  • 1. Data: 2016-01-30 21:34:45
    Temat: Klimatyzacja w firmie
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mam dylemat i potrzebuję podpowiedzi/nakierowania.

    Na ten rok założyłem, że zrobię klimatyzację socjalu, może nawet hali.
    Pomysły mam dwa.
    1. Założyć Fujitsu (polecane jako niezawodne) i z centralnej jednostki
    zewnętrznej, zamontowanej na stronie północnej, wyjść do 6 jednostek
    pokojowych, wiszących na suficie (sufit podwieszany) lub ścianie.
    Wtedy klimatyzował bym tylko socjal. Wadą jest konieczność wykonania
    instalacji, zakup klimatyzatorów potrzebnych tylko latem i całkiem
    niemałe jak sądzę zużycie energii. Jest też zaleta - musi działać.

    2. Zrobić dolne źródło (i tak kiedyś zamontuję PC) i przy jego pomocy
    jako odbiorcy ciepła zrobić obieg wody na hali (nagrzewnice i obieg już
    są jako ogrzewanie i to mocno przewymiarowane, trzeba tylko dodać
    okapniki na skropliny) oraz zasilić zimną wodą podłogówkę. Wtedy podobno
    trzeba mieszać powietrzem - wentylator ala "kowboj" na suficie pewnie by
    wystarczył. Zalety to klimatyzowanie całej firmy za "jednym zamachem",
    brak dodatkowych instalacji, koszty eksploatacyjne prawie zerowe (DZ i
    tak muszę zrobić, mogę w tym roku). Wady... nie słyszalem aby ktoś tak
    to robił. Czy będzie dyskomfort z zimnej podłogi?

    Budynek zachowuje się jak termos, więc niewiele energii trzeba by
    wyprowadzić jak sądzę. W każdym razie w lecie nie ma w środku tragedii,
    więc może sposób 2 zadziała?

    Co sądzicie?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2016-01-31 11:18:27
    Temat: Re: Klimatyzacja w firmie
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 30 stycznia 2016 21:36:06 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:

    > Co sądzicie?

    Nie jest to takie proste - nie mozesz wpuszczac bez kontroli i bez limitu
    zimnego w podlogi. Chociaz jak to hala, to pewnie jest tam goly beton, czy
    masz to czyms wykonczone? Chodzi przede wszystkim o to, ze moze wystapic
    punkt rosy - chlodna podloga + cieple powietrze = wykraplanie na powierzchni
    podlogi wody :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2016-01-31 14:17:27
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie jest to takie proste - nie mozesz wpuszczac bez kontroli i bez limitu
    > zimnego w podlogi.

    Woda z DZ miała by pewnie z 10C (zgaduję bardziej niż wiem). Czyli
    podłoga miała by naście... choć to bliżej nieokreślone naście.

    Chociaz jak to hala, to pewnie jest tam goly beton, czy
    > masz to czyms wykonczone?

    Hala to nagrzewnice pod samym dachem, tutaj nie mam problemu. Puszczam
    wentylatory - chłodzę, nie puszczam - nie chłodzę. Skropliny i tak z
    nagrzewnicy muszę zebrać. Może będzie trzeba rury owinąć izolacją.

    Chodzi przede wszystkim o to, ze moze wystapic punkt rosy - chlodna
    podloga + cieple powietrze = wykraplanie na powierzchni
    > podlogi wody :)

    W socjalu są płytki, więc rozumiem, że tam może być problem. Czy ktoś
    się orientuje jak z tym punktem rosy jest w lecie? Podłoga nie będzie
    znów taka zimna (to nie woda lodowa w instalacji przemysłowej).
    Swoją drogą, ile powinna mieć podłoga, aby wystąpił efekt chłodzenia
    pomieszczenia?
    Przy grzaniu mam wodę około 25C i przy mrozach na poziomie -5C na
    zewnątrz, już zaczyna brakować (utrzymuje się 18-19C wewnątrz). Czyli
    co, jak będę miał 30C na zewnątrz, to aby mieć 23C w środku muszę
    podłogę doprowadzić do...szacuję... 18C? (+ wentylator na suficie
    oczywiście).
    Taką temperaturę myślę, że dało by się wymusić samym DZ. Kurcze, wiedzy
    brakuje, za dużo zgadywania.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2016-01-31 15:42:33
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 31.01.2016 o 14:17, Irek.N. pisze:

> [...]
    > się orientuje jak z tym punktem rosy jest w lecie? Podłoga nie będzie
    > znów taka zimna (to nie woda lodowa w instalacji przemysłowej).

    Mam w podziemiu płytki na niezaizolowanej wylewce. W czasie upałów
    wykrapla się na nich woda jeżeli doprowadzam do silnej wymiany powietrza
    żeby ogrzać tam trochę. Podłoga na poziomie -150cm.

    --
    M.

  • 5. Data: 2016-01-31 15:47:17
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 15:42:38 UTC+1 użytkownik MK napisał:

> [...]

    Musisz jeszcze znac wilgotnosc w srodku i z tabelki odczytasz temperature
    punktu rosy:

    http://www.termoekspert.eu/images/punkt_rosy2.gif

    > Mam w podziemiu płytki na niezaizolowanej wylewce. W czasie upałów
    > wykrapla się na nich woda jeżeli doprowadzam do silnej wymiany powietrza
    > żeby ogrzać tam trochę. Podłoga na poziomie -150cm.

    Plytki moga miec pewnie te 8-10stC wiec idealne warunki do roszenia:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2016-01-31 16:08:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 14:17:12 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:

    > Woda z DZ miała by pewnie z 10C (zgaduję bardziej niż wiem). Czyli

    Zalozylbym raczej 15stC, szczegolnie, ze bedziesz oddawal tam sporo ciepla.
    Moje DZ w PC na poziomie 1,5m juz w maju/czerwcu ma powyzej 10stC :)
    Max to chyba dochodzi do 12-13stC ale ja ja uzywam tylko do grzania, wiec
    w lato przy grzaniu CWU go dodatkowo schladzam.

    > Hala to nagrzewnice pod samym dachem, tutaj nie mam problemu.

    Jakiej mocy masz te nagrzewnice i dla jakich parametrow? Strzelam, ze
    bedziesz je mial o kilka razy za slabe w przypadku chlodzenia. Podchodzilem
    do tematu chlodzenia domu DZ-tem, wycenialem kilka chlodnic. Tu mozesz
    sobie popodgladac:

    http://szyna.civ.pl/gwcoferty/

    Wnioski (dla domu) byly - nie oplaca sie :) Musialbym przepuszczac te minimum
    1000m3/h zeby mialo to jakikolwiek sens. Inna sprawa to chlodzenie przez
    podlogowke - ale tutaj w domu przy panelach troche sliska sprawa - jak sie
    zacznie gdzies wykraplac i nie zauwazysz to moze zaczac gnic - plesn, grzyb
    i te sprawy ;) Przy plytkach to nie jest az taki problem, te sa przeciez
    wodoodporne - tylko slisko moze sie zaczac robic :)

> [...]
    > co, jak będę miał 30C na zewnątrz, to aby mieć 23C w środku muszę
    > podłogę doprowadzić do...szacuję... 18C? (+ wentylator na suficie

    Tu trzeba policzyc potrzebna moc, a nie operowac na samych temperaturach.
    Wiedzac ile W musisz wyciagnac zeby schodzic pomieszczenie i jaka jest
    temperatura w lato w srodku - wiesz, ile musisz ciepla odebrac. Znajac moc
    wymiennika i przeplyw czynnika - wyjdzie do jakiej temp. spadnie temp.
    podlogi :)

    Nie da sie liniowo przelozyc grzania do chlodzenia - sporo zalezy od
    ocieplenia budynku / dachu i czy sa okna. Bo jak jest zima - to mozesz
    zalozyc, ze przegrody na zewnatrz wszystkie maja np. obliczeniowe i
    zakladane -20stC, czyli tyle ile na faktycznie jest na zewnatrz. W przypadku
    chlodzenia - nawet jezeli na zewnatrz jest np. 30stC to przegrody / sciany
    moga miec znacznie wyzsze temperatury. A jak masz 2m2 okno od poludnia to
    masz np. dodatkowo minimum 1kW do odprowadzenia :) W zimie tego nie ma -
    zyski sloneczne sa niewielkie.

    > Taką temperaturę myślę, że dało by się wymusić samym DZ. Kurcze, wiedzy
    > brakuje, za dużo zgadywania.

    W przypadku hali - decydujace beda moce wymiennikow (podaj chociaz jakie
    tam sa wentylatory - ile m3/h? wedlug tego obliczysz sobie przynajmniej
    maksymalna moc jaka w ogole bedziesz w stanie przez nie przepuscic -
    potem kolejna rzecza bedzie moc samych wymiennikow, ktore dla stosunkowo
    niskich roznic temperatur powinny byc bardzo duze).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2016-01-31 17:16:52
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Musisz jeszcze znac wilgotnosc w srodku i z tabelki odczytasz temperature
    > punktu rosy:
    >
    > http://www.termoekspert.eu/images/punkt_rosy2.gif

    No właśnie nie znam.
    Jest sucho jak w pieprzniczce :) ale przecież mogą być dni z opadami
    (robi się sauna na zewnątrz wtedy, coraz popularniejsza pogoda jak
    obserwuję).

    > Plytki moga miec pewnie te 8-10stC wiec idealne warunki do roszenia:)

    A co gdybym wymieszał, albo zrobił inaczej, nawet lepiej (tak mam teraz
    instalację). Najpierw wodę puszczę przez nagrzewnice, a później na
    podłogówkę. W ten sposób nie schłodzę podłogę za bardzo (nagrzewnice
    trochę podgrzeją wcześniej wodę).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2016-01-31 17:43:26
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > Max to chyba dochodzi do 12-13stC ale ja ja uzywam tylko do grzania, wiec
    > w lato przy grzaniu CWU go dodatkowo schladzam.

    Zastanawiałem się nad pionowym.

    > Hala to nagrzewnice pod samym dachem, tutaj nie mam problemu.

    No właśnie, na dodatek każda ma wentylator.

> [...]
    > do tematu chlodzenia domu DZ-tem, wycenialem kilka chlodnic. Tu mozesz

    Chyba dadzą radę. Projektując ogrzewanie wiedziałem, że będę miał bardzo
    niskotemperaturowe zasilanie (spodziewałem się 35C). Dlatego z mocy jaką
    oddają przy takim zasilaniu wyszło mi (uwzględniając zapotrzebowanie),
    że muszę mieć przynajmniej 4 sztuki. Dałem 6 sztuk - najmocniejszych
    Volcano. W efekcie przy zasilaniu 27C, temperaturze na zewnątrz
    powiedzmy te -5C i nagrzewnicach puszczonych na 80VAC (3 połączone
    szeregowo) mam w hali ponad 20C i zaczyna się wietrzenie bo źle się
    pracuje. Wchodzi 27C wychodzi około 24C i to idzie na podłogówkę
    (przynajmniej ostatnio takie temperatury na panelu obserwowałem - kurcze
    muszę dopisać rejestrację). Jak bym puścił na 100%, to hala ugotowana, a
    w socjalu by było za zimno.

    > http://szyna.civ.pl/gwcoferty/

    THX, zobaczę, ale nie spodziewam się niczego innego niż mam.
    Widzisz, Ty chciałeś dodać, w dodatku duże i nie praktyczne w domu
    urządzenie. Ja już je mam i to w miejscu zupełnie nie przeszkadzającym.
    Po prostu inne warunki.
    Tak przy okazji, puszczone na 100% to straszny hałas i na dodatek z
    odległości 10m dmucha konkretnie, bardzo nieprzyjemnie. Puszczone na 1/3
    zasialnia są prawie niesłyszalne, ledwo wyczuwalne i t jak się dobrze
    ustawić do nich - bardzo komfortowe.

    > Wnioski (dla domu) byly - nie oplaca sie :) Musialbym przepuszczac te minimum
    > 1000m3/h zeby mialo to jakikolwiek sens.

    No właśnie, czyli wypadało by puszczać na maxa jak nikogo nie ma, a
    później wyłączać. Tylko że wtedy wszystko zimne po powrocie do domu i
    stopniowo coraz cieplejsze. A w weekendy kiszka :(

> [...]
    > i te sprawy ;) Przy plytkach to nie jest az taki problem, te sa przeciez
    > wodoodporne - tylko slisko moze sie zaczac robic :)

    Czy pomijając kwestie wykraplania się wody (mogę zapanować nad obiegiem
    - wszystkim steruje PLC) mogę liczyć na komfort? Wentylator pod sufitem
    nie będzie problemem, jest na tyle wysoko.

> [...]
    > temperatura w lato w srodku - wiesz, ile musisz ciepla odebrac. Znajac moc
    > wymiennika i przeplyw czynnika - wyjdzie do jakiej temp. spadnie temp.

    Szukałem raczej analogii do grzania. Teoretycznie te same warunki, tylko
    że zamiast dodawać energii, trzeba ją wyciągać. Skoro w zimne dni socjal
    się nie wychładza mocno, to mogę założyć że jest dobra izolacja. To z
    kolei powinno pomóc w chłodzeniu - nie trzeba będzie wiele energii
    wypompowywać z budynku (tam nie ma maszyn w przeciwieństwie do hali,
    więc z grubsza można założyć chyba jakąś symetrię).

> [...]
    > masz np. dodatkowo minimum 1kW do odprowadzenia :) W zimie tego nie ma -

    Fakt, o oknach nie pomyślałem. Są 2 okna południowe niecałe 3m2 każde,
    ale za to porządne (3 uszczelki, 3 szyby).

> [...]
    > potem kolejna rzecza bedzie moc samych wymiennikow, ktore dla stosunkowo
    > niskich roznic temperatur powinny byc bardzo duze).

    6 nagrzewnic Volcano VR2 połączonych równolegle. Silniki 550W (ciekawe
    - teraz podają 485W, obniżyli?), maksymalny wydatek 5km3/h, gorzej z
    mocą, gdyż nie znamy parametrów przecież.
    Jest tak, że lato da się przeżyć, ale komfortu nie ma przy pracy. Gdybym
    obniżył o kilka stopnii, to już będzie lepiej się pracowało. Nie żądam
    20C w lecie na hali, tym bardziej, że sam doprowadzam prawie 3kW ciepła
    oświetleniem, dalsze powiedzmy 15kW dają maszyny.

    Tak się zastanawiam, jak wentylatory idą na maxa, to są nieprzyjemne w
    odczuciu (pomijam hałas), ale w przypadku chłodzenia duży przepływ
    powietrza może być przyjemny. Hmm...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2016-01-31 17:57:51
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > http://szyna.civ.pl/gwcoferty/

    Widzę moce na poziomie 2-4kW, tylko nie rozumiem parametrów jakie były
    założone.
    Przykładowo wchodzi -20C, wychodzi -4C i przepływ na poziomie 430l/h.
    Strasznie niskie temperatury. Mas szanse nie oblodzić się? W każdych
    domowych warunkach jesteś poza za rosy... tak przynajmniej z metr ;)

    THX za pliki, analizuję...

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2016-01-31 18:45:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 stycznia 2016 17:58:30 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:

    > Widzę moce na poziomie 2-4kW, tylko nie rozumiem parametrów jakie były
    > założone.
    > Przykładowo wchodzi -20C, wychodzi -4C i przepływ na poziomie 430l/h.
    [...]
    > THX za pliki, analizuję...

    Ah widzisz, teraz patrze to tam wszedzie sa obliczenia ale dla nagrzewnicy
    pracujacej w zimie, a nie chlodnicy - w lato. Ale tu mniej wiecej sobie
    mozesz moce / temperatury poodwracac i tez bedzie sie wszystko zgadzalo :)

    Chociaz tak naprawde na niewiele Ci sie to przyda, bo to zupelnie inne
    wymienniki niz masz.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.