  • 91. Data: 2009-11-04 19:36:51
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lis, 20:24, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> [...]

    Ja pierwsze slysze ale fakt - nie mam JESZCZE wieloletniego
    doswiadczenia.. :) Ale powtorze - znam osobiscie ok 5-6 instalacji
    dzialajacych od paru lat. Najstarsza od 12-tu. Nie bylo *ani jednej*
    awarii. Nie znam (nie slyszalem, nie czytalem, nie widzialem)
    uszkodzonej pompy w wyniku rzekomego olejowania obiegu. Przypuszczam,
    ze problemem jest zle sterowanie PC -> jezeli PC wlacza sie i wylacza
    co pare minut to zywotnosc sprezarki faktycznie moze spasc do max
    kilku lat, a nawet krocej. Ale dbania o prawidlowy (dlugi) wybieg ucza
    na kazdym szkoleniu.. Sprezarka prawidlowo uzytkowana przetrwa
    spokojnie 50 lat.

    > No wez sie zastanow - przeciez pytasz niewlasciwa osobe, klienta napalonego
    > na produkt.

    Pudlo ;-) Fakt jestem klientem (choc nie tylko) ale napalony to nie ;)

    > Jedyne sensowne zrodlo informacji to serwisanci, bo wiedza co i
    > jak czesto moze pasc.

    No masz racje - ale wiesz, ze padliwosc zalezy od prawidlowego
    uzytkowania :) M.in. dlatego daje buforek (choc glownym powodem jest
    jeszcze kominek z PW), zeby pompa mogla chodzic "ciagiem" przez cala
    noc, nie wlaczajac sie i wylaczajac na rozkaz np. sterownika
    pokojowego co parenascie minut. To ja wlasnie WY KAN CZA ;)

    > Tyle, ze od nich sie niczego nie dowiesz. Jedno mnie
    > rozwalilo totalnie:

    Mnie tam co drugi cytat rozwalil :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 92. Data: 2009-11-04 19:39:52
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lis, 20:06, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > szwagier tez wspomniał, mianowicie że dolne źródło jak nie ma cieków wodnych
    > czyli suche musi się dłużej zregenerować. Szwagier "kasy ma w ciul" ma w

    Mam mokra gline.

    Logiczne jest, ze dolne zrodlo dobiera sie do warunkow gruntowych.
    Trzeba zrobic przynajmniej dwa, trzy wykopy kontrolne a najlepiej
    zlecic badania gleby geotechnikowi.. Piszesz rzeczy oczywiste :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 93. Data: 2009-11-04 22:35:32
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 04 Nov 2009 19:46:29 +0100, Maciej S. napisał(a):

    > Napisalem ze nie bede sie znizal do poziomu tych pytan wiec pozwolisz,
    > ze nie bede :-)
    >>>

    > A te olejowanie obiegu?
    Ale o co chodzi? O olej w glikolu?

    Bo co do oleju w obiegu czynnika chlodniczego - to specjalnie male
    jednostki napelnia sie olejami rozpuszczalnymi w czynnikach chlodniczyh.
    Nie ma tam problemu z niedostateczna separacja na wyjsciu sprezarki - jak
    sie cos zbierze w parowniku, to czynnik chlodniczy zabierze ze soba.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 94. Data: 2009-11-04 22:55:51
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 03 Nov 2009 20:21:25 +0100, marko1a napisał(a):

    > No to przy tych -20 jak jeszcze wode CWU podgrzewaae wstepnie to licz nie
    > na 12-15kW ale 20-24kW.
    > Tego nie przeskoczysz.
    Co ma temperatura zewnetrzna do mocy grzania CWU? (pompa z wymiennikiem
    gruntowym zeby nie bylo ze powietrznym)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 95. Data: 2009-11-05 07:46:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Co ma temperatura zewnetrzna do mocy grzania CWU? (pompa z wymiennikiem
    > gruntowym zeby nie bylo ze powietrznym)

    Ma tyle że przy -20 jest większe zapotrzebowanie na CO więc siłą rzeczy dla CWU
    może zabraknąć mocy grzewczej przy zbyt małej PC. Wtedy będziemy wybierać albo
    wychłodzić dom albo nagrzać dostatecznie wodę tak aby się do czegos nadawała. I
    jak tu ktoś wspomniał że podłoga zakumuluje to owszem ale to wystarczy na parę
    godzin. A potem? jeżeli nadal mamy za oknem -10 -20 nadal mamy deficyt ciepła w
    podłodze a CWU trzeba znowu podgrzać. Wiem jak zachowuje się podłogówka bo mam
    podłogówkę i wiem jak to wyglada to przy -20 na zewnątrz.
    W styczniu tego roku były ponad dwa tygodnie ciągłych mrozów. temperatura spadła
    nawet do -35. Przez dwa tygodnie miałbym dogrzewać CWU 4-6kW grzałką dlatego że
    PC zajęta by była uzupełnianiem ubytków ciepła w domu? Przecież to pochłonie
    sporo oszczędności z tytułu posiadania PC.
    Dla małego zbiornika 120l trzeba do podgrzania do 50C zużyć około 5kWh. Czyli
    grzanie przez godzinę. A to wystarczy zaledwie do niskiego napełnienia wanny lub
    dla dwóch osób pod przysznicem gdzie zużywa się średnio 50l na kapiel. A są tacy
    co wyleją nawet 100l pod przysznicem. A gdzie reszta osób? Wychodzi na to że
    podgrzanie wody to 2 godziny, kąpiel 4 osób kazda po 30min więc kolejne 2
    godziny więc ceremonia wieczorna trwać będzie średnio 3 godziny zakładając że
    woda w baniaku czekała już ciepła na pierwszą osobę o ile pozostałe czynności w
    domu przy których zużywa się ciepłą wodę nie spowodują że usłyszymy " kto zużył
    całą ciepłą wodę?"

    Marek

  • 96. Data: 2009-11-05 09:40:23
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    m.googlegroups.com...
> [...]

    >Trzeba zrobic przynajmniej dwa, trzy wykopy kontrolne a najlepiej
    >zlecic badania gleby geotechnikowi.. Piszesz rzeczy oczywiste :)

    Ale sprzedawca tego ci nie powie albo celowo zbyt entuzjastycznie przedstawi
    wyniki.
    Jemu chodzi o sprzedanie. Jak już sprzeda to martw się sam.
    Nawet wstępne badania mogą nie odzwierciedlić prawdy. Po deszczach wyjdzie co
    innego niż po suszy.
    A jaka jest gwarancja że wody gruntowe nie opadną, a opadają wszędzie bo taka
    tendencja, po latach właściwości dolnego żródła będą więc niedostateczne.

    Marek

  • 97. Data: 2009-11-05 10:12:35
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 5 Lis, 08:46, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    [...]
    > W styczniu tego roku były ponad dwa tygodnie ciągłych mrozów. temperatura spadła
    > nawet do -35.

    Gdzie Ty mieszkasz na biegunie? :) U mnie minimalne temperatury to
    -20st C. Nizej nie pamietam kiedy bylo.

> [...]
    > domu przy których zużywa się ciepłą wodę nie spowodują że usłyszymy " kto zużył

    Dlatego na CWU mam baniak 300l, ktory bedzie dogrzewany PC do 40-45st,
    a wyzej (mysle ze do max 60st) grzalka elektryczna - w nocy, w II
    taryfie, wiec stosunkowo tanio (oraz miedzy 13-15). Mysle ze spokojnie
    wystarczy cieplej wody na caly dzien, a koszty eksploatacji przez caly
    rok i tak beda niewielkie. Na pewno NIE na tyle duze zeby mialy
    "zredukowac" oplacalnosc instalacji PC bo po raz kolejny przypomne -
    rozmawiamy o sytuacji kiedy NIE MA GAZU, a jak dowiedlismy - gaz z
    butli i olej jest porownywalny do pradu w II taryfie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 98. Data: 2009-11-05 10:17:36
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 5 Lis, 10:40, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

> [...]
    > tendencja, po latach właściwości dolnego żródła będą więc niedostateczne.

    Jakie chlopie wody gruntowe? Ja mam wody gruntowe chyba na -10m, bo w
    stosunku do drogi mialem wykop na -8m (-2 mam spadek w kierunku domu,
    -4 wywalona dziura i jeszcze mam -2m kanal w tym wykopany) i zadnej
    wody gruntowej nie mam. Co wiecej - na tej glebokosci juz mam suchy
    jak na pustyni piasek. Ale gorne warstwy to ciezka, wiecznie wilgotna
    glina.

    Jak ktos ma wysoko wody gruntowe to mozna SMIALO przyjac 50W/m2 i
    kolektor przy mocy do 10kW zmniejszyc do 200-250m.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 99. Data: 2009-11-05 10:23:54
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > taryfie, wiec stosunkowo tanio (oraz miedzy 13-15). Mysle ze spokojnie
    > wystarczy cieplej wody na caly dzien, a koszty eksploatacji przez caly

    oczywiscie ze wystarczy. Tez mam baniak 300l, w zimie nie ma problemu, bo
    jest wpiety pod CO i utrzymuje na nim temp ok 60stC. W lecie jesli zagrzeje
    300l wody do 60stC, to mam cieplej wody na 2 dni. Rodzina 2+male 1, co
    dodatkowo konsumuje sporo wody :) Bzdura jest tez to co ktos napisal, ze
    potrzeba 20kW mocy na grzanie CWU w takim baniaku. Pojemnosc jest tak duza,
    ze na kapiel dla calej rodziny wystarczy, a potem mozna spokojnie grzac
    niewielka moca przez cala noc. Ja dalem sie wmanewrowac na kociol 25kW "bo
    musi byc zapas mocy na CWU", a w praktyce juz 2 sezon mam na kotle ustawiona
    moc w okolicach 9-12kW i jest to w zupelnosci wystarczajace.

    --
    Tomek

  • 100. Data: 2009-11-05 10:40:32
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >wody gruntowej nie mam. Co wiecej - na tej glebokosci juz mam suchy
    >jak na pustyni piasek. Ale gorne warstwy to ciezka, wiecznie wilgotna
    >glina.

    A jak juz odbierzesz cieplo z tej wilgoci i nie ma naplywu swiezej to nie
    obawiasz sie, ze zrodlo bedzie z czasem za malo wydajne zanim sie
    zregeneruje w cyklu rocznym? Ja mam wredcz idealne warunki na PC, ale
    dzialka troche za mala i gaz juz w domu za niecale 1000zl z projektem.

    Pozdro.. TK