  • 31. Data: 2013-10-01 00:25:55
    Temat: Re: Jaki kocioł dwufunkcyjny
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <r...@s...won> napisał w wiadomości
    news:l2cqvk$u68$1@usenet.news.interia.pl...

    > Moze gdzies cos kiedys.
    > W takim razie skad kociol ma wiedziec jaka jest temp. wody w
    > instalacji jezeli pompa nie bedzie wlaczona?

    Oblicza spadek temperatury pomiędzy kolejnymi cyklami załączenia.
    Kiedyś do sterowania kotłem gazowym używano termostatów mechanicznych.
    Obecnie wbudowana w kotły elektronika to mocno zaawansowana technika
    mikroprocesorowa.
    Jak byś poczytał dokumentację serwisową nowoczesnych kotłów gazowych to
    byś się załamał ile taki kocioł posiada ustawień w trybie serwisowym, do
    którego nie ma dostępu użytkownik. Liczba ustawień liczona jest obecnie
    w setkach.

  • 32. Data: 2013-10-01 10:44:34
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-10-01 00:25, uzytkownik pisze:

    > Oblicza spadek temperatury pomiędzy kolejnymi cyklami załączenia.

    No to fajnie. Moj niestety tak nie potrafi i pompy kreca sie caly czas.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2013-10-01 11:07:20
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > No to fajnie. Moj niestety tak nie potrafi i pompy kreca sie caly
    > czas.

    Pogodówka, pogodówką, ale przecież możesz użyć termostatu pokojowego i
    wtedy pompa CO będzie się zatrzymywała.

  • 34. Data: 2013-10-01 12:26:33
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-10-01 11:07, uzytkownik pisze:
    > Użytkownik "Maniek4" <r...@s...won> napisał w wiadomości

    > Pogodówka, pogodówką, ale przecież możesz użyć termostatu pokojowego i
    > wtedy pompa CO będzie się zatrzymywała.

    Myslalem o tym, ale prawde mowiac nie bardzo wiem co mialbym nim
    sterowac? Jezeli podlacze do niego pompe to zaburzy idee pogodowki.
    Jezeli pomine temp. zewnetrzna to podlogowka nie bedzie zasilana z
    wyprzedzeniem.

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2013-10-01 13:46:17
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-10-01 12:26, Maniek4 pisze:

> [...]
    > sterowac? Jezeli podlacze do niego pompe to zaburzy idee pogodowki.
    > Jezeli pomine temp. zewnetrzna to podlogowka nie bedzie zasilana z

    mozna jedno i drugie - i ustalic stopien ich wplywu na podjecie decyzji
    o zatrzymaniu/odpaleniu pompy... Cos podobnego ma bodajrze Junkers w
    swoich sterownikach pokojowo/pogodowych.

    Pozro

    Maseł

  • 36. Data: 2013-10-01 13:55:34
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Myslalem o tym, ale prawde mowiac nie bardzo wiem co mialbym nim
    > sterowac? Jezeli podlacze do niego pompe to zaburzy idee pogodowki.

    Każdy kocioł gazowy posiada wejście sterujące pracą kotła, które
    umożliwia podłączenie termostatów i sterowników pokojowych. Po co
    kombinujesz? Po prostu wykorzystaj to wejście w kotle. Wypnij zworkę, a
    w miejsce zworki podłącz termostat/regulator/sterownik pokojowy. Dzięki
    temu po osiągnięciu w domu zadanej temperatury pompa CO przestanie
    pracować.

    > Jezeli pomine temp. zewnetrzna to podlogowka nie bedzie zasilana z
    > wyprzedzeniem.

    Dlaczego uważasz, ze jak podłączysz regulator pokojowy to pogodówkę
    musisz odłączyć?
    Przecież te dwa układy mogą ze sobą świetnie współpracować poprawiając
    stabilność temperatury.

    Kocioł nawet przy samej regulacji pogodowej i tak się załącza i wyłącza
    cyklicznie, bo jak dogrzeje wodę CO do wartości wyliczonej z krzywej
    grzewczej to palnik gaśnie, a jak spadnie poniżej tej wartości
    (uwzględniając oczywiście histerezę) to palnik odpala.
    Jeżeli masz w całym domu podłogówkę to bezsensem jest stale "kręcić"
    wodą w tej podłogówce.
    Co innego jest w przypadku grzejników, gdzie zatrzymanie pompy CO
    powoduje szybkie wychłodzenie grzejnika, a tym samym subiektywne
    odczucie zimna, kiedy grzejnik zimny oraz ciepła, kiedy grzejnik ciepły
    przy takiej samej temperaturze powietrza.

  • 37. Data: 2013-10-01 22:21:55
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-10-01 13:55, uzytkownik pisze:

> [...]
    > w miejsce zworki podłącz termostat/regulator/sterownik pokojowy. Dzięki
    > temu po osiągnięciu w domu zadanej temperatury pompa CO przestanie

    Sens tej pogodowki jest taki, ze dzieki samoregulacji podlogowki jedne
    pomieszczenia nie beda przegrzewane a inne ogrzewane. Ustawienie
    termostatu w jednym pomieszczeniu sprawi, ze temp. w domu bedzie zalezna
    od temperatury tego jednego pomieszczenia.

    > Dlaczego uważasz, ze jak podłączysz regulator pokojowy to pogodówkę
    > musisz odłączyć?
    > Przecież te dwa układy mogą ze sobą świetnie współpracować poprawiając
    > stabilność temperatury.

    Moim zdanie nie.
    Po pierwsze sa pomieszczenia naslonecznione i pomieszczenia bez slonca.
    Po drugie, jest pomieszczenie z kominkiem i sa pomieszczenie bez
    kominka. Generalnie mam problem ze znalezieniem miejsca refencyjnego na
    caly sezon.

> [...]
    > grzewczej to palnik gaśnie, a jak spadnie poniżej tej wartości
    > (uwzględniając oczywiście histerezę) to palnik odpala.

    Palnik odpala kiedy temp. wody bedzie nizsza od obliczeniowej o piec
    stopni. Jest dokladnie tak jak piszesz, ale kiedy pompy przestana
    pracowac to skad kociol bedzie wiedzial, ze temp. w instalacji spadla
    ponizej obliczeniowej?

    > Jeżeli masz w całym domu podłogówkę to bezsensem jest stale "kręcić"
    > wodą w tej podłogówce.

    Teoretycznie mozna sterowac kotlem na podstawie najzimniejszego
    pomieszczenia umieszczajac tam proponowany przez Cebie termostat.

> [...]
    > odczucie zimna, kiedy grzejnik zimny oraz ciepła, kiedy grzejnik ciepły
    > przy takiej samej temperaturze powietrza.

    Tak, ale przy tak malej bezwladnosci grzejnika i tak trudno zadbac o
    jego stala temp., tym bardziej, ze zwykle montuje sie tam glowice.

    Mysle nad tym co piszesz. Nie wyglada to zle, ale jest tu sporo
    zmiennych. Warto byloby ograniczyc prace pomp, bo to co by nie liczyc
    pol roku pracy non stop. Wplyw temp. wewnetrznej wylaczylem wogole, bo
    ta funkcja tylko wprowadzala zamieszanie. W zeszlym roku dobralem tak
    parametry, ze w oparciu o temp. zewnetrzna wahania temperatury w domu
    nie sa wieksze jak jeden stopien. I nie jest zle, gdyby tylko nie te pompy.

    Pozdro.. TK

  • 38. Data: 2013-10-06 22:48:22
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-10-01 13:46, Maseł pisze:

    > mozna jedno i drugie - i ustalic stopien ich wplywu na podjecie decyzji
    > o zatrzymaniu/odpaleniu pompy... Cos podobnego ma bodajrze Junkers w
    > swoich sterownikach pokojowo/pogodowych.

    Moj niestety nie. Pogodowka tez jest wpinana w to samo zlacze co ew.
    termostat, wiec do kotla nie podlacze termostatu i pogodowki. Sam
    sterownik nie ma opcji sterowania pompa obiegowa, wiec musial bym
    sterowac pompami oddzielnie. Bez odbioru ciepla kociol po prostu nie
    odpali palnika. Tylko, ze...
    Zanim zaczalem mieszkac to odpalalem kociol wieczorami kiedy
    przyjezdzalem cos tam dlubac. Po ok. tygodniu takich zabiegow gazomierz
    pokazal zuzycie blisko 70m^3, a kiedy wlaczylem na stale zuzycie dzienne
    wahalo sie w granicach 3m^3, wiec oszczednosc na pradzie moze zemscic
    sie wiekszym zuzyciem gazu.

    Pozdro.. TK