  • 11. Data: 2013-09-18 17:10:53
    Temat: Re: Jaki kocio? dwufunkcyjny
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    news:5239b362$0$1263$65785112@news.neostrada.pl...
    > No ale czy kondensacyjny pracujacy poza zakresem kondensacji ma sprawnosc
    > gorsza niz zwykly?

    nie - ale jest dużo droższy. Wiec nie ma sensu takiego kupować gdyby nie
    wykorzystywać jego podstawowej zalety.

    b.

  • 12. Data: 2013-09-18 18:42:41
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości

    > nie - ale jest dużo droższy. Wiec nie ma sensu takiego kupować gdyby nie
    > wykorzystywać jego podstawowej zalety.

    Jasne.

  • 13. Data: 2013-09-18 20:17:26
    Temat: Re: Jaki kocioł dwufunkcyjny
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Wszystko.
    > Na razie muszę jechać na robotę i nie mam czasu się rozpisywać.
    > Postaram się opisać wieczorem.

    Zatem zaczynamy:

    Grzejniki aluminiowe + instalacja miedziana to błąd, ponieważ pomiędzy
    aluminium, a miedzią występuje elektrokorozja.
    W przypadku instalacji miedzianej tylko grzejniki stalowe lub
    miedzano-aluminiowe (tj. takie, które posiadają żeberka aluminiowe
    osadzone na miedzianym rdzeniu (zazwyczaj miedzianej rurze).
    Jeżeli jednak grzejniki muszą być aluminiowe to instalacja z plastiku
    Alu-Pex lub zgrzewane rury PP lub też rury stalowe (tu także można
    wykonać nowy system z rur stalowych ocynkowanych na zewnątrz i złączek
    zaprasowywanych
    http://www.viega.pl/cps/rde/xbcr/pl-pl/659899_Prospe
    kt_Presssysteme_PL_net_2.pdf -
    etetyka lepsza jak lutowana miedź).
    Systemy klejone z PVC to "szajs".
    Grzejniki aluminiowe to grzejniki konwekcyjne, wymagające wyższej
    temperatury wody, a zatem gorzej współpracują z kotłami kondensacyjnymi.
    W przypadku kotła kondensacyjnego lepsze są grzejniki stalowe-panelowe,
    ponieważ mają one większy udział oddawania ciepła do otoczenia poprzez
    promieniowanie, a zatem posiadają wyższą wydajność mocy przy zasilaniu
    wodą o niskiej temperaturze.

    Czy do tej pory w domu była jakakolwiek instalacja CO?
    Jeżeli była instalacja z rur stalowych, spawana to nie ma sensu jej
    wymieniać, ponieważ takie instalacje są bardzo trwałe.
    Niestety przy takiej instalacji kocioł kondensacyjny może mieć problemy
    z zanieczyszczeniami. Ale można dokładnie wypłukać instalację,
    zamontować przed kotłem dobry filtr i będzie hulać, że aż miło. Stara
    instalacja ma także kolejną zaletę. Posiada dużą objętość wody

    Jeżeli już jednak instalacja ma być wymieniana to najlepiej na
    plastikową Alu-Pex. Tyle, że Alu-Pex trudno jest ułożyć równo w bruzdach
    w ścianie. Dlatego też rura ta najlepiej się sprawdza w nowych domach,
    gdzie układana jest na podłodze(pod wylewką).
    Jeżeli zaś instalacje muszą być prowadzone w ścianach to lepszym
    rozwiązaniem będzie miedź, rura stalowa (zaprasowywana) lub plastikowa
    rura PP.

    Jeżeli do tej pory były użytkowane grzejniki żeliwne to nie ma potrzeby
    ich wymieniać o ile nie chodzi o wymianę z powodów wizualnych. Grzejniki
    żeliwne są niezniszczalne, ponieważ żeliwo ma bardzo wysoką odporność na
    korozję.
    Lepiej jest w tyn przypadku zainwestować w docieplenie domu (styropian)
    i wymianę okiem. Po takim dociepleniu domu oraz wymianie okien, te
    żeliwne grzejniki będą mocno przewymiarowane i świetnie będą
    współpracowały z kotłem kondensacyjnym.

    Kocioł kondensacyjny ma także jeszcze jedną przewagę nad zwykłym kotłem
    z komorą zamkniętą. Otóż umożliwia on utrzymanie w obiegu CO stale
    ciepłej wody.
    Kocioł niekondensacyjny natomiast nie powinien grzać wody poniżej 58
    stopni, ponieważ będzie korodował.
    Taki kocioł będzie musiał pracować w przerywanym cyklu, czyli grzeje
    wysoką temperaturą, a następnie się wyłącza, a grzejniki stygną.
    Natomiast kocioł kondensacyjny będzie utrzymywał stale ciepłą wodę w
    obiegu CO np. o temperaturze 30 stopni, a grzejniki będą stale ciepłe.
    Jakie to ma znaczenie?
    Otóż takie, że w przypadku kotła niekondensayjnego grzejniki będą raz
    gotrące, a raz zimne, natomiast kocioł kondensacyjny może utrzymywać w
    obiegu cały czas ciepłą wodę, a tym samym grzejniki będą stale ciepłe.
    W pierwszym przypadku będą odczuwalne wahania temperatury. Kiedy kocioł
    załączy cykl grzania to będziemy odczuwać, że w mieszkaniu jest zbyt
    ciepło. Kiedy kocioł się wyłączy to będziemy odczuwać, że jest zbyt
    zimno.

    W przypadku kotła kondensacyjnego może on utrzymywać stałą temperaturę
    wody w obiegu, dzięki czemu nie będzie już tych subiektywnych odczuć
    wahań temperatury. Na takie odczucia w szczególności są wyczuleni starsi
    ludzie, którzy się wychowywali przy starych instalacjach CO i
    grzejnikach, które dość mocno promieniują. Osoby takie odczuwają ciepło
    wtedy, gdzy grzejniki są ciepłe.

    Co robić?
    Najlepiej niech oceni to fachowiec. Niestety z przykrością musze
    stwierdzić, że wielu fachowców kieruje się zasadą swojego portfela,
    którzy będą się starali zarobić na wymianie instalacji, wmawiając
    każdemu, że stara instalacja to zło i należy ją wymienić, szezrząc przy
    tym nieprawdziwe "historie", że jak dużo wody w instalacji CO to taka
    instalacja jest mało ekonomiczna. Jest to nieprawda.

    Napisz coś na tn temat. Jaki jest obecny stan tzn. czy jest jakaś
    inatlacja, jaka, jakie grzejniki, czy dom ocieplony, jakie okna, jakie
    drzwi itd.
    Tylko znając szczegóły można cokolwiek komuś doradzić.

  • 14. Data: 2013-09-18 21:08:46
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

> [...]
    > miedzano-aluminiowe (tj. takie, które posiadają żeberka aluminiowe
    > osadzone na miedzianym rdzeniu (zazwyczaj miedzianej rurze).

    jesli aluminiowe zeberka da sie osadzic na miedzianym rdzeniu bez korozji to
    i zapewne da sie połączyć miedzianą instalacje z aluminioym grzejnikiem.
    Pewnie jakies przekładki separujące sie stosuje.

    b.

  • 15. Data: 2013-09-18 22:05:54
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > jesli aluminiowe zeberka da sie osadzic na miedzianym rdzeniu bez
    > korozji to i zapewne da sie połączyć miedzianą instalacje z aluminioym
    > grzejnikiem.

    Przecież grzejnika nie trzymasz zanurzonego w wannie z wodą :)

    > Pewnie jakies przekładki separujące sie stosuje.

    Niby są, ale mało kto je stosuje, a poza tym one nie eliminują zjawiska
    elektrokorozji do końca lecz tylko je minimalizują.

  • 16. Data: 2013-09-18 22:36:15
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    > Przecież grzejnika nie trzymasz zanurzonego w wannie z wodą :)

    aaaa, miałem złe wyobrażenie - jesli połączenie po stronie suchej to nie mam
    wiecej pytań :) Poza jednym -kiedy moje kalafiory połączone z instalacją
    miedzianą skorodują :-))) Tak z szesc lat już żyją.

    b.

  • 17. Data: 2013-09-18 23:35:13
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > aaaa, miałem złe wyobrażenie - jesli połączenie po stronie suchej to
    > nie mam wiecej pytań :) Poza jednym -kiedy moje kalafiory połączone
    > z instalacją miedzianą skorodują :-))) Tak z szesc lat już żyją.

    To zalezy od jakości wody w CO i ciśnienia w instalacji.
    U znajomego jakiś "domorosły insztalator" podłączył taki grzejnik
    aluminiowy przedłużając rury stalowe odcinkami rur miedzianych. Wyżarło
    dziurę na gwintach po ok. 8 latach i zalało mu całe mieszkanie oraz 3
    piętra w dół sąsiadów.
    Tyle, że to w bloku to też ciśnienia w CO znacznie wyższe niż te w
    domkach jednorodzinnych.

  • 18. Data: 2013-09-19 07:34:34
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 18 Sep 2013 23:35:13 +0200, uzytkownik napisał(a):

    > Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości

    Budyn, skad Ty nadajesz? Wez zmien tez egzotyczny serwer, bo nie widac
    postow!;)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 19. Data: 2013-09-19 07:43:02
    Od: Ryba <t...@b...poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-18 20:17, uzytkownik pisze:
> [...]

    > drzwi itd.
    > Tylko znając szczegóły można cokolwiek komuś doradzić.

    Dziękuję za wykład.

    Ogrzewanie istnieje. Jest stary piec na węgiel w piwnicy.
    Na parterze i piętrze są grzejniki żeliwne. Z pieca wychodzi pion rurami
    2". Chodzi o odłączenie się piętrem od ogrzewania i zrobienie własnego.
    Co będzie na dole nas nie interesuje. Pewnie pozostanie jak jest tylko
    trzeba będzie przenieść to naczynie wyrównawcze.

    Dom jest nieocieplony. W tym roku będą wymienione okna na piętrze.
    W przyszłym roku planowana jest dobudowa klatki schodowej i ocieplenie.
    Ale pewnie tylko piętra.

    Obecne grzejniki są nieestetyczne i wielokrotnie malowane. Były również
    problemy z zapowietrzaniem się instalacji. Ojciec chce wymienić.
    Instalacje chciał miedzianą. Na dodatek puścić po ścianie tuż nad
    podłogą. Przez korytarz do kuchni w wylewce.

    Tak jak pisałem przyzwyczajenia nie zmienisz. Podejrzewam, że piec
    będzie pracował cyklicznie bez sterownika. Więc namawiam go na zwykły z
    zamkniętą komorą.

    Mam porównanie grzejników stalowych panelowych u mnie i żeberkowych
    aluminiowych u teścia. Odczucie cieplejszych grzejników man żeberkowych.

    A tak konkretnie, jaki piec z zamkniętą komorą?

    Ryba

  • 20. Data: 2013-09-19 07:55:34
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > piętra w dół sąsiadów.
    > Tyle, że to w bloku to też ciśnienia w CO znacznie wyższe niż te w domkach

    Robil ktos ekspertyze i dowiodl, ze to wynik szkodliwosci polaczenia
    aluminium-miedz? Te gwinty byly w miedzi?