  • 1. Data: 2017-01-09 14:22:28
    Temat: Parkiet z Teak'u
    Od: "Marcin W." <m...@w...org>

    Witam,

    Udało mi się kupić na jedną sypialnię "parkiet" grubości 10 mm - z delikatną fazą -
    "v fugą". Cena okazyjna była to brałem, ale teraz przyszedł czas na przemyślenia.
    Klapki są przygotowane "na gotowo" - bez cyklinowania - tylko układanie na klej do
    podłoża. Myślę że zrobię to bez problemu, jednak pozostaje kwestia wykończenia
    nawierzchni i tutaj pytanie do Was.
    Co na surowe drewno teak'owe?
    Lakier czy olej?
    Bo teak sam w sobie słynie z wysokiej zawartości olejków, co jak myślę może być
    utrudnieniem przy nakładaniu lakieru... Lakierował ktoś z Was drewno teak'owe?
    Osobiście bardziej by mi lakier pasował...

    Pozdrawiam
    Marcin Wajnert

  • 2. Data: 2017-01-09 15:20:00
    Temat: Re: Parkiet z Teak'u
    Od: w...@g...com

    > Lakier czy olej?
    > Marcin Wajnert

    Ja wprawdzie nie mam teak'u, ale merbau (wędzone).
    Zaolejowane i nie polecam.

    Dlaczego:
    Po pierwsze podłoga farbuje. Gdyby było zalakierowane, nie farbowało by. To ponoć
    kwestia i oleju (tani nie był) i faktu, że wędzony parkiet.
    Po drugie olejować trzeba kilka razy (w odstępach półrocznych, czy jakoś tak).
    Lakierem zrobisz raz, a dobrze.
    Po trzecie wydaje się, że na ciemnej podłodze gdy jest ona bardziej błyszcząca =
    polakierowana, mniej widać brudu.

    pzdr
    Bogdan

  • 3. Data: 2017-01-09 15:46:14
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 stycznia 2017 14:22:28 UTC+1 użytkownik Marcin W. napisał:
> [...]
    utrudnieniem przy nakładaniu lakieru... Lakierował ktoś z Was drewno teak'owe?
    Osobiście bardziej by mi lakier pasował...

    Temat parkietu jest dosyć rozległy. Zazwyczaj parkieciarz robi ci całośc bo położenie
    parkietu nie jest trywialne i ten parkieciarz daje gwarancje na całość.

    Jak zrobisz sam to jest szansa ze o czymś wiedziec nie będziesz i po 2 latach
    będziesz miał albo parkiet podniesiony albo połódkuje albo bedzie głuchy albo zacznie
    skrzypieć...

    Co do wykończenia to IMHO istotne są dwie informacje:
    1. Każdy lakier sie rysuje a naprawa wymaga lakierowania całości.
    2. Olej pozwala klepkom oddychać i dzieki temu każda wilgoć która sie w niego
    dostanie ma szanse wyjść. Jak zalakierujesz to mniej wody w klepke wchodzi bo jednak
    powierzchnia jest lepiej zabezpieczona ale potem wilgoć ma trudniej aby sie wydostać.

    Przy takiej klepce V nie uda ci sie zalakierować tak aby było równo i bez szczelin.
    Więc woda łatwo wejdzie z każdego rozlania a potem nie wyjdzie.

    Ja bym olejował. I tak też mam zrobione u siebie.

    Ale ty sie dobrze zastanów czy chcesz sobie sam klpepke klasc. Jesli masz troche
    wiedzy o drewnie to spoks. Ale jak masz taki kaprys to licz sie z tym ze to nie jest
    trywialna zabawa, nawet z tekiem który relatywnie mało wymagający jest.
    Rozszerzalnośc wilgotnościową ma podobną do dębu a nawet ciutke mniejsza.

    Ale cie troche zasmuce: Trudno kupic cos co nazywa sie tek i jest tekiem. Najczęściej
    to cos co kupujesz wygląda jak tek i nawet ma parametry jak tek ale zazwyczaj
    botanicznie to jest coś innego i zazwyczaj nie wiadomo co to jest...
    Ale to tak tylko nawiasem bo w sumie nie jest zbyt istotne.

  • 4. Data: 2017-01-09 15:47:55
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 9 stycznia 2017 15:20:03 UTC+1 użytkownik w...@g...com
    napisał:

> [...]
    > Po pierwsze podłoga farbuje. Gdyby było zalakierowane, nie farbowało by. To ponoć
    kwestia i oleju (tani nie był) i faktu, że wędzony parkiet.

    Kwestia oleju. U mnie sie nic nie farbuje...

    > Po drugie olejować trzeba kilka razy (w odstępach półrocznych, czy jakoś tak).
    Lakierem zrobisz raz, a dobrze.

    Niekoniecznie. Można olejować ale zazwyczaj jedno olejowanie wystarczy. Drugie
    ewentualnie za jakiś czas.

    Za to można olejować lokalnie jak coś sie porysuje...

    > Po trzecie wydaje się, że na ciemnej podłodze gdy jest ona bardziej błyszcząca =
    polakierowana, mniej widać brudu.

    Kwestia dyskusyjna :)

  • 5. Data: 2017-01-09 16:22:00
    Od: masti <g...@t...hell>

    w...@g...com wrote:

    > Po trzecie wydaje się, że na ciemnej podłodze gdy jest ona bardziej błyszcząca =
    polakierowana, mniej widać brudu.

    oj tylko nie błyszczący. Strasznie to wygląda IMHO

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 6. Data: 2017-01-09 19:23:18
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zrób sobie próbkę.
    BTW prawdziwy teak to nie za ładny jest, taki szaro-bury jak ścierka do nomen omen
    podłogi.
    Słynie nie z urody, a z odporności (bez lakierowania / olejowania) na warunki
    atmosferyczne - na światło, na wodę, na sól.

    -----

  • 7. Data: 2017-01-10 14:11:33
    Od: "Marcin W." <m...@w...org>

    W dniu poniedziałek, 9 stycznia 2017 19:22:55 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Zrób sobie próbkę.

    Genialne! ;)

    Tylko muszę lakier i olej kupić...
    Ale tak muszę zrobić.

  • 8. Data: 2017-01-10 15:01:08
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zanieś do punktu parkieciarskiego, który miałby układać, mazną Twoją deskę swoim
    pędzlem przy jakiejś najbliższej robocie.

    -----

  • 9. Data: 2017-01-10 17:50:36
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 10 stycznia 2017 15:03:44 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Zanieś do punktu parkieciarskiego, który miałby układać, mazną Twoją deskę swoim
    pędzlem przy jakiejś najbliższej robocie.

    Heh właśnie sobie przypomniałem jak malowałem swój parkiet.
    20m2 pomalowałem w jakieś 5 minut :)
    na youtube widzialem jak sie to robi i u siebie zrobilem tak samo.

    Pokój cały pusty (no bo robimy podłoge ;) ), z bańki lejemy wprost na podłoge kreche
    przez caly pokój na środku.
    I wałkiem z boku na bok rozmalowujemy całość.
    Ja myslalem ze bede to malować godzine lub dwie jakimś ławkowcem. A tu szast prast i
    pomalowane :)

  • 10. Data: 2017-01-10 21:55:20
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ch..we lakiery, gdzie jest więcej rzadkiego g... znaczy rozpuszczalnika (który się
    ulotni), niż gęstego lakieru (który zostanie na parkiecie), tak mają ;-))
    Blachą pomaluj.

    -----