  • 1. Data: 2009-05-26 17:35:50
    Temat: Lawa fundamentowa schodkowa - glebokosc schodkow
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Mam jeszcze pytanie odnośnie posadowienia ław fundamentowych.

    Mój projekt zakłada - ze względu na spadek terenu - obniżenie ław w
    niższym punkcie aż do głębokości 260 cm poniżej poziomu zero. W
    najwyższym punkcie te ławy mają być zagłębione na 180 cm poniżej poziomu
    zero.

    Na długości i szerokości domu są cztery schodki i ostatni róg domu ma
    mieć ławy na 2,6m.

    W związku z tym, że teren z tej strony domu zostanie i tak podniesiony,
    bo ma być taras i trzeba i tak dość wysoko nasypać jakiegoś piachu, czy
    mogę odpuścić sobie ten ostatni schodek?

    Taras ma okalać dom z dwóch stron rogu, więc cały fundament będzie
    solidnie zasypany. Gdybym zostawił te ławy na 'wcześniejszym schodku',
    czyli na 240 i toto obsypał, nie będzie błędu...? Stefa przemarzania 120cm.

    I jeszcze jedno... Wewnątrz budynku też wyliczono mi tak głębokie ławy,
    a przecież wewnątrz nic nie ma prawa przemarzać... Czy tu też można
    zrobić ławę o 'schodek' płyciej...? I tak po obsypaniu będzie dużo za
    głęboko...

    Pytam, bo chodzi mi o zużycie betonu :-))) Budynek niepodpiwniczony,
    fundamenty monolityczne lane.

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2009-05-28 13:17:26
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > głęboko...
    >
    > Pytam, bo chodzi mi o zużycie betonu :-))) Budynek niepodpiwniczony,

    Na Twoje pytanie trudno jednoznacznie i odpowiedzialnie odpowiedziec. Piszesz,
    ze policzono Ci lawy. Policzono w oparciu o paramatry wytrzymalosciowe podloza
    gruntowego. Byc moze np. ze na, a scislej ponizej tej glebokosci posadowienia
    jest jednorodny grunt nosny a powyzej tej glebokosci moze byc np jakis namul,
    nasyp czy inny slaby grunt o nieustalonych czy watpliwych wlasciwosciach.
    Zatem aby na to odpowiedziec musialbym miec przekroj geotechniczny podloza
    gruntowego.
    Jesli grunt jest w miare jednorodny i gosciu liczacy glebokosc posadowienia
    (i szerokosc law) przyjal ja tylko ze wzgledu na glebokosc przemarzania to
    oczywiscie jesli wokol tych law podniesiesz poziom powierzchni, to te 1.2
    metra przemarzania mozesz liczyc od tej nowej rzednej powierzchni terenu.
    Mysle, ze telefon do projektanta a moze lepiej wizyta bylaby wskazana.
    Z praktyki wiem, ze czesto popelniano kardynalne bledy. Np. spotyka sie nie
    tylko w Polsce ale i tu w Hameryce poasdowienie budynku na jednakowej
    glebokosci w czesci na gruncie rodzimym a w czesci na nasypie. Tak sie czasem
    robilo wlasnie gdy budynak stoi na terenie nachylonym. I to jest powazny blad
    gdyz pozniej taki budynek peka w poprzek wlasnie na styku wykop-nasyp gdyz
    grunt nasypowy zachowuje sie inaczej niz rodzimy, on znaczaco bardziej osiada.
    Reasumujac nalezy zmiane dobrze przeanalizowac, skonsultowac z projektantem a
    to bedzie kosztowac, byc moze wiecej niz te pare kubikow betonu ktory 'moze'
    zaoszczedzisz. Tak, ze ja bym sie z tym nie "pieprzyl" zalal jak w ksiazce
    pisze i spalbym spokojnie.
    I jeszcze jedna rzecz, ktora propaguje. Bardzo korzystne dla wlasciwej pracy
    fundamentu jest jego nieznaczne poszerzenie na narozach. Nawet 10 cm
    poszerzenia law w narozach swoje robi.
    Grunt pod lawa w naroznikach osiada zawszze nieco wiecej niz w czesci
    srodkowej i dlatego korzystne jest ich poszerzenie.
    No i w miare szybkie zlanie law po wykopaniu i niedopuszczenie do zalania
    wykopu. Wlasnie czytam, ze dwoch boguducha winnych robotnikow zostalo
    przywalonych gruntem w wykoppie fundamentowym. Przepisy BHP mowia, ze do
    glebokosci 1.5 m wykopow szalowac nie trzeba a jednak wypadki sie zdarzaja.
    Pzdr.

  • 3. Data: 2009-05-28 17:53:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Tornad pisze:
    [..]

    > Na Twoje pytanie trudno jednoznacznie i odpowiedzialnie odpowiedziec.

    Jasne, że sprawa nie jest prosta :-), bo zależy od warunków w terenie.

> [...]
    > Zatem aby na to odpowiedziec musialbym miec przekroj geotechniczny podloza

    Zeskanowałem dokunentację - opinię geologiczną dla mojej działki, której
    wykonanie zleciłem na początku sporządzania dokumentacji. Tam jest dość
    szczegółowo opisane co i jak, ale... ja nie wszystko rozumiem :-).
    Wrzuciłem też stronę z projektu z rzutem fundamentów z rozrysowanymi
    schodkami i głębokościami.

    Jeśli nie wynikałoby to jasno z zamieszczonych grafik, to dodam tylko,
    że różnica w poziomie gruntu między najwyższym punktem - frontowy lewy
    róg domu, a najniższym - tylny prawy róg, wynosi 80 cm.

    Oto link do wspomnianych dokumentów:
    http://picasaweb.google.com/robercikus/Mapka#
    Może teraz da się coś wiecej powiedzieć...

    Oczywiście... decyzję i tak muszę podjąć sam i co by mi tu nie napisano
    i tak wiążące dla mnie jest to, co mam w projekcie. Chcę jednak mieć
    jakiś ogólny pogląd na to, czy projekt zrobiono po prostu z rozpędu i w
    efekcie uzyskano przeprojektowany obiekt i niektóre rozwiązania są grubo
    na wyrost, czy wszystko jest 'w sam raz' i każde odstępstwo może
    skończyć się... teraz oszczędnościami, a później poważnymi problemami i
    wydatkami...?

    Będę wdzięczny za sugestie.
    Pozdrawiam
    robercik-us

  • 4. Data: 2009-05-29 13:17:54
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > na wyrost, czy wszystko jest 'w sam raz' i każde odstępstwo może
    > skończyć się... teraz oszczędnościami, a później poważnymi problemami i

    Oczywiscie te dokumenty rozjasniaja problem.
    Przeczytalem je i nabralem przekonania, ze projektant/ka te glebokosci
    (poprawione na czerwono) zaprojektowali poprawnie. Do 80 cm grunt mozna uwazac
    za slaby, ponizej za nosny z tym, ze sa duze rozrzuty parametrow szczegolnie
    stopnia plastycznosci. Co prawda grunt ten mozna uwazac za twardoplastyczny
    (granica podzialu wynosi IL = 0.25) ale do obliczen przyjeto wartosci
    najniekorzystniejsze IL = 0.30 lub nawet wieksze i dlatego ta lawa wyszla dosc
    szeroka 0.5 m. Zapewne wykonano kilka odwiertow i w oparciu o ich lokalizacje
    te glebokosci, byc moze nieco na wyrost, ale okreslili. I tego nalezy sie
    trzymac. Z tym, ze nie musisz robic klasycznych schodkow, ten schodek moze byc
    lagodny pod katem np. 20 stopni.
    Swoja "opinie" uzasadniam jeszcze tym, ze jednak mimo iz projektanci
    okreslili podloze gruntowe jak stabilne, wolne od ruchow osuwiskowych to
    jednak fakt, ze na kilku metrach pod lawa jest lupek, flisz, to jednak nalezy
    brac to pod uwage gdyz teren a pod nim ta skala jest nieznacznie, ale
    nachylony. Gdyby te lupki nie byly spekane, a nawet jak to pisza "bardzo
    spekane" odradzilbym Ci w ogole budowy domu na tym terenie. Te sprawy sa mi
    bliskie gdyz troche sie tym zajmowalem. W mojej okolicy niezbyt odleglej od
    Twojej (Korczyna k. Krosna) sa podobne tereny. Sa zbocza tez o malym
    nachyleniu, na ktorych nie ma ani nigdy nie bylo zadnej chalupy. Dlaczego, to
    tylko ja wiedzialem. Kilka lat temu jedno takie zbocze normalnie sobie
    poplynelo kilkanascie metrow zamykajac stare wawozy. I nadal sobie jedzie w
    dol pol metra na rok... Z tym, ze pod warstwa utworow czwartorzedowych jest
    tam lita skala, piaskowiec, po ktorym w mokrych latach ten grunt sie osuwa.
    Mysle, ze Cie nie wystraszylem ale do tego projektu koniecznie dodalbym
    drenaz opaskowy. Szczegolnie od strony polnocno-zachodniej czyli od gory. Nie
    bedzie to ani trudne ani drogie a swoje zrobi. Wokol law fundamentowych po
    rozszalowaniu, uloz na dnie wykopu 10 cm perforowane rury owiniete geowloknina
    i zasyp je piaskiem do wysokosci samej lawy. Te dwie boczne rury idace zgodnie
    ze spadkiem terenu uloz w mniejszym spadku powiedzmy 1-2 cm/m tak aby ich
    wyloty wyprowadzic na powierzchnie terenu ponizej domu. Ponizej domu nie musza
    byc perforowane ani owijane. Ten drenaz zabezpieczy Ci sciane fundamentowa
    przed cisnieniem splywowym wody, ktora w mokrych latach moze normalnie
    hydrostatycznie napierac razem z gruntem na sciane fudamentowa od strony
    gornej trenu. I druga sprawa z nia zwiazana to to, ze ta woda gruntowa moze
    byc agresywna do betonu.
    I jeszcze jedno, te lawy bym zazbroil. Nie wiem czy to jest w projekcie ale
    nawet wrzucenie do betonu law po dwa grubsze prety, szczegolnie na narozach
    byloby bardzo korzystne. Wieniec wienczacy sciany fundamentowe w przypadku
    lekkich pustakow sciennych (bez drutow miedzywarstwowych) tez jest uzasadniony.
    Pzdr.

  • 5. Data: 2009-05-29 13:51:38
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Tornad pisze:

    > Oczywiscie te dokumenty rozjasniaja problem.
    [..]

    > Mysle, ze Cie nie wystraszylem ale do tego projektu koniecznie dodalbym
    > drenaz opaskowy.
    [..]
    Drenaż jest zaprojektowany i zrobię go :-).

    > I jeszcze jedno, te lawy bym zazbroil. Nie wiem czy to jest w projekcie ale
    > nawet wrzucenie do betonu law po dwa grubsze prety, szczegolnie na narozach
    > byloby bardzo korzystne.

    Tak. W projekcie jest pełne zbrojenie - cztery pręty fi 12 żebrowane
    łączone strzemionami z prętów gładkich fi 6, pręty na zakład min.. chyba
    40 cm, Pręty na narożach mają być zaginane... Tak zrobię, bo wiem, że
    jak tu bym coś spier... :-), to potem... będzie posprzątane.

    Wieniec wienczacy sciany fundamentowe w przypadku
    > lekkich pustakow sciennych (bez drutow miedzywarstwowych) tez jest uzasadniony.

    Dzięki wielkie za sugestie i... że chciało Ci się tam zajrzeć :-)

    pozdrawiam
    robercik-us