomiast stawiam na to że będzie
    > ruszał się "rysując" coś pomiędzy okręgiem a trójkątem

    A niby czemu trójkątem? Jeżeli pole magnetyczne jest wirujące (trzy
    sinusoidy przesunięte co 120 stopni) a nie skaczące (trzy prostokąty...)

    Uwięziony na osi będzie po prostu wirował - wirnik jak wirnik, ot,
    większe straty omowe - bo wysokokonduktantywnej klatki mu brakuje a i
    szczelina magnetyczna ciut duża, wolno puszczony pewnie będzie próbował
    się turlać po powierzchni nabiegunników - pytanie czy będą na tyle równe
    a krążek na tyle gruby że się nie przewróci... Zagadnienie ociera się o
    teorię chaosu. Walec (o długości większej jak średnica) zachował by się
    przewidywalnie (nie da rady się przewrócić na płask), krążek jest
    nieprzewidywalny.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2014-04-13 21:41:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 13 kwietnia 2014 20:06:40 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

    > w wirującym polu magnetycznym - na przykład wewnątrz stojaka silnika
    >
    > 3-fazowego umieszczamy krążek ze stali magnetycznej wielkości np. krążka
    >
    > do hokeja.
    Jeśli dobrze pamiętam to podobne "doświadczenia " robiło się z kulka od łożyska i ona
    sobie tam zakreślała kółka

  • 7. Data: 2014-04-14 10:45:00
    Od: "miszmasz" <m...@g...com>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > pewnie sie bedzie obracał, moze wymagac rozruchu recznego

    Raczej nie będzie, a jak będzie to licho. Brakuje mu klatek jak w wirniku
    indukcyjnym klatkowym które robią za uzwojenie. Natomiast powstaną w krążku
    prądy wirowe które w jakimś stopniu spowodują nagrzewanie się krążka.

  • 8. Data: 2014-04-14 11:21:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "miszmasz" <m...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > indukcyjnym klatkowym które robią za uzwojenie. Natomiast powstaną w
    > krążku prądy wirowe które w jakimś stopniu spowodują nagrzewanie się

    zgadzam sie ze moze byc licho - przeciez my nic nie wiem, jakie prady,
    czestotliwosci, opory obrotu, wymiary. Tak se gaworzymy :)

    b.

  • 9. Data: 2014-04-16 00:07:19
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    Zależnie od pory roku.
    Albo poprawi bilans cieplny, albo go pogorszy.
    W skrajnym przypadku przywali pomysłodawcy w czerep z energią wystarczającą do
    zniechcęcenia kontynuacji nietrafnych pomysłów.
    Polecam empirycznie dojść rozwiązania w silniku o mocy co najmniej 100kW.

  • 10. Data: 2014-04-16 09:27:14
    Od: "miszmasz" <m...@g...com>

    Użytkownik "PcmOl" <...@...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wystarczającą do zniechcęcenia kontynuacji nietrafnych pomysłów.
    > Polecam empirycznie dojść rozwiązania w silniku o mocy co najmniej 100kW.

    Takich eksperymentów z wrzucaniem złomu do środka nie robiliśmy ale miałem
    okazję w połowie lat 80' przetestować silnik 100kW bez wirnika :) Czadu
    kupa... Z tym że to celowe było uśmiercenie starego gada.