  • 1. Data: 2011-02-10 18:51:18
    Temat: Komin i kanały wentylacyjne
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    Planuję wykonać komin z dwoma przewodami spalinowymi oraz kilkoma
    kanałami wentylacyjnymi.
    Skąd nieścisłe stwierdzenie - kilkoma?
    Otóż mam w związku z tym pytania:

    Prawdziwych kanałów wentylacyjnych ma być cztery: łazienka parter,
    łazienka poddasze, kotłowania, garaż.

    Czy piąty kanał wentylacyjny może być odpowietrzeniem kanalizacji?

    Jak według przepisów może wyglądać ułożenie kanałów wentylacyjnych i
    przewodów dymowych?
    Czy wszystkie kanały muszą stać jeden za drugim czy może być tak - dwa
    kanały wentylacyjne jeden obok drugiego (równolegle), przewód dymowy,
    drugi przewód dymowy i kolejne dwa kanały obok siebie?

    W projekcie jest taka właśnie konstrukcja ale spotkałem się z opinią, że
    wylot kanału wentylacyjnego pod czapą komina może być tylko jeden i musi
    być "na przestrzał" co wymusza budowanie dłuższego komina z kanałami w
    szeregu.

    --
    M.

  • 2. Data: 2011-02-11 07:20:49
    Temat: Re: Komin i kanały wentylacyjne
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "Skimir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > łazienka poddasze, kotłowania, garaż.
    >
    > Czy piąty kanał wentylacyjny może być odpowietrzeniem kanalizacji?
    Pod warunkiem umieszczenia w nim rury plastikowej.

> [...]
    > kanały wentylacyjne jeden obok drugiego (równolegle), przewód dymowy,
    > drugi przewód dymowy i kolejne dwa kanały obok siebie?

    Mój kominiarz nie miał zastrzeżeń: pod czapą, "na przestrzał" mam dwa razy
    po dwa kanały wentylacyjne. Z jednego z nich zrobiłem przewód
    powietrzno-spalinowy do kotła gazowego, co też nie budziło żadnych
    zasztrzeżeń.

  • 3. Data: 2011-02-11 08:19:12
    Od: "PH" <P...@p...news>

> [...]
    > wylot kanału wentylacyjnego pod czapą komina może być tylko jeden i musi
    > być "na przestrzał" co wymusza budowanie dłuższego komina z kanałami w

    ja mam z kształtek mniej więcj tak: [ ]88

    dawanie odpowietrzenia kanalizacji tuż koło wentylacji może być o tyle
    niebezpieczne że w przypadku ciągu wstecznego będzie Ci nie tylko wiało ale
    i śmierdziało

  • 4. Data: 2011-02-11 08:51:05
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-10 19:51, Skimir pisze:
> [...]
    > łazienka poddasze, kotłowania, garaż.
    >
    > Czy piąty kanał wentylacyjny może być odpowietrzeniem kanalizacji?

    Może, jak już napisał Druid29 - staw tam rurę kanalizacyjną

    Z tym, że wentylacja grawitacyjna ma pewną "zaletę" jak w domu wytworzy
    się podciśnienie (zbyt szczelne okna...) to jedną z kratek może ci
    zaciągać powietrze z góry - dość częste zjawisko. Wiatr też może
    spowodować nadmuchiwanie powietrza do środka. I jak będziesz miał
    wentylację kanalizacji blisko takiego kominka kanalizacji to może okazać
    się, że śmierdzące powiwtrze z niej zaciągnie do domu. Zresztą z dymem z
    komina też czasem zaciągnie - u mnie jak mieszkam dwa lata to dym z
    komina zaciągnęło tylko raz - i to do kratki z kotłowni na innym pionie
    kominowym - ot taka anomalia wiatrowa się zdarzyła.
    Za to jak mocno wieje to bywa różnie czasem jedną wdmuchuje czasem inną.

    > Jak według przepisów może wyglądać ułożenie kanałów wentylacyjnych i
    > przewodów dymowych?
    Wg. przepisów zrobi ci architekt - czyli jak masz w palnie i zatwierdzą
    go to jet OK.

    > Czy wszystkie kanały muszą stać jeden za drugim czy może być tak - dwa
    > kanały wentylacyjne jeden obok drugiego (równolegle), przewód dymowy,
    > drugi przewód dymowy i kolejne dwa kanały obok siebie?
    Przewód dymowy wyprowadzasz do góry, wentylację na bok. jedno drugiemu
    nie przeszkadza

    > wylot kanału wentylacyjnego pod czapą komina może być tylko jeden i musi
    > być "na przestrzał" co wymusza budowanie dłuższego komina z kanałami w
    > szeregu.

    I to dobra opinia - jak będziesz miał kanały w ciągu, a na dodatek na
    przestrzał to wiatr spowoduje powstawanie podciśnienia na szczycie i
    dobry ciąg we wszystkich kanałach jednakowo - o wiele mniejsza możliwość
    zaciągania powietrza do środka.

    Co do samego komina wentylacyjnego kanalizacji radził bym zrobić z dala
    od innych.

    Ja mam kanalizację doprowadzoną na strych (naczynie i przelew od
    kominka) i do tego pionu rura i kominek wentylacyjny w blasze.

    Ariusz

  • 5. Data: 2011-02-11 13:21:06
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-02-11 09:51, Ariusz pisze:

> [...]
    > przestrzał to wiatr spowoduje powstawanie podciśnienia na szczycie i
    > dobry ciąg we wszystkich kanałach jednakowo - o wiele mniejsza możliwość

    OK. Kanał na przestrzał to wiem, że jest dobrym rozwiązaniem. Tylko
    właśnie czy taki kanał może łączyć dwa przewody wentylacyjne.

    --
    M.

  • 6. Data: 2011-02-11 13:23:57
    Temat: Re: Komin i kana?y wentylacyjne
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2011-02-11 09:19, PH pisze:

    > dawanie odpowietrzenia kanalizacji tu? ko?o wentylacji mo?e by? o tyle
    > niebezpieczne ?e w przypadku ci?gu wstecznego b?dzie Ci nie tylko wia?o ale
    > i ?mierdzia?o

    A nie można tego kanału odpowietrzającego kanalizę wypuścić z boku
    komina ale trochę niżej niż kanały wentylacyjne?
    Wiem, że smród i tak może zaciągnąć ale jak zminimalizować ryzyko bez
    robienia osobnej wentylacji i dziury w dachu.

    --
    M.

  • 7. Data: 2011-02-11 13:49:45
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-11 14:21, Skimir pisze:

    > OK. Kanał na przestrzał to wiem, że jest dobrym rozwiązaniem. Tylko
    > właśnie czy taki kanał może łączyć dwa przewody wentylacyjne.

    W zasadzie nie. Aby wentylacja była skuteczna to każdy kanał powinien
    mieć jedno wejście i jedno wyjście. Oczywiście jak sobie zrobisz może to
    działać, może też śmierdzieć i to nawet nie czasami. Chcesz ryzykować,
    to twoje ryzyko, twój smród :(

    Ariusz

  • 8. Data: 2011-02-11 15:28:29
    Od: Skimir <p...@M...onet.pl>

    OK.
    Dzięki za rady w temacie przewodów wentylacyjnych.

    Teraz, po lekturze różnych źródeł zacząłem się zastanawiać nad problemem:
    Systemowy czy murowany?

    Co do przeznaczenia to będzie tak:
    - kominek bez jakiś bajerów typu płaszcz wodny itp - ot dla
    przyjemności, ciepła i ewentualnie spalenia niepotrzebnych dokumentów :-)
    - kocioł miałowy lub inny wszystkopalny (może retorta z podajnikiem lub
    zwykły ruszt)
    - kocioł gazowy (w przyszłości).

    Jakie kominy (wkłady) dla tych zastosowań. Wiem, że są różne opinie co
    do wytrzymałości kominów systemowych przy spalaniu drewna lub miału.

    --
    M.