  • 21. Data: 2023-10-06 16:48:38
    Temat: Re: Kolejny ciekawy tytuł
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-10-2023 o 15:40, Janusz pisze:

    > U mnie nie ma takich miesięcy, zresztą już to kiedyś udowadniałem. Góra
    > parę dni jest bez słońca gdzie produkcja jest <2kwh.

    Pamiętam.
    U mnie niestety jest inaczej.
    Wpływ Atlantyku zauważalnie większy.

  • 22. Data: 2023-10-06 17:18:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 6 października 2023 o 13:00:02 UTC+2 Budzik napisał(a):
> [...]
    > A po ile sprzedasz za 2-3 lata? Po 1/3 ceny zakupu jak dobrze pojdzie.
    > A moze po 1/5...
    > Obecnie ceny z RDN nie wygladaja jeszcze tragicznie ale dobrze tez nie
    > wygladaja. Ale trend widac dosc jednoznaczny.
    >
    > Reasumujac - autokonsumpcja to podstawa.
    >
    > No chyba ze latem tez masz co zrobic z pradem...
    > Ja w tym roku 2MWh zuzyłem na grzanie basenu i 95% z tego poszło
    > bezposrednio z paneli.
    >
    > --
    > Pozdrawia... Budzik
    > b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
    Pojadłes łbów od sledzi. Masz rację. Od przyszłego roku maja uruchomić system
    kupowania z zrodel odnawialnych po cenach godzinowych i sprzedazy rownierz po cenach
    godzinowych. Wzrost zainstalowanej mocy jest bardzo duzy. Za kilka lat ma być w
    odnawialnych 60GW. Wzrost ma być w instalacjach przemysłowych na dodatek w
    wiatrowych. Duża konkurencja sprawi ze ceny kilowatogodziny beda bardzo niskie. Przy
    20groszach za kilowatogodzine elektrownie wiatrowe sa rentowne. Przy takiej cenie
    elektrownie wykorzystujące kopaliny będą deficytowe i część z nich bedzie utrzymywana
    z dopłat za poprawę jakości pradu. Mówia ze 60GW będzie za kilka lat. Cos mi się
    wydaje ze wykonaja plan sporo przed terminem. Jesli ceny pradu beda na poziomach jak
    dzisiaj na TGE to fotowoltaika indywidualna w dzisiejszym wykonaniu nie ma żadnego
    sensu.

  • 23. Data: 2023-10-12 13:54:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > Przy dużej instalacji masz szansę na znaczącą produkcję w tym
    > okresie, która jak nie w całości w dużym procencie pokryje
    > zapotrzebowanie na ogrzewanie.

    Listopad - Luty - bez szans.
    Reszta miesiecy - oczywiście ze prad z pv pomoze.

    > Kwestia oczywiście kalkulacji i pogody. Jak będzie leżał śnieg od
    > października do kwietnia to będzie słabo. W ostatnich trzech
    > latach śniegu na panelach u mnie w tym okresie było w sumie
    > kilkanaście dni. No i mamy dzisiaj 6.10, PC już chodzi na
    > ogrzewaniu a w magazynie ciągle jeszcze mi przybywa.

    > Zdefiniuj jaka to jest przewymiarowana instalacja.

    Przewymiarowana czyli np zuzywamy w domu 4mwh plus ogrzewanie 6mwh wiec
    zakładamy 16-20kwp liczac na to ze skoro wysyłamy za 1/3 ceny tego co
    kupujemy to zeby kwota za energie zblizała sie w okolice 0.

    > No ale są jakieś kary za sprzedaż? - zawsze lepiej sprzedać coś
    > niż nic.

    Tylko pod warunkiem jezeli panele masz za free.
    Jezeli musiałes za nie zapłacic (obecnie pewnie około 4tys za 1kwp) to
    musisz liczyc po ile sprzedajesz zeby sie spłacały w sensownym czasie.

    > Ja mam stabilne zużycie przez cały rok.
    > Auto pochłania kilkanaście kWh dziennie dodatkowo graty w domu,
    > ogrzewanie/klima/CWU powodują, że mam małe nadwyżki.

    W takiej sytuacji wiadomo ze kalkulacja zupełnie sie zmienia.

    > U mnie prawie 1MWh poszło na klimę, basen też grzałem kilka razy
    > jak w prognozach było stabilne ocieplenie a woda po ochłodzeniu
    > zimna. Sezon miałem od końca kwietnia do początku września.
    >
    > Każdy przypadek jest inny, jednemu będzie opłacało się
    > przewymiarować - inny nic na tym nie zyska.
    > Do takich tematów trzeba podejść indywidualnie i nie
    > generalizować.

    Dokładnie o tym mowie.

    > Przy nowym prosumencie ja w ogóle bym się zastanawiał czy wchodzić
    > teraz w PV.
    > Zasady muszą się zmienić bo zahamowany został w PL temat PV i nie
    > spełnimy zobowiązań Fit for 55

    ja bym sie zastanawiał - zwłaszcza jak miałbym własnie np elektryczne
    auto które byłbym w stanie ładowac w ciagu dnia bo wtedy zakładam ze
    autokonsumpcja mogłaby wyniesc 50-60%.
    Tak jak mowisz - obecnie indywidualna kalkulacja jest dosc wazna.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każde dziecko jest poniekąd geniuszem w oczach swych rodziców,