  • 11. Data: 2023-10-06 12:55:11
    Temat: Re: Kolejny ciekawy tytuł
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > A to czemu? - "zima" u nas (czyli sezon grzewczy) trwa 5-6
    > miesięcy.

    Przesadziłes...
    W tym roku wyjątkowo ciepły wrzesien wiec zaczynamy grzac w
    pazdzierniku.
    I zapewne bedziemy grzac do konca kwietnia.
    a i w maju sie jeszcze zdarzaja noce w okolicach 0 stopni.
    Pazdziernik - kwiecien - 7 miesiecy.

    Dlaczego nie opłaca sie przewymiarowac?
    Bo czym wieksza instalacja tym mniejsza autokonsumpcja.
    CZyli wiecej pradu bedziesz musiał sprzedac.
    A po ile sprzedasz za 2-3 lata? Po 1/3 ceny zakupu jak dobrze pojdzie.
    A moze po 1/5...
    Obecnie ceny z RDN nie wygladaja jeszcze tragicznie ale dobrze tez nie
    wygladaja. Ale trend widac dosc jednoznaczny.

    Reasumujac - autokonsumpcja to podstawa.

    No chyba ze latem tez masz co zrobic z pradem...
    Ja w tym roku 2MWh zuzyłem na grzanie basenu i 95% z tego poszło
    bezposrednio z paneli.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 12. Data: 2023-10-06 13:42:17
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2023 o 12:55 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

> [...]
    > pazdzierniku.
    > I zapewne bedziemy grzac do konca kwietnia.
    > a i w maju sie jeszcze zdarzaja noce w okolicach 0 stopni.

    Przy dużej instalacji masz szansę na znaczącą produkcję w tym okresie,
    która jak nie w całości w dużym procencie pokryje zapotrzebowanie na
    ogrzewanie.
    Kwestia oczywiście kalkulacji i pogody. Jak będzie leżał śnieg od
    października do kwietnia to będzie słabo. W ostatnich trzech latach śniegu
    na panelach u mnie w tym okresie było w sumie kilkanaście dni.
    No i mamy dzisiaj 6.10, PC już chodzi na ogrzewaniu a w magazynie ciągle
    jeszcze mi przybywa.

    > Dlaczego nie opłaca sie przewymiarowac?

    Zdefiniuj jaka to jest przewymiarowana instalacja.

> [...]
    > Obecnie ceny z RDN nie wygladaja jeszcze tragicznie ale dobrze tez nie
    > wygladaja. Ale trend widac dosc jednoznaczny.

    No ale są jakieś kary za sprzedaż? - zawsze lepiej sprzedać coś niż nic.

    > Reasumujac - autokonsumpcja to podstawa.
    >
    > No chyba ze latem tez masz co zrobic z pradem...

    Ja mam stabilne zużycie przez cały rok.
    Auto pochłania kilkanaście kWh dziennie dodatkowo graty w domu,
    ogrzewanie/klima/CWU powodują, że mam małe nadwyżki.

    > Ja w tym roku 2MWh zuzyłem na grzanie basenu i 95% z tego poszło
    > bezposrednio z paneli.

    U mnie prawie 1MWh poszło na klimę, basen też grzałem kilka razy jak w
    prognozach było stabilne ocieplenie a woda po ochłodzeniu zimna.
    Sezon miałem od końca kwietnia do początku września.

    Każdy przypadek jest inny, jednemu będzie opłacało się przewymiarować -
    inny nic na tym nie zyska.
    Do takich tematów trzeba podejść indywidualnie i nie generalizować.

    Przy nowym prosumencie ja w ogóle bym się zastanawiał czy wchodzić teraz w
    PV.
    Zasady muszą się zmienić bo zahamowany został w PL temat PV i nie spełnimy
    zobowiązań Fit for 55

    TG

  • 13. Data: 2023-10-06 14:19:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jak będzie leżał śnieg od października do kwietnia to będzie słabo. W
    > ostatnich trzech latach śniegu na panelach u mnie w tym okresie było w
    > sumie kilkanaście dni.
    Dokładnie, śnieg na panelach trzyma się znacznie krócej niż na
    dachówkach, w zasadzie tylko podczas opadów, już minimalne słońce
    wystarcza żeby cały zjechał, tak właśnie u mnie jest.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2023-10-06 14:43:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-10-2023 o 14:19, Janusz pisze:
    > Dokładnie, śnieg na panelach trzyma się znacznie krócej niż na
    > dachówkach, w zasadzie tylko podczas opadów, już minimalne słońce
    > wystarcza żeby cały zjechał,

    Zależy od strony świata i pochylenia paneli.
    U mnie na jednej stronie zjeżdża szybko, a na drugiej muszę śniegowi
    pomagać.....

    Już nie mówiąc o tym, że są miesiące, że nawet tego minimalnego słońca
    nie ma nawet przez chwilę.
    Tylko zachmurzone niebo przez kwartał.

  • 15. Data: 2023-10-06 14:50:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2023 o 14:43 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

> [...]
    > pomagać.....
    >
    > Już nie mówiąc o tym, że są miesiące, że nawet tego minimalnego słońca

    Aż sprawdziłem, z 21kW miałem w okresie grzewczym 1.10.2022-1.05.2023 6MWh
    produkcji, z czego 2,3MWh przypada na kwiecień.

    TG

  • 16. Data: 2023-10-06 14:58:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Aż sprawdziłem, z 21kW miałem w okresie grzewczym 1.10.2022-1.05.2023
    > 6MWh produkcji, z czego 2,3MWh przypada na kwiecień.

    I pewnie drugie tyle na październik i niewiele mniejsza ilość na marzec.
    A za okres listopad - grudzień, tak jak pisałem powyżej, pomijalne ilości.

    Tak przynajmniej to wyglądało w Poznaniu w ostatnim roku.

  • 17. Data: 2023-10-06 14:59:29
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Korekta:

    A za okres listopad - luty, tak jak pisałem powyżej, pomijalne ilości.

  • 18. Data: 2023-10-06 15:07:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2023 o 14:58 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

> [...]
    > ilości.
    >
    > Tak przynajmniej to wyglądało w Poznaniu w ostatnim roku.

    Październik - 1132 kWh
    Listopad - 379
    Grudzień - 131
    Styczeń - 265
    Luty - 493
    Marzec - 1329
    Kwiecien - 2296

  • 19. Data: 2023-10-06 15:40:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 6.10.2023 o 14:43, Cavallino pisze:

    > Zależy od strony świata i pochylenia paneli.
    Oczywiste, ale i tak szybciej zjeżdża.

    > U mnie na jednej stronie zjeżdża szybko, a na drugiej muszę śniegowi
    > pomagać.....
    Ja mam idealnie południe i 40st nachylenia :)

    > Już nie mówiąc o tym, że są miesiące, że nawet tego minimalnego słońca
    > nie ma nawet przez chwilę.
    > Tylko zachmurzone niebo przez kwartał.

    U mnie nie ma takich miesięcy, zresztą już to kiedyś udowadniałem. Góra
    parę dni jest bez słońca gdzie produkcja jest <2kwh.

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2023-10-06 16:47:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Październik - 1132 kWh
    > Listopad - 379
    > Grudzień - 131
    > Styczeń - 265
    > Luty - 493
    > Marzec - 1329
    > Kwiecien - 2296

    Czyli tak jak pisałem.
    Przy normalnej wielkości instalacji, czyli po podzieleniu Twoich wyników
    przez 3, nie ma żadnych szans, żeby to mogło napędzić ogrzewanie zimą.

    Z moich wyników z gazu, 80% zużycia za ostatni rok było za okres
    listopad-luty.