  • 1. Data: 2012-02-06 17:08:07
    Temat: Jak wykonczyc szczeline wanna-sciana?
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Pytanie nietrywialne, mam doświadczenie w silikonach itp., ale nie chciałbym
    popełnić błędu.
    Wanna akrylowa z aeromasażem, czyli minimalnie ale jednak drgania bedzie
    miała.
    Wanna wstawiona we wnękę trzema ścianami, czwarta ścianka wanny jest od
    strony łazienki i podmurowania murkiem z gazobetonu.
    Wanna dochodzi do glazury, nie jest wstawiona "pod" płytki.
    Na krawędź wanny przed wstawieniem naklejona taśma (neoprenowa?) 3M grubości
    ok. 3 mm.
    Dłuższa krawędź wanny osadzona na wzdłużnej listwie drewnianej kształtu
    trapezowego, przykołkowanej do ściany poniżej krawędzi (blaszane haczyki
    poszły w odstawkę).
    No i teraz zostaje szczelina szerokości ok. 3 mm i głębokości ok. 3 mm do
    wypełnienia.

    Pierwsza opcja to jechać silikonem neutralnym sanitarnym (w sklepach jest
    Soudal, ale w hurtowniach bywają też inne firmy).

    Druga opcja to jechać jakimś poliuretanem sanitarnym.
    Silikon teoretycznie ma lepszą przyczepność (adhezję) do glazury, poliuretan
    powinien mieć lepszą przyczepność do akrylu.
    Poliuretan po zsieciowaniu daje spoinę znacznie mocniejszą (o większej
    kohezji), ale przecież to nie klej ma być, lecz uszczelnienie.

    Trzecia opcja to jeszcze coś w szczelinę wepchnąć, jakąś taśmę rozprężną (ta
    taśma neoprenowa 3M nie wypełniła idealnie przestrzeni, ale jej zadaniem jest
    jakby "podparcie" późniejszej spoiny elastycznej, a nie uszczelnienie na
    sucho), i dopiero szczeliwo trwale elastyczne.

    Czwarta opcja to szczeliwo trwale plastyczne (np. tiokolowe), ale do łazienki
    to by brzydko wyglądało, wanna to nie zlewozmywak.

    Piąta opcja to normalnie fugować fugą ceramiczną jak glazurę (niedowiarkom
    mówię, że zawsze tak robiłem z dobrym skutkiem i nie ciekło, tylko zawsze
    wanny i brodziki były blaszane, a nie akrylowe, no i bez dmuchawy).

    Listewek, kątowników itp. brzydactw nie przewiduję.
    Jakie za i przeciw poszczególnym wariantom?

    I pytanie:
    Wanna biała, glazura jasnobeżowa - uszczelniać wannę na biało, czy w kolorze
    fugi do płytek?
    THX

  • 2. Data: 2012-02-06 17:51:09
    Temat: Re: Jak wykonczyc szczeline wanna-sciana?
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "_THX." <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > I pytanie:
    > Wanna biała, glazura jasnobeżowa - uszczelniać wannę na biało, czy w

    Ja bym użył jednak silikonu sanitarnego. Moje sprawdzone marki to max i
    gebo - nie trafiłem dotąd na lepsze silikony. Ja uszczelniałbym na biało -
    tak jak wanna. Silikon zawsze jest minimalnie nierówny na powierzchni
    przyboru gorzej to wygląda lub bardziej się odcina niż na powierzchni
    ściany. Osadzenie wanny na listwie i przyleganie do trzech ścian i cięzkiej
    zabudowy sprawia że moim zdaniem drgania można pominąć. Większy wpływ mogą
    mieć odkształcenia pod wpływem obciążeń i temperatur niż od drgań

  • 3. Data: 2012-02-06 17:55:43
    Temat: Odp: Jak wykonczyc szczeline wanna-sciana?
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Miałem podobny dylemat ale rozwiązanie wybrałem jeszcze na etapie przed
    zamontowaniem wanny. Ostatecznie uznałem, że jak bym nie zrobił to nie
    będzie estetycznie wyglądało dlatego wybudowałem murowany sarkofag dookoła
    wanny, wyłożyłem go również od góry glazurą i wannę wstawiłem do środka.
    Teraz patrząc z góry wanna jest otoczona po obwodzie marginesem glazury na
    2cm. Wannę zasilikonowałem fugą silikonową Ceresit w odcieniu reszty fug.

    PC

  • 4. Data: 2012-02-07 19:45:51
    Od: "_THX." <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Nawet nie słyszałem.
    Gdzie to kupujesz?
    Robiłem Dow Corning (trzyma jak kamień, kolory bardzo podstawowe), Soudal
    (niezła dostępność, kolory podstawowe), Cimsec (był dobry wybór kolorów
    sanitarnych, ale niestety po latach lubi odłazić) - oferta się zmienia.
    Zgadzam się, że chyba białym trzeba pojechać z uwagi na wannę.
    Inna sprawa, że biały białemu nierówny.
    Korci mnie biały poliuretan sanitarny, tak dla odmiany.
    Poliuretan ma znacznie twardszą powierzchnię, mniej się brudzi i lepiej
    czyści.
    Mniejsze ryzyko, że szybko zszarzeje.

    -----

  • 5. Data: 2012-02-07 22:17:57
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "_THX." <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > Nawet nie słyszałem.
    > Gdzie to kupujesz?
    W moich lokalnych hurtowniach. Te dwie marki to typowe silikony
    profesjonalne. Są gęstsze niż większość tego co jest dostępne w sklepach, na
    moje oko tak ze dwa-trzy razy szybciej polimeryzują. Na obydwu jak się
    uprzesz to możesz np umywalkę do ściany przykleić. Kiedyś miałem jakąś
    poprawkę i po odkręceniu śrub nie umiałem oderwać od ściany uwymalki
    montowanej dzień wcześniej, a jako że albo ściana albo powierzchnia
    przylgowa umywalkinie była równa i ceramika zgrzytała to dałem silikon bo
    nic innego nie miałem pod ręką.
    > (...)
    > Korci mnie biały poliuretan sanitarny, tak dla odmiany.
    > Poliuretan ma znacznie twardszą powierzchnię, mniej się brudzi i lepiej
    > czyści.
    Ja akurat nie robilem niczego poliuretanem więc tutaj się nie wypowiem