  • 1. Data: 2010-09-10 21:18:55
    Temat: Wentylacja grawitacyjna w poziomie?
    Od: "kolo" <k...@k...lo>

    Czy rura wentylująca łazienkę/wc może być na jakimś odcinku między ową
    łazienką a dachem pozioma, nie zawsze pionowa? Będzie wentylowała
    "grawitacyjnie"? I drugie pytanie - czy powinna wystawać wysoko ponad dach
    czy może to być np. 10cm?

  • 2. Data: 2010-09-11 16:11:15
    Temat: Re: Wentylacja grawitacyjna w poziomie?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kolo napisał:
> [...]
    > łazienką a dachem pozioma, nie zawsze pionowa? Będzie wentylowała
    > "grawitacyjnie"? I drugie pytanie - czy powinna wystawać wysoko ponad dach

    Pierwsze - może. Po prostu będziesz miał większą długość przewodu z
    oporami a krótszą z ciągiem grawitacyjnym. Najważniejsze w takim
    układzie to ładnie wyprofilować kolano bo to ono a nie metr czy dwa
    odcinka poziomego potrafi najwięcej oporów przepływu dorzucić.

    Drugie - przewody dyowe to z pewnością 60cm od poaci dachowej, w pionie
    i w poziomie, wentylacyjnych to nie musi dotyczyć ale jest druga reguła
    - co najmniej 60cm powyżej kalenicy bo inaczej zaburzenia opływu
    powietrza wokół dachu mogą ciężko zakłócać działanie wentylacji
    grawitacyjnej. Generalnie warto mieć wylot w strefie przepływu
    niezaburzonego, warto też dodać jakiś diwajs typu "chłop" czy turbinkę
    wiatrem pędzoną - zwiększa to ciąg (turbinka przez działanie jako
    wentylator, "chłop" jako układ strumienicowy) i zmniejsza wrażliwość na
    wiatry opadające (zmora w terenie pofałdowanym).

    --
    Darek

  • 3. Data: 2010-09-13 06:35:23
    Od: "P" <d...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4c8baa26$0$21008$65785112@news.neostrada.pl...
    > warto też dodać jakiś diwajs typu "chłop" czy turbinkę
    --
    Darek

    A co to za urządzenie ten "chłop" ?

  • 4. Data: 2010-09-13 14:24:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik P napisał:

    Popraw cytowanie bo zacytowałeś w delimiterze.

    "Chłop" to taka obrotowa owiewka na rurze kominowej z brzechwą
    stabilizującą położenie względem wiatru w postaci wystającej ponad
    owiewkę (łukiem od góry osłaniającą rurę kominową) kolistego płata
    blachy z ogonem schodzącym wzdłuż owiewki w dół. Z boku wygląda z lekka
    jak popiersie ludzkie z profilu - stąd zwyczajowa nazwa "chłop". Patent
    stary ale obecnie znacznie skuteczniejszy - kiedyś płat owiewki był
    prostokreślny (wygięta w łuk płaska blacha), oś całości łożyskowana była
    ciernie metal w metalu - a obecnie owiewka jest tłoczona, łożyskowanie
    (do przewodów wentylacyjnych) jest na łożyskach kulkowych - znacznie
    łatwiej się to ustawia na wiatr i znacznie skuteczniej odsysa z
    przewodu, na dokładkę nie jest zwykle z ocynku tylko z nierdzewki i po
    pięciu latach rude nie żre.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-09-13 15:48:55
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

> [...]
    > łatwiej się to ustawia na wiatr i znacznie skuteczniej odsysa z
    > przewodu, na dokładkę nie jest zwykle z ocynku tylko z nierdzewki i po

    Ja spotkałem się z określeniem "strażak"

    --
    Paweł Muszyński
    Skateshop http://sklep.e-street.pl

  • 6. Data: 2010-09-13 18:14:21
    Od: "P" <d...@g...pl>

    A czy można zastosować takiego "chłopa" / "stażaka" lub turbinkę
    na tego typu kominie:
    http://roman.na11.pl/zdj/komin.jpg
    ??
    --
    Rom

  • 7. Data: 2010-09-13 22:08:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Paweł Muszyński napisał:

    > Ja spotkałem się z określeniem "strażak"

    Chłop, strażak, dziad... Jak zwał tak zwał ale skutecznie poprawia ciąg
    z przewodów wentylacyjnych (i zabezpiecza przed wiatrem spadającym
    przewody dymowe).

    --
    Darek

  • 8. Data: 2010-09-13 22:15:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik P napisał:
    > A czy można zastosować takiego "chłopa" / "stażaka" lub turbinkę
    > na tego typu kominie:
    > http://roman.na11.pl/zdj/komin.jpg

    Zdjęcie wielkości znaczka pocztowego. Jak ze czterdzieści -
    sześćdziesiąt centymetrów nierdzewnej rury z tego komina w górę
    wyprowadzić (wystarczy drugie tyle wsunięte w komun żeby mechanicznie
    układ ustabilizować) to nie ma żadnych przeciwwskazań. Turbince wręcz
    dwadzieścia centymetrów nad czapę komina wystarczy. Ważne żeby nie
    pomylić zabawki przeznaczonej do przewodów wentylacyjnych (mała różnica
    temperatur czyli słaby ciąg - zastosowane łożyska kulkowe nieodporne na
    wysoką temperaturę) z zabawkami do przewodów dymowych (mocny ciąg bo
    wysoka temperatura, mniejsze wymagania mechaniczne a większe termiczne
    względem łożysk - czyli jakieś wysokotemperaturowe łożyska ślizgowe...).
    Druga wersja w pierwszym zastosowaniu sobie lepiej - gorzej poradzi,
    pierwsza (na łożyskach kulkowych) w przewodzie spalinowym może zdechnąć
    bardzo szybko.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-09-14 09:52:08
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał:

> [...]
    > wentylator, "chłop" jako układ strumienicowy) i zmniejsza wrażliwość na
    > wiatry opadające (zmora w terenie pofałdowanym).

    Nie wiem, ile w tym prawdy, ale ostatnio był u mnie dekarz na
    przeglądzie i zapytałem go czy mi zamontuje taki aspiromatic czy jak to
    się nazywa i za ile, to powiedział, że to trzeba co kilka lat wymieniać
    bo się właśnie łożyska zacierają. Czy to jest prawda nie wiem, ale miało
    to być odpłatnie, więc nie wiem czy mu się nie chciało, czy tak jest
    rzeczywiście.

    pozdrawiam
    rafał