  • 1. Data: 2021-12-06 08:14:25
    Temat: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Cześć.
    Z mojego rekuperatora zaczął dobiegać hałas typowy dla huczącego łożyska.

    Pracuje non stop od prawie 5 lat.

    Jak radzicie rozwiązać problem? Wymienić wentylator? Próbować wymienić
    łożysko? Jakiś inny sposób?

    Nie wiem jeszcze, jak trudny jest dostęp do tego elementu.

    --
    MN

  • 2. Data: 2021-12-06 11:41:49
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 December 2021 at 08:14:31 UTC+1, Marcin N wrote:
> [...]
    > łożysko? Jakiś inny sposób?
    >
    > Nie wiem jeszcze, jak trudny jest dostęp do tego elementu.

    serwis

  • 3. Data: 2021-12-06 19:52:11
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 6 Dec 2021 08:14:25 +0100, Marcin N

    > Jak radzicie rozwiązać problem? Wymienić wentylator? Próbować wymienić
    > łożysko? Jakiś inny sposób?

    Lisciasty niedawno wymieniał łożyska w swoim... ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2021-12-06 20:02:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2021 08:14, Marcin N wrote:
    > Z mojego rekuperatora zaczął dobiegać hałas typowy dla huczącego łożyska.
    >
    > Jak radzicie rozwiązać problem? Wymienić wentylator? Próbować wymienić
    > łożysko? Jakiś inny sposób?

    Wezwać serwis:
    + prawdopodobnie najkrótszy czas przerwy w działaniu (przyjedzie ktoś z
    gotowym wentylatorem i wymieni od ręki)
    - najdrożej (200-400zł za robociznę + wentylator)
    - nie koniecznie najszybciej

    Wymienić wentylator
    + prawdopodobnie najszybciej
    + oszczędzisz 200-400zł na robociźnie (z dojazdem oczywiście) serwisu
    + wentylator masz szansę znaleźć i zamówić przed rozpoczęciem prac
    - wymaga pewnie odkręcenia paru śrubek, odpięcia jednej-dwóch wtyczek,
    poprawienia izolacji (która pewnie się uszkodzi przy tym)
    - jak się uda, to tego samego dnia jeszcze WM będzie działać dalej

    Wymienić łożysko
    + prawdopodobnie najtaniej (bo łożysko będzie pewnie za kilka,
    kilkanaście PLN)
    - trzeba i tak wyjąć wentylator a potem rozebrać go do łożyska (jeżeli
    rozbieralny)
    - najdłuższy czas przestoju WM (łożyska najprawdopodobniej nie poznasz
    dopóki go nie wyjmiesz)

    > Pracuje non stop od prawie 5 lat.

    Albo raz na 5 lat wydać te 500-600zł na serwis. Dużo / niedużo, zależy
    od chęci i czynników zewnętrznych jak np. domownicy sapiący w kark ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2021-12-06 20:03:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 06.12.2021 o 19:52, Myjk pisze:
    > Mon, 6 Dec 2021 08:14:25 +0100, Marcin N

    > Lisciasty niedawno wymieniał łożyska w swoim... ;)

    Rozebrałem rekuperator i już znam model wentylatorów. Kosztują ponad
    1100 zł za sztukę.

    To jest silna motywacja, żeby jednak wymienić łożyska.
    Problem w tym, że obejrzeć wentylator to jedno, ale jak to rozebrać...
    pojęcia nie mam.

    --
    MN

  • 6. Data: 2021-12-06 20:08:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 6 Dec 2021 20:03:21 +0100, Marcin N

    > To jest silna motywacja, żeby jednak wymienić łożyska.
    > Problem w tym, że obejrzeć wentylator to jedno, ale jak to rozebrać...
    > pojęcia nie mam.

    To poczekaj, albo wal na prv do Liscia, bo samodzielnie
    wymieniał u siebie i przetarł szlak. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2021-12-06 20:12:19
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 6 December 2021 at 20:04:27 UTC+1, Marcin N wrote:

> [...]
    >
    > To jest silna motywacja, żeby jednak wymienić łożyska.
    > Problem w tym, że obejrzeć wentylator to jedno, ale jak to rozebrać...

    nasmarować łożysko

  • 8. Data: 2021-12-06 20:15:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2021 19:52, Myjk wrote:
    > Lisciasty niedawno wymieniał łożyska w swoim...;)

    O! A po jakim czasie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2021-12-06 20:22:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 6 grudnia 2021 o 20:04:27 UTC+1 Marcin N napisał(a):

    > Rozebrałem rekuperator i już znam model wentylatorów. Kosztują ponad
    > 1100 zł za sztukę.

    jaki model wentylatora / rekuperatora?

    w necie sporo instrukcji można znaleźć, może coś podobnego będzie?
    np. https://www.youtube.com/watch?v=VuLtr4KQejI
    https://www.youtube.com/watch?v=QmdSoj7Gr90

  • 10. Data: 2021-12-06 20:37:27
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 06.12.2021 o 20:22, WS pisze:

    > jaki model wentylatora / rekuperatora?
    >
    > w necie sporo instrukcji można znaleźć, może coś podobnego będzie?
    > np. https://www.youtube.com/watch?v=VuLtr4KQejI
    > https://www.youtube.com/watch?v=QmdSoj7Gr90

    Ten drugi film to prawie mój wentylator (trochę inne oznaczenia, ale
    producent ten sam).
    Rekuperator to Viessmann Vitovent 300-W, który jest podróbą Brinka.
    Płyta główna w obu jest identyczna i ma nawet oznaczenia Brinka.

    Wyjąłem wymiennik ciepła i od środka dostałem się do wentylatorów, ale
    są zamontowane tak, że chyba trzeba je wyciągać od zewnątrz. Czyli
    trzeba zdjąć boczną ściankę. Cały problem, że reku wisi na ścianie i nie
    mam możliwości dostać się do tylnej ściany, jeśli tam są jakieś śruby.

    https://youtu.be/ii96njvOIAE?t=124

    --
    MN