  • 51. Data: 2022-02-14 09:20:24
    Temat: Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.02.2022 16:13, heby wrote:
    > Sterowalny zawór na kaloryfer (z HomeAssistanta czy innego rozwiązania
    > tego typu) kosztuje 100zł. Warto go mieć nie tylko z tego powodu, jak
    > "grzanie cwu".

    Kosztowo to samo co sterowany zawór 3D na wyjściu/wewnątrz PC.

    Ok, zgadzam się. Nie drążę dalej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 52. Data: 2022-02-14 09:53:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.02.2022 17:32, Mateusz Viste wrote:
    > No ale zawory termostatyczne i tak muszą być, to żadna dodatkowa
    > komplikacja.

    Eee. Skoro już wiesz że bez rozdzielania układów CO i CWU można żyć, to
    uwierz że na kaloryferach też nie muszą być zawory termostatyczne i żyć
    się da tak samo ;-)

    > Nie ma takiej potrzeby - właśnie dlatego, że baniak CWU jest "zawsze
    > otwarty".

    Czyli masz dwie pompy CO? Jedna pcha z PC do bufora CWU, druga dalej do
    kaloryferów (lub "ciągnie" jak kto woli); dobrze rozumuje?

    Lub właśnie zawór 3D.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 53. Data: 2022-02-14 10:04:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/02/2022 09:20, Mateusz Bogusz wrote:
    > Kosztowo to samo co sterowany zawór 3D na wyjściu/wewnątrz PC.

    Tym bardziej warto mieć oba typy w normalnej instalacji ;)

  • 54. Data: 2022-02-14 10:42:26
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-14 o 09:53 +0100, Mateusz Bogusz napisał:
    > Eee. Skoro już wiesz że bez rozdzielania układów CO i CWU można żyć,
    > to uwierz że na kaloryferach też nie muszą być zawory termostatyczne
    > i żyć się da tak samo ;-)

    Opisz coś więcej, bo ja tego zupełnie nie widzę. U mnie głowice
    termostatyczne przy kaloryferach pozwalają utrzymać mniej więcej stałą
    temperaturę w każdym pokoju, niezależnie od tego, z której strony
    wieje wiatr i niezależnie od temperatury na parterze (pokoje są na
    piętrze, więc lekko dogrzewane kominkiem).

    > Czyli masz dwie pompy CO? Jedna pcha z PC do bufora CWU, druga dalej
    > do kaloryferów (lub "ciągnie" jak kto woli); dobrze rozumuje?

    Źle, coś przekombinowywujesz. Wyobraź sobie, że w ogóle nie ma
    CWU, tylko 4 kaloryfery podłączone równolegle. Teraz wywozisz jeden z
    kaloryferów do PSZOK a w jego miejsce podpinasz baniak CWU. Zrobione.

    Mateusz

  • 55. Data: 2022-02-14 14:52:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/02/2022 20:24, Mateusz Viste wrote:
    > Jak ręcznie, to oczywiście tak, ale ja myślałem o czymś bardziej
    > bezobsługowym.

    Na wiosnę będe rozpracowywał protokół komunikacyjny do niej. Będę miał
    wtedy możliwośc sterowania wszyskim z HA. Wliczajac w to grzanie
    wiosna/jesień. Z "ręczny" zrobi się "automatyczny" nazujący na jakiś
    parametrach bardziej skomplikowanych niż głupi termostat.

  • 56. Data: 2022-02-14 19:07:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 14.02.2022 10:42, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > wieje wiatr i niezależnie od temperatury na parterze (pokoje są na
    > piętrze, więc lekko dogrzewane kominkiem).

    Żartujesz? Działa to tak samo jak u Ciebie działa bez zaworu 3D - po
    prostu działa :-P Przepływ wystrojony np. na powrocie z kaloryferów i
    tyle, wystarczy. Masa ludzi tak żyje, jeszcze więcej spośród tych co
    mają samą podłogówkę, bo tam większość nie montuje żadnych siłowników do
    sterowania tylko ustawi przepływy rotametrami na belce i tyle.

    A nawet jak ktoś ma w salonie 2C więcej niż w pokoju od północy to też
    może mu nie przeszkadzać, tak jak Tobie nie przeszkadza czy woda w
    kranie ma 40 czy 50 ;-)

    > Źle, coś przekombinowywujesz. Wyobraź sobie, że w ogóle nie ma
    > CWU, tylko 4 kaloryfery podłączone równolegle. Teraz wywozisz jeden z
    > kaloryferów do PSZOK a w jego miejsce podpinasz baniak CWU. Zrobione.

    Aaa czyli coś jakby np. rozdzielacz z podpiętymi kaloryferami i CWU. No,
    hydraulikiem nie jestem. Zakładam że czasami na niektóre rozwiązania
    łatwiej wpaść gdy się przerabia istniejącą instalację niż gdy się
    planuje od zera.

    Trzy lata temu na grupie był taki jeden Adam Sz. Gdyby był dzisiaj, to
    by objechał Cię za mordowanie delty na PC :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 57. Data: 2022-02-14 21:01:39
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-14 o 19:07 +0100, Mateusz Bogusz napisał:

    > Żartujesz? Działa to tak samo jak u Ciebie działa bez zaworu 3D - po
    > prostu działa :-P Przepływ wystrojony np. na powrocie z kaloryferów i
    > tyle, wystarczy.

    No to tak, jak podejrzewałem. Być może u innych działa, u mnie nie.
    Kiedy instalowałem kaloryfery to przyoszczędziłem i kupiłem zwyczajne
    gałki do kaloryferów (no, nie kupiłem tylko były już razem z
    kaloryferami). Jak wiał północny wiatr to w jednym pokoju było zimno, a
    jak w kominku mocniej napaliłem to w innym pokoju duszno - trzeba było
    latać i kręcić gałkami, by dopasować się do bieżących warunków. Męczące
    to było, więc zmieniłem na głowice termostatyczne. Problemy zniknęły.

    > Trzy lata temu na grupie był taki jeden Adam Sz. Gdyby był dzisiaj,
    > to by objechał Cię za mordowanie delty na PC :-P

    Ale to nie jest tak, że ja wymuszam jakieś dziwne temperatury na PC. Do
    kaloryferów po prostu tyle trzeba, a CWU sobie cichutko siedzi i
    korzysta, jednocześnie robiąc za bufor na pół etatu.

    Mateusz

  • 58. Data: 2022-02-17 12:11:25
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Co to za różnica czy 0,5W czy 15 kW. To tylko kwestia skali. Jeśli przy peltierach
    stosunek mocy włożonej byłby niższy od uzyskanej chłodniczej albo grzewczej to by
    takie ogrzewacze/schładzacze produkowali do mieszkań i domów. Z peltierami z tego co
    mi wiadomo robią komory laboratoryjne w których musi być stabilizowana temperatura.
    Jeden element zapewnia grzanie lub chłodzenie i nie ma żadnych współpracujących
    elementów mechanicznych.

    Jak się ma przyłącze w domu na poziomie 10kW, albo właśnie Ci się
    zacięła "drukarka do banknotów", to zasadnicza różnica. :)
    Nie spotkałem komór na peltierach w przemyśle, za to kilka klasycznie
    zbudowanych już modyfikowałem.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 59. Data: 2022-02-17 21:37:38
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Nie jest problemem zrobienie pompy ciepła na peltierach żeby miała 15 czy 150 kW.
    Problemem jest zrobienie zeby miała COP powyżej 1.

    Z kontekstu tej gałęzi wynika, że rozmawiamy o chłodzeniu.
    Zatem podtrzymuję, powodzenia z chłodzeniem na poziomie 15kW na
    peltierach :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 60. Data: 2022-02-18 00:12:49