  • 1. Data: 2010-09-11 20:22:54
    Temat: LED ultrafiolet
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Pytanie do specjalistow, chcialbym dekoracyjnie podswietlic to i owo mala
    iloscia swiatla. Pojawily sie ostatnio diody LED SMD ultrafiolet. Ciekaw
    jestem czy emitowane swiatlo takiej diody to swiatlo udajace uv czy jest to
    faktycznie uv?

    Pozdro TK

  • 2. Data: 2010-09-11 20:35:11
    Temat: Re: LED ultrafiolet
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-11 22:22, Maniek4 pisze:
    > iloscia swiatla. Pojawily sie ostatnio diody LED SMD ultrafiolet. Ciekaw
    Ostatnio tj od jakis paru lat ;)

    > jestem czy emitowane swiatlo takiej diody to swiatlo udajace uv czy jest to
    Jak sobie wyobrazasz sobie cos co udaje UV?
    ;)
    A na powaznie to swiatlo z granicy bardzo bliskiego ultrafioletu i
    faktycznie nadaje sie do takiego podswietlenia dekoracyjnego.

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 3. Data: 2010-09-11 22:31:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Artur Lew" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ostatnio tj od jakis paru lat ;)

    Tasmy smd nie sa popularne i dzis. Pojedyncze moze i tak ale komercyjne
    roziwiazania zdaja sie raczkowac i dzis.

    > Jak sobie wyobrazasz sobie cos co udaje UV?
    > ;)

    UV jak wiadomo nie widac a skoro widac to nie jest to uv a jedynie nazwa.
    Jednak czy tylko jest to co widac czy emituje rowniez to co nie widac i co
    potencjalnie nie bedzie obojetne dla zdrowia? Cos jak superplaski kineskop
    dawniejszych telewizorow, jakby cos plaskiego mialo byc bardziej plaskie
    choc nie bylo.

    > A na powaznie to swiatlo z granicy bardzo bliskiego ultrafioletu i
    > faktycznie nadaje sie do takiego podswietlenia dekoracyjnego.

    A no wlasnie o to mi chodzilo. Czy nie oslepne i czy nie zwariuje po
    miesiacu.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-09-11 23:28:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 11.09.2010 22:22, Maniek4 pisze:

    > iloscia swiatla. Pojawily sie ostatnio diody LED SMD ultrafiolet. Ciekaw
    > jestem czy emitowane swiatlo takiej diody to swiatlo udajace uv czy jest to
    > faktycznie uv?

    Jak UV, to oświetlenia z tego mieć nie będziesz, chyba że jesteś
    pszczołą albo jakimś luminoforem aktywowanym UV posypiesz mieszkanie ;)

    Generalnie oświetlenie dążące w stronę niebieskiego i dalej nie jest
    zalecane - dlatego np. lepiej nie używać nawet "zimnego białego".

    Albo inaczej: co myślisz o oświetleniu mieszkania klasycznymi
    "kwarcówkami" do opalania, hmm? ;)

  • 5. Data: 2010-09-12 00:05:24
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > zalecane - dlatego np. lepiej nie używać nawet "zimnego białego".
    >
    > Albo inaczej: co myślisz o oświetleniu mieszkania klasycznymi

    Niezbyt dobry przykład z kwarcówką. Lampy metalohalogenkowe to tak jak kwarcówki
    lampy wyładowcze i używa się ich do oświetlenia. Myk polega na filtrze UV. Jak
    zastosować taki filtr do lampy kwarcowej do opalania to będzie bezpieczna.
    Zwyczajny halogen też emituje niewielką ilość UV. Halogeny o dużych mocach
    emitują dostatecznie dużo UV żeby ozon się robił. Nie trzeba być pszczołą i nie
    trzeba posypywać wszystkiego luminoforem. Bardzo dużo zwykłych materiałów
    "świeci" w świetle UV czyli niewidocznym dla człowieka. Można to zobaczyć na
    Camden Town w Londynie w sklepie z ciuchami. Pewna część sklepu oświetlona jest
    lampami UV. Efekt niemożliwy do opisania. Inna sprawa że użyte materiały i
    ciuchy tam wystawione są dobrane żeby uzyskać jak najlepszy efekt. Ale świecą
    również ubrania klientów, szminki, lakiery do paznokci, lakiery do włosów. Żeby
    uzyskać taki efekt stosuje się świetlówki UV z filtrem czarnym. Takie same jak w
    lampach do sprawdzania banknotów ale o większej mocy. Diody UV się nie nadają.
    Żeby uzyskać realny efekt potrzeba setek watów bo sprawność wytwarzania UV w
    takich świetlówkach jest niewielka.

  • 6. Data: 2010-09-12 08:47:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.09.2010 02:05, kogutek pisze:

> [...]
    > zastosować taki filtr do lampy kwarcowej do opalania to będzie bezpieczna.

    Ale wtedy nie będzie już UV. Zresztą to było pewne uproszczenie dla
    zilustrowania problemu.

    Jakby się tak technicznie czepiać, to zdaje się sporo białych LEDów
    nadaje w UV, tylko w "obudowie" mają materiały fosforyzujące, które
    zamieniają to na białe widzialne na zasadzie podobnej do świetlówki.

> [...]
    > ciuchy tam wystawione są dobrane żeby uzyskać jak najlepszy efekt. Ale świecą

    Czyli de facto same materiały SĄ luminoforem.

    > również ubrania klientów, szminki, lakiery do paznokci, lakiery do włosów. Żeby

    Patrz wyżej.

  • 7. Data: 2010-09-12 13:27:58
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-12 00:31, Maniek4 pisze:
    > Tasmy smd nie sa popularne i dzis. Pojedyncze moze i tak ale komercyjne
    Na Allegro bez problemu w cenie okolo 145 PLNow kupisz wersje
    uszczelniona silikonem a to normalna cenna tak jak innych tasm...

    > potencjalnie nie bedzie obojetne dla zdrowia? Cos jak superplaski kineskop
    To fiolet i bliski nadfiolet i jasnosc tego jest na tyle mala ze nie
    masz sie co obawiac o zdrowie skoro to ma byc swiatlo efektowe.

    > A no wlasnie o to mi chodzilo. Czy nie oslepne i czy nie zwariuje po
    > miesiacu.
    Jezeli zrobisz sobie z tego glowne oswietlenie to pewnie zwariujesz ;)

  • 8. Data: 2010-09-12 13:59:17
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Czyli de facto same materiały SĄ luminoforem.

    > Patrz wyżej.
    No. Taki myk robią producenci ciuchów, proszków, szminek. Prosty przykład.
    Proszek w wybielaczem optycznym. Zawiera substancję która pochłania ultrafiolet
    i w zamian emituje światło widzialne. Jak jest chociaż trochę ultrafioletu to
    białe jest jeszcze bielsze a kolorowe bardziej kolorowe bo w obydwu przypadkach
    świeci. Dlatego są proszki do białego i inne do kolorowego. Upierz białą
    podkoszulkę kilka razy w mydle co się nazywa Biały Jeleń. Będzie czysta ale
    zrobi się szara. Upierz ją potem w jakimś Wizirze z wybielaczem optycznym.
    Będzie śnieżnobiała. Nie wiedziałeś?

  • 9. Data: 2010-09-12 14:08:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kogutek pisze:

> [...]
    > zrobi się szara. Upierz ją potem w jakimś Wizirze z wybielaczem optycznym.

    Zauważ, że wyżej brakuje w mojej wypowiedzi znaku zapytania. To nie jest
    zapytanie, tylko stwierdzenie faktu.

  • 10. Data: 2010-09-12 14:25:44
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Na Allegro bez problemu w cenie okolo 145 PLNow kupisz wersje
    > uszczelniona silikonem a to normalna cenna tak jak innych tasm...

    To ze sa dzis to ja wiem i nie tylko na allegro. Widuje to w sklepach ale od
    niedawna, natomiast inne kolory kupuje sie spokojnie od paru lat. Procentowo
    to ciagle ulamek, stad i moja wiedza bliska zeru.

    > To fiolet i bliski nadfiolet i jasnosc tego jest na tyle mala ze nie
    > masz sie co obawiac o zdrowie skoro to ma byc swiatlo efektowe.

    > Jezeli zrobisz sobie z tego glowne oswietlenie to pewnie zwariujesz ;)

    :-))
    Przy oswietleniu glownym chyba w ogole malo by bylo widac.

    Dzieki za info.

    Pozdro.. TK