  • 1. Data: 2009-04-16 20:08:56
    Temat: Niedługo START no i kilka pytań w rodzaju "jak to jest"
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Z okazji tego, że nieługo teoretyczne dywagacje z ostatniego pół roku zaczną
    się przeradzać w coś materialnego na mojej działce chciałbym jeszcze dopytac
    o kilka kwestii które mnie nurtuja...

    1. Czy jak mam w projekcie okno 120 (85) 150 to jest to wymiar dziury jaka
    bedzie w ścianie? (120x150 i 85 cm na podsadzką - parkietem czy
    chudziakiem?) czy może okna?

    2. Czy jak mam posadzkę na dole:
    - podsypka piaskowa
    - beton 10 cm
    - izolacja z folii
    - styro twardy 15 cm
    - posadzka zbrojona siatka 4 cm
    - panele
    To w przypadku np kuchni z ogrzewaniem wodnym podłogowym powinienem ją
    pogrubić czy taka wystarczy?

    3. Jak mam schody wylewane to ile liczyć wysokości na:
    - na dole na kafle
    - podest pokryty drewnem (parkiet?)
    - górne piętro parkiet
    żeby te schody były wszystkei równe?

    4, Czy zawsze chudziak musi być wylany do równego ze ścianą fundamentową?

    5. Czy można bezkarnie podnieśc dom np o jeden pustak (cały) żeby potem nie
    okazało się, że zrobią drogę wyżej niż mój garaż (20 cm ponad gruntem
    obecnym)

    6. Jak zawrzec w umowie, że jak wykonawca "podpadnie" to zrywamy umowę? (np
    będzie chciał za szybko wchodzić po wylwaniu albo coś będzie niestaranie
    wykonane)...

    7. Czy jak dołożę pełne deskowanie to coś zmieni w kwestii montazu okien
    dachowych (i czy np nie znajdą się wyżej/niżej niż bez deskowania).

    Uff im bliżej tym mam większego pietra.....

    --
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-04-16 20:29:58
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 16 Kwi, 22:08, "Mariusz" <m...@n...net> wrote:
> [...]
    >
    > 1. Czy jak mam w projekcie okno 120 (85) 150 to jest to wymiar dziury jaka
    > bedzie w ścianie? (120x150 i 85 cm na podsadzką - parkietem czy

    Otwór!. Nie zamawiaj okien aż Ci dom wybudują i pomierzą otwory... bo
    możesz się zdziwić!
    ;-)

    A jak chcesz rolety to powiększ otwory na wysokości na dzieńdobry

> [...]
    >     - posadzka zbrojona siatka 4 cm
    >     - panele
    > To w przypadku np kuchni z ogrzewaniem wodnym podłogowym powinienem ją

    Minimum 6cm
    ;-)

    > 3. Jak mam schody wylewane to ile liczyć wysokości na:
    >     - na dole na kafle
    pierwszy stopień musi być wyższy o warstwę styropianu, wylewki i
    płytek (2cm)
    ostatni (już na piętrze) niższy o grubość warstw na górze. Płytki i
    panele mają tyle samo, parkiet to inna bajka.

    > 4, Czy zawsze chudziak musi być wylany do równego ze ścianą fundamentową?

    Nie rozumiem pytania
    ;-)

    > 5. Czy można bezkarnie podnieśc dom np o jeden pustak (cały) żeby potem nie
    > okazało się, że zrobią drogę wyżej niż mój garaż (20 cm ponad gruntem
    > obecnym)

    Tak. Punkt odniesienia określa się dowolnie (nie ma na to przepisów, a
    geodeta nie wyznacza wysokości). Margines błędu (pomiarowy przy
    wyznaczaniu wysokości n.p.m) wynosi ok. 40 cm, więc z jednym pustakiem
    spoko się mieścisz...
    ;-)

    > 6. Jak zawrzec w umowie, że jak wykonawca "podpadnie" to zrywamy umowę? (np
    > będzie chciał za szybko wchodzić po wylwaniu albo coś będzie niestaranie
    > wykonane)...

    Napisać można wszystko, tylko czy znajdziesz wykonawcę który to
    podpisze?
    ;-)

    > 7. Czy jak dołożę pełne deskowanie to coś zmieni w kwestii montazu okien
    > dachowych (i czy np nie znajdą się wyżej/niżej niż bez deskowania).

    Będą wyżej, natomiast nic to nie zmienia...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 3. Data: 2009-04-16 21:00:31
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Krzemo pisze:

    > Otwór!. Nie zamawiaj okien aż Ci dom wybudują i pomierzą otwory... bo
    > możesz się zdziwić!
    > ;-)

    Tak??, a w miejscach drzwi ma pewnie taki zapis 80/200 i jak murarz
    tak zrobi to drzwi wyjdą Ci tzw. 70 - siątki, jak w pensjonacie to
    kucie po obowiązkowej kontroli... zresztą wszędzie kucie...
    Typowe wymiary zewnętrzne okien ile wynoszą? Czasami nie 150x150,
    150x120 itd. ??

    [...]

> [...]
    > geodeta nie wyznacza wysokości). Margines błędu (pomiarowy przy
    > wyznaczaniu wysokości n.p.m) wynosi ok. 40 cm, więc z jednym pustakiem

    Teraz to mnie zabiłeś, umarłem na miejscu...
    Nie, bo zależy jaki pustak i gdzie ;)), jak pojedzie do góry to
    kubatura się zmieni, i/albo wysokość budynku/kondygnacji - a jak w
    warunkach zabudowy ma dokładną wysokość budynku, poziomu zero od
    poziomu terenu - albo rzędnej "sczytanej" z mapy, to co wtedy?
    A reper to wiesz co to jest? A taki nowy sprzęt to jaką ma dokładność?

    A później weźmie siekierkę i trochę obciosa i będzie git, da radę ;)

  • 4. Data: 2009-04-16 21:03:12
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Mariusz <m...@n...net> wrote:

    > 2. Czy jak mam posadzkę na dole:
    > - podsypka piaskowa
    > - beton 10 cm
    > - izolacja z folii
    > - styro twardy 15 cm

    Tu jeszcze raz daj folię. Koszt żaden, a sporo niespodzianek
    wyeliminuje.

    > - posadzka zbrojona siatka 4 cm
    > - panele

    > To w przypadku np kuchni z ogrzewaniem wodnym podłogowym
    > powinienem ją
    > pogrubić czy taka wystarczy?

    Wg mnie wystarczy.

    > 3. Jak mam schody wylewane to ile liczyć wysokości na:
    > - na dole na kafle

    Kafle 5-8mm, klej: 5-8mm

    > - podest pokryty drewnem (parkiet?)

    Parkiety sa różne, kwadratowe i... od 15 do 22mm, na klej chyba też
    ze 2mm trzeba dodać?
    Jeśli nie parkiet tylko deska barlinecka, to 14mm plus podkład
    (typowo 5mm). Jeśli dechy, to legary plus deski już w grube
    centymetry idą.

    > 5. Czy można bezkarnie podnieśc dom np o jeden pustak (cały) żeby
    > potem nie okazało się, że zrobią drogę wyżej niż mój garaż (20 cm
    > ponad gruntem obecnym)

    Myślę, że można to załatwić po prostu wpisem do dziennika, ale
    Kierbuda pytaj.

    > 6. Jak zawrzec w umowie, że jak wykonawca "podpadnie" to zrywamy
    > umowę? (np będzie chciał za szybko wchodzić po wylwaniu albo coś
    > będzie niestaranie wykonane)...

    Wzorów umów w necie mnóstwo, poczytaj.

    > 7. Czy jak dołożę pełne deskowanie to coś zmieni w kwestii montazu
    > okien dachowych (i czy np nie znajdą się wyżej/niżej niż bez
    > deskowania).

    Wydaje mi się, że nie.

    > Uff im bliżej tym mam większego pietra.....

    Witaj w klubie :-)

    J. (co startuje za dwa tygodnie)

  • 5. Data: 2009-04-16 21:12:51
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Tu jeszcze raz daj folię. Koszt żaden, a sporo niespodzianek wyeliminuje.

    Albo sporego kłopotu narobi
    Jak tu da folie a np woda dostanie sie do styro to nie wyschnie nigdy

    Po co wyważać otwarte drzwi;))

    Kris

  • 6. Data: 2009-04-16 21:19:33
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 16 Kwi, 23:00, detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy> wrote:

> [...]
    > kucie po obowiązkowej kontroli... zresztą wszędzie kucie...
    > Typowe wymiary zewnętrzne okien ile wynoszą? Czasami nie 150x150,

    Ale fandzolisz bez sensu... właśnie (po raz kolejny) otwarłem archicad-
    a z projektem domu i zwymiarowałem to okno i... niestety podawany
    wymiar to wymiar OTWORU !! Na 100%.
    ;-)

> [...]
    > warunkach zabudowy ma dokładną wysokość budynku, poziomu zero od
    > poziomu terenu - albo rzędnej "sczytanej" z mapy, to co wtedy?

    A ta rzędna to w którym punkcie działki "jezd"?
    ;-)
    No właśnie. W żadnym projekcie "do pozwolenia" nie określa się
    wysokości n.p.m. Są tylko mgliste zapisy o "nie podnoszeniu terenu"
    itp oraz o wysokości budynku, ale bez określenia konkretnego punktu
    jest to bez znaczenia. A co do dokładności (te 40 cm) to mam
    informacje z pierwszej ręki... od geodety! Właśnie dlatego tak jest bo
    brak jest punktów odniesienia.
    ;-)

    > A reper to wiesz co to jest? A taki nowy sprzęt to jaką ma dokładność?
    >
    > A później weźmie siekierkę i trochę obciosa i będzie git, da radę ;)

    Aaaa ... dla domu o wysokości np. 8m te 40 cm stanowi zaledwie ...
    5% ... czyli lepiej niż ustawa przewiduje ;-)
    A tu człowiek chciał podnieść o 20 cm a Ty mu siekierkę do łapy
    dajesz... Jeszcze się biedak ze strachu pochlasta!
    :-))))

  • 7. Data: 2009-04-16 21:22:18
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Nie wszystkie plany zagospodarowania sa "chore".
    U nas na prowinicji jest dość duża dowolność....
    Więc plan nie koliduje.

    --
    Mariusz

  • 8. Data: 2009-04-17 06:48:14
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Krzemo pisze:
    [...]

    > Ale fandzolisz bez sensu... właśnie (po raz kolejny) otwarłem archicad-
    > a z projektem domu i zwymiarowałem to okno i... niestety podawany
    > wymiar to wymiar OTWORU !! Na 100%.
    > ;-)

    Uparcie twierdzę, że nie, choć rożnie rożni projektanci to zaznaczają ;)
    Na ale co z typowym oknem? W takim razie okna musi zrobić na zamówienie
    np 145 x 145 ? Zakładając, że ściśle trzyma się projektu ;) choć takie
    zmiany wymiarów to nieistotne.

> [...]
    > jest to bez znaczenia. A co do dokładności (te 40 cm) to mam
    > informacje z pierwszej ręki... od geodety! Właśnie dlatego tak jest bo

    Zależy jak to będzie zrobione, zapisy są dyskusyjne, ale jest przekrój
    pionowy i poziom terenu w stosunku do bud. jest czy nie ma? Popatrz na
    jakikolwiek wyrys to masz rzędne terenu char. i jak zagospodarowanie nie
    przewiduje podniesienia terenu to trochę lipa. Rzuca się w oczy jak
    wchodzę do takiego obiektu - zamiast jednego stopnia są 3, wtedy
    wyciągam laser i wys. jakiegoś pomieszczenia mierzę: w piwnicy, na
    parterze, na poddaszu i wiem że lipa...

> [...]
    > A tu człowiek chciał podnieść o 20 cm a Ty mu siekierkę do łapy
    > dajesz... Jeszcze się biedak ze strachu pochlasta!

    Żartowałem ;) z tą siekierką i zwróciłem uwagę żeby uważał na podobne
    rady - dobrze, że pyta teraz a nie po zakończeniu budowy w nadzorze ;)

  • 9. Data: 2009-04-17 07:20:10
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Mariusz" <m...@n...net> wrote:
> [...]
    >
    > 1. Czy jak mam w projekcie okno 120 (85) 150 to jest to wymiar dziury jaka
    > bedzie w ścianie? (120x150 i 85 cm na podsadzką - parkietem czy

    "Dziura" powinna być o 2cm większa niż wymiar z projektu :)
    W przypadku drzwi, zostawia się 10cm więcej.

> [...]
    > - posadzka zbrojona siatka 4 cm
    > - panele
    > To w przypadku np kuchni z ogrzewaniem wodnym podłogowym powinienem ją

    Do podłogówki wylewka powinna mieć chyba min. 62mm, najlepiej zrobić
    70-80mm. Styropian 15cm to trochę przesada, 12cm wystarczy.

    > 3. Jak mam schody wylewane to ile liczyć wysokości na:
    > - na dole na kafle
    > - podest pokryty drewnem (parkiet?)
    > - górne piętro parkiet
    > żeby te schody były wszystkei równe?

    Po pierwsze, ustal sobie poziom +-0, czyli poziom Twojej gotowej posadzki
    (razem z okładziną).
    Od tego poziomu wyznaczaj wszystkie pozostałe poziomy (parapety, schody,
    gniazdka, łączniki, nadproża itd.)
    Na płytkę z gresu przyjmij 10mm i 4mm kleju. Parkiet 15mm (90% egzotyków
    jest w tej grubości) lub 20-22mm (dąb). Parkiet może być też cienszy, np.
    lamelowy, wówczas przyjmij odpowiednio mniej. Kleju nie doliczaj, bo tyle co
    podniesie klej, parkieciarz zeszlifuje (chyba że to finiszparkiet, wówczas
    dolicz 1-2mm). Poziom stopnic z betonu ustalasz gdy już wiesz jaka okładzina
    na nich będzie. Drewno z reguły 3 lub 4cm, płytki - 15mm.

    > 4, Czy zawsze chudziak musi być wylany do równego ze ścianą fundamentową?

    Najłatwiej wówczas zachować ciągłość izolacji poziomej.

    > 5. Czy można bezkarnie podnieśc dom np o jeden pustak (cały) żeby potem
    > nie okazało się, że zrobią drogę wyżej niż mój garaż (20 cm ponad gruntem
    > obecnym)

    W projekcie masz podane wysykości posadowienia, poziom +-0, poziom skarpy
    itd.
    Najpierw upewnij się że musisz podnosić. Podnieść można, ale trzeba zrobić
    to ze świadomością i uważać aby budynek nie zrobił się za wysoki (plan
    zagospodarowania/warunki zabudowy)

    > 6. Jak zawrzec w umowie, że jak wykonawca "podpadnie" to zrywamy umowę?
    > (np będzie chciał za szybko wchodzić po wylwaniu albo coś będzie
    > niestaranie wykonane)...

    Wszystkie roboty mają być wykonywane zgodnie z technologią i prawem
    budowlanym i należytą starannością.

    --
    Bartek

  • 10. Data: 2009-04-17 07:41:21
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 17 Kwi, 08:48, detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy> wrote:

    > Na ale co z typowym oknem? W takim razie okna musi zrobić na zamówienie
    > np 145 x 145 ? Zakładając, że ściśle trzyma się projektu ;) choć takie
    > zmiany wymiarów to nieistotne.

    No nie wiem... u mnie po prostu przyszli, zwymiarowali i
    dostarczyli...
    ;-)

    > Zależy jak to będzie zrobione, zapisy są dyskusyjne, ale jest przekrój
    > pionowy i poziom terenu w stosunku do bud. jest czy nie ma?

    Jest ;-)

    >Popatrz na
    > jakikolwiek wyrys to masz rzędne terenu char. i jak zagospodarowanie nie
    > przewiduje podniesienia terenu to trochę lipa.

    Na mapce są jedynie linie poziomic... mapa zawiera jednakże do 10%
    błędów (ustawowo)...
    ;-)
    A teraz jak wygląda proces budowlany... zdzieramy humus, robimy
    wykopy, zasypujemy je i nawozimy humus... Nigdy teren nie wygląda po
    budowie tak samo jak przed!. I na żadnej budowie z pewnością "poziom"
    nie jest zachowany - bo się NIE DA!
    ;-)

    >Rzuca się w oczy jak
    > wchodzę do takiego obiektu - zamiast jednego stopnia są 3, wtedy

    A dlaczego 3 zamiast 1 (zresztą 3 schodki to IMHO prawie standard w
    Polsce - ale to osbny temat). Przecież jak doda ten bloczek do ściany
    fundamentowej, to i obsypie ziemią trochę wyżej ! I jak był 1 stopień
    to zostanie 1 stopień. Nic nie zauważysz.
    ;-)
    Pewnie zaraz powiesz o "podnoszeniu terenu" - tego też nie widać...
    wyobraź sobie różnicę poziomów 20 cm z zejściem do zera na 7
    metrach... I co? Widać gołym okiem ?
    :-))))))))))))))
    Powtarzam - geodeta mówi (a ja mu wierzę) że wysokość punktu określa
    się z dokładnością ok. 40 cm, i że w inwentaryzacji geodezyjnej
    powykonawczej nie ma takiego punktu jak "wysokość budynku" przy domach
    jednorodzinnych a tym bardziej jego położenia względem morza.
    ;-)

    > wyciągam laser i wys. jakiegoś pomieszczenia mierzę: w piwnicy, na
    > parterze, na poddaszu i wiem że lipa...

    Jaka lipa - to dopuszczalny błąd - nie ściemniaj!
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.