  • 1. Data: 2010-04-28 08:50:08
    Temat: Jak to wszystko razem działa, co tym wszystkim steruje - instalacje.
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Może uznacie moje pytanie za trochę dziwne, ale po przeglądaniu różnych
    ofert dotyczących instalacji zastanawiam się nad kilkoma sprawami.
    1. Kupując np. piec jest do niego sterowanie (pokojowe, pogodowe, nawet
    można z tego co widze wybrać możliwość sterowania przez sms.)
    2. Zakładając system inteligentnego domu, tam znowu piszą że może sterować
    ogrzewaniem oświetleniem bramami itd.
    3. Zakładając alarm np. Satel, znowu piszą że może sterować ogrzewaniem
    oświetleniem i inteligentnym domem.

    No i teraz moje pytanka?
    1. Czy te systemy są kompatybilne - nie wydaje mi sie.
    2. Czy te systemy mogą sterować inymi - też wydaje mi się że nie.
    3. Więc jak to wszystko skonfigurować, albo co kupić, jakie instalacje
    podłączyć pociągnąć na etapie instalacji, żeby to wszystko działało.

    Pytam bo przymierzałem się do instalacji domu inteligentnego, ale nie wiem
    jakie urządzenia są tu potrzebne a jakie nie. No bo np. przy zakupie kotła
    to mówią: weź pan sterowanie podłogowe, sterowanie pokojowe, serwa na każdy
    obieg itd., ale jak to sie ma do całego systemu domu inteligentnego?
    Tak więc co kupić a co może potem okazać się zbędne.?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-04-28 09:43:40
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakie urządzenia są tu potrzebne a jakie nie. No bo np. przy zakupie kotła
    > to mówią: weź pan sterowanie podłogowe, sterowanie pokojowe, serwa na

    Tym sposobem starają się wcisnąc Tobie szereg nipotrzebnych tobie rzeczy.

    >ale jak to sie ma do całego systemu domu inteligentnego?

    Nie ma definicji domu inteligentnego.
    Sprecyzuj sobie sam co potrzebujesz.
    Czy potrzebujesz np spuszczać wode w spłucze smsem(jak najbardziej
    wykonalne) czy może wolisz spłuczkę obsługiwać ręcznie;)
    To samo ze zdalnym sterowaniem ogrzewaniem via sms net- zatsanów się czy to
    tobie potrzebne, czy będziesz potrzebował mozliwości załączania kotła na
    odległość czy może zawsze ktoś jest w domu i ta funkcja nigdy nie będzie
    potrzebna.
    I tak dalej.... Zastanów się najpierw co potrzebujesz z jakich funkcji
    będziesz NA PEWNO korzystał i to zrób.
    ?Bo jak zaczniesz robienie instalacji "inteligentnych" od wizyt u
    sprzedwaców to nawciskaja Tobie mnostwo róznych bajerów urzadzeń itp tylk ze
    może byc wtedy taka sytuacja że zapłacisz za to kupe kasy a wcale z tego nie
    będziesz korzystał/ a domownicy nie będa w stanie tego ogarnąć. weż pod
    uwage żone dzieci itp. Aby nie było sytuacji że Ciebnbie nie ma w domu a
    zona nie może wyśc do sklepu bo nie potrawi sobie poradzić z "inteligencją"
    domu

    > Tak więc co kupić a co może potem okazać się zbędne.?

    Jak pisałem wyżej- kup tylko to co Ty potrzebujesz i wykorzystasz.

    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-04-28 09:53:56
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > każdy obieg itd., ale jak to sie ma do całego systemu domu inteligentnego?
    > Tak więc co kupić a co może potem okazać się zbędne.?

    Stwerowanie temperaturą poprzez SMS czy internet to są wodotryski, z których
    ludzie rzadko korzystają tzn. na początku jest to "fajny bajer", który
    później nudzi, a dodatkowo ludzie zapominają co i jak, jakie kody ....
    Musisz wiedzieć czego oczekujesz od takiego systemu, czy Cię na niego stać,
    ponieważ bardziej rozbudowany system kosztuje od kilkudziesięciu tysięcy
    złotych do kilkuset tysięcy (sama elektronika i osprzęt). Tylko rodzi się
    pytanie czy potrzebne Ci są "wodotryski" za takie pieniądze ? Podstawowe
    funkcje systemu można zrealizować stosunkowo niskim kosztem, rzędu kilku do
    kilkunastu tysięcy złotych. System taki umożliwia nadzorowanie oświetlenia
    np. poprzez wygaszanie zbędnych świateł, załączanie i wyłączanie oświetlenia
    w sposób automatyczny w chwili przechodzenia lub przebywania w
    pomieszczeniach/korytarzach, umożliwia także realizację oświetlenia
    wieczorowego i nocnego (delikatne oświetlenie nierażące oczu w celu np.
    przemieszczenia się do łazienki czy ubikacji), możliwość sterowania
    bezprzewodowego całym oświetleniem w domu, możliwość wygaszenia oświetlenia
    w całym domu przy użyciu dowolnego wyłącznika lub pilota, sterowanie
    oświetleniem podczas nieobecności domowników (tzw. funkcja symulacji
    obecności domowników), powiadamianie SMS-em o awarii i zaniku prądu, awarii
    instalacji grzewczej, zalaniu mieszkania, pożaru itp., sterowanie bramą,
    roletami, cyrkulacja CWU (uruchamia cyrkulację wody tylko wtedy, kiedy ktoś
    przebywa w łazience lub kuchni, dzięki czemu ogranicza straty energii
    elektrycznej oraz ciepła), umożliwia podsłuch tego co się dzieje w domu w
    trakcie alarmu oraz umożliwia prowadzenie rozmów z domofonu przy furtce
    poprzez telefon komórkowy, umożliwia realizację funkcji "napad/pomoc", czyli
    powiadomienia określone osoby po naciśnięciu przycisku na ścianie lub w
    pilocie zdalnego sterowania, umożliwia sterowanie kotłem CO i hydrauliką np.
    po załączeniu alarmu automatycznie obniża temperaturę, ograniczając zużycie
    paliwa, odcina dopływ wody zabezpieczając dom przed zalaniem np. na skutek
    pękniętego wężyka łączącego baterie umywalkowe czy pralkę, wysyła raporty o
    stanie całego systemu oraz alarmach, a także umożliwia sterowanie systemami
    zabezpieczającymi instalację hydrauliczną oraz CO przed zamarznięciem.
    System taki jest "przezroczysty" dla użytkownika tzn., że od strony obsługi
    działa autonomicznie i niezauważalnie dla użytkowników nieobeznanych w
    systemie. Ujmując to prościej, system taki w żaden sposób nie utrudnia innym
    użytkownikom obsługi i jest niezauwazalny dla kogoś, kto nie jest
    zainteresowany obsługą jego zaawansowanych funkcji.
    Ponieważ zajmuję się projektowaniem i wykonywaniem takich instalacji to mogę
    powiedzieć jedno - bez dobrego i wieloletniego przygotowania teoretycznego i
    praktycznego oraz przygotowania całej instalacji na etapie jej budowania,
    budowanie takiego systemu jest bardzo trudne. Wiedza, którą możesz uzyskać
    na grupach dyskusyjnych jest bardzo ogólnikowa i w większości oparta na
    domysłach. Dlatego jeżeli nie masz o tym pojęcia najlepiej będzie zlecić
    taki projekt osobie/firmie, która ma doświadczenie w projektowaniu oraz
    wykonywaniu takich instalacji, w przeciwnym razie przez całe życie będziesz
    "rzeźbił" tę instalację tzn. co trochę będziesz ją modyfikował i poprawiał.
    Na etapie projektowania musisz się zdecydować czy system ma być tworzony
    jako rozproszony czy też centralny oraz w jaki sposób będzie się odbywac
    komunikacja - po szynie transmisyjnej, po przewodach zasilających czy też
    bezprzewodowo (radiowo).
    A najważniejsze to trzeba sobie powiedzieć wprost na pytanie "ile mogę
    zainwestować w taki system ?".

  • 4. Data: 2010-04-28 19:46:23
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    W normalnym domu wystarcza minimalna automatyka. Niektóre obwody oświetleniowe na
    przekaźniku bistabilnym lub czasówce, napędy bram, rolet i tyle. Zdalne sterowanie
    kotłem ma sens chyba tylko w domku letniskowym.