    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Jaki komin do pieca gazowego?
    Date: Sun, 1 Feb 2009 01:03:46 +0100

    Dom będzie ogrzewany gazem ziemnym, w planach mam kocioł z
    zamkniętą komorą spalania, nie interesują mnie kotły
    kondendacyjne.
    W projekcie mojego domu kwestia komina jest póki co załatwiona
    sporym zespołem kanałów tworzonych przez typowe ceramiczne
    pustaki kominowe, o takie mniej więcej:
    http://www.mark-bud.waw.pl/_zdj.php?iz=o07
    Dziura wewnętrzna ma średnicę 16cm, do kotłowni schodzą mi (póki
    co na papierze) dwa takie kanały, jeden w zamyśle projektanta
    miał być spalinowy (oczywicie po uzupełnieniu wkładem), drugi
    wentylacyjny dla całego pomieszczenia.

    Moje pytanie: czy tak jak to jest w projekcie będzie to miało
    sens z kotłem z zamkniętą komorą spalania? Czy otwór 16cm
    wystarczy, żeby wstawić systemową współosiową rurę, która da i
    kanał dymny sensownej średnicy i wentylację dla kotła? Czy też
    należy przeprojektować cały ten komin, żeby tam zmieścić typowy
    kompletny komin systemowy? W tym momencie byłaby to dla mnie
    spora rewolucja, bo z szybkiego przeglądu kominów systemowych
    wyszło mi, że ich pustaki zaczynają się od 35x35cm. Ten mój komin
    jest co prawda z dwóch rzędów takich pustaków jak podaję wyżej,
    ale żeby nie zmieniać jego wymiarów musiałbym cztery obecne
    kanały usunąć. Nie jest to niemożliwe, ale kłopotliwe lekko. No
    chyba, że jest jakiś system kominowy mieszczący w standardowym
    rozmiarze 20x20cm, w sumie na chłopski rozum gdyby dać okrągłą
    rurę spalinową centralnie, a do wentylacji wykorzystać te
    przestrzenie dopełniające do kwadratu... może ktoś coś takiego
    produkuje?
    Ewentualnie, czy istnieje możliwość doprowadzenia do kotła z
    zamkniętą komorą powietrza nie taką współosiową rurą, ale po
    prostu z osobnego kanału? Bo dodanie trzeciego kanału
    wentylacyjnego do tej kotłowni akurat nie byłoby problemem.

    J.