  • 1. Data: 2017-01-09 16:04:43
    Temat: LED z przyjemnym światłem
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Szukam "żarówek" LED z o przyjemnej barwie światła.
    Czy jest coś, co dobrze imituje ciepłe, żółtawe światło tradycyjnej żarówki
    z żarnikiem wolframowym?
    To, co przeglądałem - kilka marek, średnia półka cenowa, e27 po jakieś 15
    zł - mimo deklarowanej temp. 2700K daje lekko siny odcień skóry.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2017-01-09 20:46:44
    Temat: Re: LED z przyjemnym światłem
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    .net...

    > Czy jest coś, co dobrze imituje ciepłe, żółtawe światło tradycyjnej
    > żarówki
    > z żarnikiem wolframowym?

    Ra 80 zawsze będzie miało sino-zielonkawy odcień, chociaż ostatnio w Lidlu
    kupiłem LED na gwincie E27 który w lampce nocnej dosyć skutecznie udaje
    żarówkę

  • 3. Data: 2017-01-09 20:50:25
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 9 Jan 2017 20:46:44 +0100, zhbick napisał(a):

    > Ra 80 zawsze będzie miało sino-zielonkawy odcień, chociaż ostatnio w Lidlu
    > kupiłem LED na gwincie E27 który w lampce nocnej dosyć skutecznie udaje
    > żarówkę

    Pamiętasz markę?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2017-01-09 20:55:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 stycznia 2017 20:50:23 UTC+1 użytkownik Maciek napisał:

    > Pamiętasz markę?

    Livarno zapewne

  • 5. Data: 2017-01-09 20:58:40
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    .net...

    > Pamiętasz markę?

    Livarno Lux 3W 250lm 2700K. Wykręciłem żeby odczytać oznaczenia i się
    okazało, że jest mocno ciepła w części zawierającej elektronikę - jeśli ktoś
    ma watomierz to może sprawdzić ile faktycznie ciągnie te rzekome 3W.

  • 6. Data: 2017-01-09 21:31:53
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Moje "ulubione" zarówki energooszczędne miały po 21 wat i dawały 1550 lumenów.
    Czyli wydajność świetlówek z gwintem E27 i ledów jest bardzo podobna.

    -----

  • 7. Data: 2017-01-09 21:58:52
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 9 Jan 2017 20:58:40 +0100, zhbick napisał(a):

    > Livarno Lux 3W 250lm 2700K. Wykręciłem żeby odczytać oznaczenia i się
    > okazało, że jest mocno ciepła w części zawierającej elektronikę - jeśli ktoś
    > ma watomierz to może sprawdzić ile faktycznie ciągnie te rzekome 3W.

    Dzięki.
    Moje obecne no-name'y też się grzeją, ale deklarowany pobór to 10 i więcej
    watów.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 8. Data: 2017-01-09 23:17:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 09.01.2017 o 16:04, Maciek pisze:

> [...]
    > To, co przeglądałem - kilka marek, średnia półka cenowa, e27 po jakieś 15
    > zł - mimo deklarowanej temp. 2700K daje lekko siny odcień skóry.

    ze względów ekonomicznych, raczej nie kupisz. rozwiązanie:
    kup taśmę led zimną i ciepłą. nawiń na... butelkę (a jeszcze lepiej
    metalową puszkę), daj do środka zasilacz, będziesz miał "żarówkę"
    niemalże wieczną. układając równolegle zimne i ciepłe diody poszerzasz
    współczynnik oddawania barw. przynajmniej tak stwierdzają nasze oczy.
    jak chcesz osiągnąć szczyty szczytów, to kup do budowy tej żarówki,
    taśmy o jak najwyższym ra. tyle ze 5m kosztuje ponad 100zł
    ToMasz

  • 9. Data: 2017-01-10 08:33:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-01-09 o 20:46, zhbick pisze:

> [...]
    >

    > Ra 80 zawsze będzie miało sino-zielonkawy odcień, chociaż ostatnio w
    > Lidlu kupiłem LED na gwincie E27 który w lampce nocnej dosyć

    Coś Ci się pomyliło. Za barwę odpowiada temperatura barwowa podawana w
    Kelvinach. Natomiast współczynnik Ra odnosi się do spektrum widmowego, a
    konkretniej do oddawania/odwzorowania barw. Najlepiej oddają barwy
    światło słoneczne oraz zakazane żarówki z włóknem wolframowym. Ich Ra = 100

    Im dane źródło światła posiada Ra bliższe 100 tym lepiej oddaje barwy.
    Ra=80 to naprawdę dobre źródło światła, które w niewielkim stopniu
    fałszuje kolory.

    To o czym piszesz, czyli czy światło jest sine czy też żółte zależy po
    części od Ra, które w tym przypadku musiałoby mieć małą wartość, rzędu
    30-50 ale w głównej mierze od temperatury barwowej. Żarówki z włóknem
    żarowym mają temperaturę barwową na poziomie 2500-3000K i światło o
    zabarwieniu żółtym - jest to barwa ciepła.

    Światło o temperaturze 4000-5000K jest najbardziej zbliżone do światła
    słonecznego - jest to barwa neutralna.

    Światło o temperaturze 6000-7000K posiada właśnie to zabarwienie
    sino-niebieskie - jest to barwa zimna.

    To o czym piszesz, że ma sino-zielonkawy odcień to po pierwsze ma
    temperaturę barwową rzędu 6000-6500K i Ra na poziomie 30-40

    Teraz do autora wątku.

    Jeżeli szukasz światła najbardziej zbliżonego do zwykłej żarówki to
    szukaj lamp o temperaturze barwowej 2500-3000K (Kelvinów) i Ra jak
    najbliższym liczby 100. Ra=80 to całkiem dobry parametr. Przy Ra=80
    źródło może emitować światło o zabarwieniu sino-niebieskim, neutralnym
    lub żółtym. To jakie będzie zabarwienie światła zależy w tym przypadku
    tylko i wyłącznie od temperatury barwowej.

    Jak rozpoznawać oznaczenia to w większości opisałem powyżej. Chcę
    jeszcze dodać, że producenci często stosują kody np. 840 , 670 , 365 itd.

    Z czym się to je?

    Jest to bardzo proste. Pierwsza cyfra od lewej danej liczby to
    współczynnik Ra i tak dla oznaczenia 840 Ra=80 , dla oznaczenia 670
    Ra=70, a dla 365 Ra=30

    Dwie następne cyfry to temperatura barwowa i tak dla oznaczenia 840 jest
    to 4000K , dla 670 jest to 7000K , a dla 365 jest to 6500K

    Co możemy powiedzieć o tych źródłach światła?

    840 jest to światło neutralne (4000K) o dużym spektrum i dobrze oddające
    barwy z Ra=80

    670 jest to źródło światła o barwie zimnej (7000K) i trochę gorszym
    oddawaniu barw Ra=60

    365 jest to źródło o zimnej (6500K) sino-zielonej barwie i kiepskim
    oddawaniu barw Ra=30 - to jest dokładnie to światło o którym napisał
    kolega zhbick.

  • 10. Data: 2017-01-10 09:15:57
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Najlepiej oddają barwy
    > światło słoneczne oraz zakazane żarówki z włóknem wolframowym. Ich Ra = 100
    Tu bym się trochę nie zgodził. Coś mi się wydaje że wyższe ra od żarówek
    wolframowych ma halogenowa, stosowana w np w autach, żeby kierowca
    lepiej widział. tam gdzie odwzorowanie kolorów musi być najlepsze na
    jakie nas stać, czyli w projektorach, rzutnikach, stosujemy? coś co ma
    prawie ra=100. wiesz co? Myślę że wiesz

    > Im dane źródło światła posiada Ra bliższe 100 tym lepiej oddaje barwy.
    > Ra=80 to naprawdę dobre źródło światła, które w niewielkim stopniu
    > fałszuje kolory.
    tu się zgadzam.
    > To o czym piszesz, czyli czy światło jest sine czy też żółte zależy po
    > części od Ra, które w tym przypadku musiałoby mieć małą wartość, rzędu
    > 30-50
    ychm. co na to sodówki oświetlajace ulice? bo jeśli to co napisałes jest
    prawdą, to ra sodówki byłoby w okolicy zera.

    (ciach, o ra tak niskim że bolą oczy.... od czytania)

    tu masz z angielskiej wiki (na polskiej niema nic)

    fluorescent lights range from about 50 for the basic types, up to about
    98 for the best multi-phosphor type. Typical LEDs have about 80+ CRI,
    while some manufacturers claim that their LEDs have achieved up to 98
    CRI.[3]
    czyli fluorescencyjne 50, do 98 przy super lampach.
    diody 80 do 98

    ToMasz