  • 61. Data: 2022-02-25 15:35:17
    Temat: Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.02.2022 17:46, Janusz wrote:
    > To masz dość mały budynek, ja tego nie czuję mimo że całą noc nie działa.

    De gustibus non est disputandum ;-)

    > To oznacza że pianka się skompresowała, ja już pod niektórymi oknami
    > poprawiałem ?

    Nie pomyślałem o tym, ale jak teraz popatrzyłem to może faktycznie się
    coś tam obniżyły.

    > Albo słabe ogrzewanie i brak odpowiedniej cyrkulacji z grzejnika.

    Ja obrazowałem relatywną różnicę po wyłączeniu WM. Nie żalę się na stan
    ogrzewania.

    > One zawsze są chłodniejsze tyle że normalnie tego nie zauważasz.

    Ściana pewnie tak. Ale ponownie, chodziło mi o odczucie stojąc w pobliżu
    narożnika od wewnątrz. WM to nie jest przewiew jak od stojących
    wentylatorów na kursie tańca, ale chociażby poprzez szczeliny pod
    drzwiami daje się odczuć że ten ruch powietrza jest.

    > Grzejesz grzejnikami?

    Sama podłogówka.

    > Ja przy podłogówce mam bardziej wyrównane temperatury, ale mam
    > chłodniejsze pomieszczenia bo są skręcone na rotametrach specjalnie.

    A grzejesz tak jak ja, do -10C tylko w dolinie czyli teraz 8h w nocy i
    1h w ciągu dnia, bo drugą grzeję wodę CWU?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 62. Data: 2022-02-25 17:35:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > De gustibus non est disputandum ;-)
    ;)

    > Nie pomyślałem o tym, ale jak teraz popatrzyłem to może faktycznie się
    > coś tam obniżyły.
    No niestety pianka z czasem 'puszcza' dlatego nigdy nie montuje się na
    piankę tylko mocuje uchwytami, pianka ma tylko wypełniać ale duży
    gradient temp w oknach np pod metalowym parapetem powoduje że też siada,
    tak właśnie u mnie było. Musiałem wstrzykiwać przez dziurki dodatkowe
    porcje pianki.

    > Ja obrazowałem relatywną różnicę po wyłączeniu WM. Nie żalę się na stan
    > ogrzewania.

    > Ściana pewnie tak. Ale ponownie, chodziło mi o odczucie stojąc w pobliżu
    > narożnika od wewnątrz.
    Ale tak będzie, zauważ że narożnik traci ciepło w dwóch kierunkach.

    >WM to nie jest przewiew jak od stojących
    > wentylatorów na kursie tańca, ale chociażby poprzez szczeliny pod
    > drzwiami daje się odczuć że ten ruch powietrza jest.
    No wiadomo, w końcu to tylko wentylacja :) Co innego jak ma chłodzić
    czy grzać, wtedy to już musi być "przewiew jak od stojących
    wentylatorów na kursie tańca," :)

    > Sama podłogówka.
    No to dziwne że masz takie gradienty.

    > A grzejesz tak jak ja, do -10C tylko w dolinie czyli teraz 8h w nocy i
    > 1h w ciągu dnia, bo drugą grzeję wodę CWU?
    Grzeję gazem, a że lubię ciszę to grzeję rano 1-3 godz w zależności od
    potrzeb i po południu podobnie, potem grzeję cwu. Sterowanie mam na
    razie ręczne (tak już 12 lat :)
    bo cały czas mam w planach sterownik tylko ze względu na kominek wodny i
    piorytet grzania jeszcze tego nie zautomatyzowałem do końca.
    Docelowo będę grzał PC i wtedy pewnie będę grzał jak Ty

    --
    Janusz

  • 63. Data: 2022-02-25 19:58:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.02.2022 17:35, Janusz wrote:

    > No to dziwne że masz takie gradienty.

    Chętnie bym podywagował na temat, ale musiałbyś najpierw zdefiniować i
    opisać procedurę pomiaru dwóch punktów w domu którą uważasz za słuszną ;-)

    Choć skoro już tutaj jesteśmy to też mam obserwacje np. to że podłoga z
    panelami ma zawsze ~1,5-2C mniej na wierzchu niż tam gdzie są płytki.
    Siłą rzeczy wymusza to że przy tej samej powierzchni, mniej ciepła
    zostaje oddane w pomieszczeniach z panelami (zakładając tą samą długość
    pętli i ten sam przepływ). Ktoś ma inaczej?

    Druga sprawa to ułożenie domu, jedne pokoje są na północy, a np. salon z
    przeszkleniami od południa. Co tu dużo pisać, jak w sierpniu słońce o 14
    zaczynało zaglądać do salonu i kończyło w okolicy 18, to w tym czasie
    temperatura rosła nawet o 2C chyba że...włączone jest chłodzenie, ale
    znowu, nie wiem jak Ty mierzysz - czy ze wspomagaczami czy bez.

> [...]
    > piorytet grzania jeszcze tego nie zautomatyzowałem do końca.
    > Docelowo będę grzał PC i wtedy pewnie będę grzał jak Ty

    Przyznam że nie próbowałem żeby przez cały rok PC po prostu chodziła
    kiedy tam by chciała. Nie mam motywacji aby wydać więcej żeby się
    dowiedzieć ile oszczędzam na tym.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 64. Data: 2022-02-25 21:28:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Chętnie bym podywagował na temat, ale musiałbyś najpierw zdefiniować i
    > opisać procedurę pomiaru dwóch punktów w domu którą uważasz za słuszną ;-)
    Pirometr :) Tylko tym się da w miarę dokładnie i porównywalnie mierzyć
    przy czym też nie mierzę powietrza, podłogi czy ściany, tylko meble,
    najlepiej ciemne.

    > Choć skoro już tutaj jesteśmy to też mam obserwacje np. to że podłoga z
    > panelami ma zawsze ~1,5-2C mniej na wierzchu niż tam gdzie są płytki.
    Normalne.

    > Siłą rzeczy wymusza to że przy tej samej powierzchni, mniej ciepła
    > zostaje oddane w pomieszczeniach z panelami (zakładając tą samą długość
    > pętli i ten sam przepływ). Ktoś ma inaczej?
    Tak, to się uwzględnia w obliczeniach, mam salon pół na pół płytki i
    panele i różnica
    jest 0,5st max.
    Ale sama podłoga ma tylko 2-3 st więcej niż temp w pokoju.

    > Druga sprawa to ułożenie domu, jedne pokoje są na północy, a np. salon z
    > przeszkleniami od południa. Co tu dużo pisać, jak w sierpniu słońce o 14
    > zaczynało zaglądać do salonu i kończyło w okolicy 18, to w tym czasie
    Ja od północy mam tylko jeden pokój i to nad garażem, ten garaż go
    najbardziej wychładza mimo że jest izolowany w środku.

    > temperatura rosła nawet o 2C chyba że...włączone jest chłodzenie, ale
    > znowu, nie wiem jak Ty mierzysz - czy ze wspomagaczami czy bez.
    Mam jakiś tam pokojową stację w salonie i wg niej grzeję.

    > Przyznam że nie próbowałem żeby przez cały rok PC po prostu chodziła
    > kiedy tam by chciała.
    No tak dobrze to nie będzie, będę nią sterował :)

    Nie mam motywacji aby wydać więcej żeby się
    > dowiedzieć ile oszczędzam na tym.
    Dlatego robię sam, prąd mi się już kręci a jak się wiosna zrobi to się
    wezmę za PC p-w
    ze starego klimatyzatora tylko jeszcze parę rzeczy muszę kupić.

    --
    Janusz

  • 65. Data: 2022-02-26 14:06:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.02.2022 21:28, Janusz wrote:
    > Pirometr ? Tylko tym się da w miarę dokładnie i porównywalnie mierzyć
    > przy czym też nie mierzę powietrza, podłogi czy ściany, tylko meble,
    > najlepiej ciemne.

    Pirometr ma element termoczuły którego rezystancja zmienia się w trakcie
    użytkowania, trzeba o tym pamiętać ;-) Ale pomiar mebli - to samo robię
    tym pistoletem.

    > Tak, to się uwzględnia w obliczeniach, mam salon pół na pół płytki i
    > panele i różnica
    > jest 0,5st max.

    Przypuszczam że gdyby urządzenie grzewcze ustawić 24/7 i histerezę
    wł/wył na nim 1C, to w dłuższym czasie temperatura płytek jak i paneli
    dość znacząco by się wyrównała w całym domu. Wtedy też można zmniejszyć
    górną temperaturę płynu grzewczego...ale, urządzenia inne niż grzałka
    elektryczna to raczej średnio lubią takie nastawy, szczególnie taką
    histerezę. Jak już tak teoretyzujemy.

    > Ale sama podłoga ma tylko 2-3 st więcej niż temp w pokoju.

    I to w zasadzie w trakcie grzania. Po wyłączeniu ogrzewania, kiedy
    temperatura podłogi opada z 26C do 23C w domu nie następuje przecież
    wprost proporcjonalna zmiana.

    > Ja od północy mam tylko jeden pokój i to nad garażem, ten garaż go
    > najbardziej wychładza mimo że jest izolowany w środku.

    Ja dwa lata tempu na strychu dałem folie przyciemniającą (20%) typu
    "lustro" na okna (od zewnątrz) i muszę stwierdzić, że różnica jest
    spora. Jeżeli w upalny dzień kiedy wpadało tam słońce przez okno, nie
    dało się długo stać przy oknie a w okolicy 17-18 na strychu panowało
    ~29C, tak po założeniu foli:
    - słońce wpadające przez okno, nie grzeje po plecach w sposób dokuczliwy
    i nieprzyjemny
    - maksymalna zanotowana temperatura na strychu od tamtej pory to 26C.

    I to był test, bo nikt tych foli nie widzi a sam zakładałem ;-) Ale
    zastanawiam się czy w tym roku nie dać foli na okna salonowe, tylko taką
    bardziej profesjonalną (przezroczysta, a odbija 80% podczerwieni) - jako
    taki element pasywny - jasne że klimą schłodzi się pomieszczenie, ale
    nadal przypomina to siedzenie w aucie w którym niby klima przyjemnie
    chłodzi a z drugiej strony pełne słońce nak...grzeje przez okno na klatę.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 66. Data: 2022-02-26 16:51:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Pirometr ma element termoczuły którego rezystancja zmienia się w trakcie
    > użytkowania, trzeba o tym pamiętać ;-) Ale pomiar mebli - to samo robię
    > tym pistoletem.
    Dlatego kupiłem dawno temu medyczny do pomiaru temp ciała z rozszerzonym
    zakresem 0 do 100 st. Medyczne mają ostrzejsze wymagania i jak na razie
    porównując z innymi mierzy ok.

    > Przypuszczam że gdyby urządzenie grzewcze ustawić 24/7 i histerezę
    > wł/wył na nim 1C, to w dłuższym czasie temperatura płytek jak i paneli
    > dość znacząco by się wyrównała w całym domu.
    No nie, różnią się opornością cieplną na m2. Dlatego przy tej samej
    podłogówce róznice będą.

    Wtedy też można zmniejszyć
    > górną temperaturę płynu grzewczego...

    Tyle że ta temp będzie wyższa przy panelach niz płytkach i musi być
    wyższa od oporów cieplnych, inaczej podłoga przestanie grzać.

    > I to w zasadzie w trakcie grzania. Po wyłączeniu ogrzewania, kiedy
    > temperatura podłogi opada z 26C do 23C w domu nie następuje przecież
    > wprost proporcjonalna zmiana.
    Oczywiste :)

> [...]
    > i nieprzyjemny
    > - maksymalna zanotowana temperatura na strychu od tamtej pory to 26C.
    Ja już w lato będę miał spokój, okien dachowych na południe nie mam a na
    dachu są panele które zakrywają większość dachu.

    > I to był test, bo nikt tych foli nie widzi a sam zakładałem ;-) Ale
    > zastanawiam się czy w tym roku nie dać foli na okna salonowe, tylko taką
    > bardziej profesjonalną (przezroczysta, a odbija 80% podczerwieni) - jako
    A to nie kupowałeś szyb z tą powłoką? Ja 12 lat temu już takie kupiłem,
    oprócz oczywiście argonu, ale chyba już go tam między szybami nie będzie
    po tylu latach.

    > taki element pasywny - jasne że klimą schłodzi się pomieszczenie, ale
    > nadal przypomina to siedzenie w aucie w którym niby klima przyjemnie
    > chłodzi a z drugiej strony pełne słońce nak...grzeje przez okno na klatę.
    Ja mam dość 'chłodne' otocznie więc aż tak mocno się nie nagrzewa dom,
    na dodatek zacieniłem taras i jest fajnie.

    --
    Janusz

  • 67. Data: 2022-02-27 15:27:29
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.02.2022 16:51, Janusz wrote:
> [...]
    do 100 st. Medyczne mają ostrzejsze wymagania i jak na razie porównując z innymi

    Ja mam jakiś uni-t (przydał się przy budowie i wykańczaniu), ale potem
    zainwestowałem w kamerę termowizyjną - dużo przydatniejsze narzędzie w
    domu i warsztacie. A do mierzenia gorączki używam termometru pod pachę.

    > Ja już w lato będę miał spokój, okien dachowych na południe nie mam a na dachu są
    panele które zakrywają większość dachu.

    Ja mieszkam tylko na parterze. Schody na starość odpadają, a i głową o
    nic nie zahaczam ;-) Strych to u mnie graciarnia, okna tam mam tylko na
    ścianach szczytowych żeby coś było widać.

    > A to nie kupowałeś szyb z tą powłoką? Ja 12 lat temu już takie kupiłem,
    > oprócz oczywiście argonu, ale chyba już go tam między szybami nie będzie
    > po tylu latach.

    Z jaką powłoką, żeby okno nie przepuszczało promieniowania cieplnego?
    Nie mam pojęcia, nie pamiętam teraz. Jeżeli mi takie proponowali (rok
    2018) to z jakiegoś powodu musiałem się nie zdecydować, nie wiem. W
    aucie po pierwszym roku wymieniłem folie bo 40% przyciemnienia to za
    czarno było dla mnie. To może z wyborem okien przy zakupie miałem
    podobne podejście (folie mogę zawsze zmienić na inną).

    > Ja mam dość 'chłodne' otocznie więc aż tak mocno się nie nagrzewa dom, na dodatek
    zacieniłem taras i jest fajnie.

    Ja póki co taras mam na szczere pole od południa. Trochę krzewów i
    drzewek już jest, ale jak te mają 1-1,5m to z osłoną od wiatru i słońca
    muszę jeszcze trochę poczekać. A Ty zacieniłeś zielenią czy dałeś
    zadaszenie nad tarasem?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 68. Data: 2022-02-27 16:34:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ja mam jakiś uni-t (przydał się przy budowie i wykańczaniu), ale potem
    > zainwestowałem w kamerę termowizyjną - dużo przydatniejsze narzędzie w
    > domu i warsztacie.
    No na pewno, tylko że sensowny sprzęt swoje kosztuje więc na razie
    korzystam z tego co mam.

    > A do mierzenia gorączki używam termometru pod pachę.
    Także :)
    Pirometr się używa dla małych dzieci do pomiaru w uchu, ale on jest
    zawodny więc dzieciom i tak mierzyliśmy normalnie a pirometr poszedł na
    inne wykorzystanie.

    > Ja mieszkam tylko na parterze. Schody na starość odpadają,
    Dlaczego? dopóki się da trzeba chodzić.

    a i głową o
    > nic nie zahaczam ;-)Strych to u mnie graciarnia, okna tam mam tylko na
    > ścianach szczytowych żeby coś było widać.
    To które okna zacieniałeś folią? pisałeś że strychowe.

    > Z jaką powłoką, żeby okno nie przepuszczało promieniowania cieplnego?
    Tak, okno (szyba) ma lekki kolor żółty, widać to np na białej firance.
    Szyby mają naparowaną powłokę odbijającą promieniowanie podczerwone,
    znacznie (80%) zmniejsza to emisję ciepła w stosunku do zwykłej szyby.

> [...]
    > drzewek już jest, ale jak te mają 1-1,5m to z osłoną od wiatru i słońca
    > muszę jeszcze trochę poczekać. A Ty zacieniłeś zielenią czy dałeś
    Mam zadaszenie, płaski daszek 5*4m pokryty dachówką cementową. A wkoło
    zieleń.

    --
    Janusz

  • 69. Data: 2022-03-01 09:13:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.02.2022 16:34, Janusz wrote:
    > Dlaczego? dopóki się da trzeba chodzić.

    Ale to chodź dlatego że chcesz, a nie dlatego że musisz do wc na piętrze ;-)

    > a i głową o
    > To które okna zacieniałeś folią? pisałeś że strychowe.

    Dom parterowy, strych to góra. Właściwie takie poddasze nieużytkowe,
    można się tam wyprostować spokojnie więc są okna na ścianach szczytowych
    na tym poddaszu na przestrzał.

    > Tak, okno (szyba) ma lekki kolor żółty, widać to np na białej firance.
    > Szyby mają naparowaną powłokę odbijającą promieniowanie podczerwone,
    > znacznie (80%) zmniejsza to emisję ciepła w stosunku do zwykłej szyby.

    Czytam tutaj - https://bojar.com.pl/szyby-przeciwsloneczne/

    I opisują trzy rodzaje: przeciwsłoneczna, refleksyjna, absorpcyjna.

    Napisali że:
    absorpcyjna - zmniejsza do 50% przepuszczalność termiczną,
    refleksyjna - refleksyjna odbija tworząc efekt lustra,
    przeciwsłoneczna - jak zrozumiałem to po prostu przyciemniana gdzie np.
    na tej stronie największa przepuszczalność światła zaczyna się dopiero
    od 70%

    No nic, żona przy budowie się uparła że musi być 4m okna w salonie "żeby
    było ciepło, słoneczko..." tyle że gdy się przeprowadziliśmy z
    nieocieplonego domu do nowego termosu to się okazało że to słoneczko się
    żonie odwidziało w upalne lata. Może najlepszym rozwiązaniem będzie po
    prostu zadaszenie :-P

    > Mam zadaszenie, płaski daszek 5*4m pokryty dachówką cementową. A wkoło
    > zieleń.

    Znajomi założyli markizę, bo też nie mogli się zdecydować zadaszyć/nie
    zadaszyć, ale teraz po kilku latach to mówią że zamiast rozkładanego to
    mógłby być taki na stałe, bo taka markiza jednak ma kilka niedogodności
    (trzeba suszyć jak zmoknie żeby nie zgniła w rolecie, trzeba schować gdy
    mają nadejść silniejsze wiatry, nie nadaje się do użytkowania w zimę,...).

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 70. Data: 2022-04-18 18:39:48