  • 1. Data: 2012-07-08 14:23:06
    Temat: OSB na podłodze - jedna warstwa grubsza, czy dwie cieńsze?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Sytuacja zastana: pomieszczenie 3.3m x 4.2m, grube legary-belki stropowe
    w rozstawie ~70cm, słabo wypoziomowane i krzywe. Na tym były deski (też
    krzywo-garbato, zniszczone, wywalam je całkowicie)

    Na belkach stropowych robię podłogę, podnosząc ją o 7-10cm) - dam
    cieńsze (np 5x10cm?) wypoziomowane legary w poprzek grubych belek, na to
    płyta OSB (pomiędzy - styropian/wełna dla wytłumienia, izolacji
    termicznej nie potrzebuję). Pokój typowo domowy - nie potrzeba
    obciążalności jak w hali produkcyjnej ;)

    I teraz pytania:
    - co ile dać legary te cieńsze, i jaki rozmiar (przy uwzględnieniu ich
    podparcia co około 70cm)?
    - czy wziąć płyty OSB "pióro-wpust" frezowane o grubości np 22mm (raczej
    rozmiar 2.5m x 0.625m bo taki najpopularniejszy i w miarę lekkie do
    noszenia), jedną warstwę?
    - czy może lepiej wziąć płyty OSB "zwykłe" ale cieńsze np 15mm (i tu już
    mógbłym myśleć o rozmiarze 2.5mx1.25m i dać dwie warstwy na zakładkę
    (skręcone ze sobą)?

    Co do grubości i wielkości płyty - mniejsze i lżejsze są mi wygodniejsze
    do przewozu, wnoszenia na N-piętro i manewrowania po ciasnej klatce
    schodowej :) Ale wiadomo że lepsze by były większe...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-07-08 21:24:43
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    jak chcesz podnieść tylko 7-10 cm, to "legarów" tam nie dasz...
    może lepiej do tych belek nabić po bokach łaty, wystające minimalnie nad
    belki, na tyle, żeby powierzchnię ładnie wypoziomować,
    a grubość płyt... przy rozstawie 80-90 cm mam dwie warstwy, 25 + 12 mm, na
    mijankę, bez pióro wpustu i jest stabilnie...
    do izolacji akustycznej tylko wełna...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2012-07-09 09:08:53
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-08 21:24, s_13 pisze:
    > jak chcesz podnieść tylko 7-10 cm, to "legarów" tam nie dasz...
    Obecnie są deski o grubości ~3-4cm (ale okrutnie życiem zmęczone). Da mi
    to jakieś 10-13cm na wysokość zapasu - nie zmieszczę się? Rozmiar 5x10
    (oczywiście 10cm na wysokość, 5 na szerokość) to tylko przykład, nie
    wiem czy aż tak grube muszę dawać?

    Zakładam że w moich cieńszych legarach mogę jeszcze powycinać od dołu
    1-2cm w miejscu oparcia o grube legary (jeśli będą zbyt wysoko do
    wypoziomowania) lub dać podkładki (zapewne na środku pomieszczenia,
    gdzie będzie za nisko).

    > może lepiej do tych belek nabić po bokach łaty, wystające minimalnie nad
    > belki, na tyle, żeby powierzchnię ładnie wypoziomować
    Nabić? Przykręcić? Może i można, ale to są stare drewniane belki
    stropowe, mam przeczucie że lepiej ich nie dziurawić przy przyczepianiu
    do nich czegoś, a jedynie się na nich oprzeć ;)

    > a grubość płyt... przy rozstawie 80-90 cm mam dwie warstwy, 25 + 12 mm,
    > na mijankę, bez pióro wpustu i jest stabilnie...
    70 a 80-90 to chyba duża różnica?
    Teraz mam ~70 a te nowe belki w poprzek mógłbym dać np co 50 - łatwiej
    jest mi nosić belki i dać ich więcej, niż wielkie płyty osb :)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2012-07-09 10:19:11
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Sytuacja zastana: pomieszczenie 3.3m x 4.2m, grube legary-belki stropowe w
    > rozstawie ~70cm, słabo wypoziomowane i krzywe.

    znaczy dość małe pomieszczenie -> niezależnie od tego czy zrobisz to dobrze
    czy bardzo dobrze, różnica w cenie będzie niewielka...

> [...]
    > potrzebuję).

    > - co ile dać legary te cieńsze, i jaki rozmiar (przy uwzględnieniu ich

    pomysł bardzo ok,
    rozstaw kontrlegarów wyjdzie Ci z rozmiarów płyty OSB
    jeśli kupisz standardową 2.5x1.25 to ja bym mniejszy wymiar podzielił na
    3...
    na 2 trochę może być za rzadko - ale najlepiej sprawdzić zalecenia
    producenta płyty (sztywność),
    dorzucenie dosłownie kilku więcej kontrlegarów bardzo zmieni sztywność
    podłogi a niewiele podniesie koszt

> [...]
    > - czy może lepiej wziąć płyty OSB "zwykłe" ale cieńsze np 15mm (i tu już
    > mógbłym myśleć o rozmiarze 2.5mx1.25m i dać dwie warstwy na zakładkę

    przy tych pierwszych płytach, masz szerokość legarów juz zdefiniowaną
    chyba że dasz w poprzek, ale wtedy masz dużo wiszących (nie podpartych)
    połączeń pióro-wpust

    rozrysuj sobie plan podłogi, z uwzględnieniem rozmiarów płyt
    bo może się okazać, ze z kolei przy większych płytach masz za dużo odpadu,
    etc

    właśnie dlatego wolałbym użyć dwu warstw płyt ale o tej samej grubości, żeby
    optymalnej wykorzystać materiał
    i aż się prosi, żeby łączenia płyt w poprzek kontrlegarów (tych górnych)
    zrobić nad legarami (dolnymi)
    i podeprzeć je "wymianami" leżącymi na legarze - będzie ich pewnie tylko
    kilka sztuk -koszt znikomy,
    więc przy odpowiednim zaplanowaniu możesz mieć wszystkie krawędzie płyt
    podparte....

    > Co do grubości i wielkości płyty - mniejsze i lżejsze są mi wygodniejsze
    > do przewozu, wnoszenia na N-piętro i manewrowania po ciasnej klatce
    > schodowej :) Ale wiadomo że lepsze by były większe...

    to się sam musisz zastanowić...
    ja zawsze powtarzam, ze jak robisz coś dobrze,
    to nie istotne jest, ze wykonawca będzie miał przez parę godzin trochę
    trudniej...
    Ty zostaniesz z tym na lata...

    wybierz najlepsze rozwiązanie docelowe, nie przejmując się problemami
    logistycznymi i narzekaniem wykonawcy (tym bardziej, jeśli sam robisz ;-)
    byle dało się wnieść do lokalu, nie ważne już, czy przez drzwi, czy przez
    okno...

  • 5. Data: 2012-07-09 21:18:43
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > do przewozu, wnoszenia na N-piętro i manewrowania po ciasnej klatce
    > schodowej :) Ale wiadomo że lepsze by były większe...

    wez kup spano-durelis 22 mm
    ostatnio pojawila sie w casto
    niesamowicie wytrzymala i nie smierdzi jak OSB
    a jak trafisz pioro wpust to pod pacha zaniesiesz na n-te pietro (81x244)
    ze tansza to juz nie wspomne

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 6. Data: 2012-07-09 21:43:58
    Temat: Re: OSB na pod?odze - jedna warstwa grubsza, czy dwie cie?sze?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-09 21:18, HANA pisze:
    > wez kup spano-durelis 22 mm
    > niesamowicie wytrzymala i nie smierdzi jak OSB
    > a jak trafisz pioro wpust to pod pacha zaniesiesz na n-te pietro (81x244)
    > ze tansza to juz nie wspomne

    Pracowałeś z tym materiałem? masz go gdzieś użytego już jakiś czas?
    Pytam bo ciekawi mnie, ale jestem nieufny ;)
    Widziałem to w castoramie, oglądałem -
    http://img1.cokupicstatic.pl/c_big10570639.jpg - to wygląda w składzie
    jak zwykła płyta meblowa MDF/melaminowana, tylko że bez zewnętrznej
    okleiny.
    Byłem tym nawet zainteresowany, ale ilość płyt na palecie, które miały
    poukruszane rogi (tak! ukruszone i sypiące się, nie złamane) nie
    wzbudził mojego zaufania. Prosty test - po lekkim uderzeniu młotkiem po
    prostu się ułamuje, wypada dziura (jak na środku) lub kruszy (jak na
    brzegu), bo to chyba tylko klejone drobne wióry?

    Płyta typowa OSB budzi moje większe zaufanie, bo widać w niej długie
    włókna-ścinki drewna poukładane na wszystkie strony - robią za zbrojenie
    płyty i dają jakąś wytrzymałość nawet gdy jest miejscowo mocniej obciążona?

    Ale to są tylko moje odczucia organoleptyczne, byćmoże jakieś
    profesjonalne badania/parametry typu wytrzymałość na nacisk punktowy itp
    okażą jednak wyższość tych wiórek ?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2012-07-10 07:38:08
    Od: "Tatko" <e...@o...pl>

> [...]
    > włókna-ścinki drewna poukładane na wszystkie strony - robią za zbrojenie
    > płyty i dają jakąś wytrzymałość nawet gdy jest miejscowo mocniej

    Ja z płyty OSB 25mm. mam wybudowany cały domek z poddaszem o powierzchni 60m
    na działce już od 8 lat i wszystko jest OK...

  • 8. Data: 2012-07-10 09:40:42
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    >W dniu 2012-07-09 21:18, HANA pisze:
    Witam.

> [...]
    [...]
    > nie wzbudził mojego zaufania. Prosty test - po lekkim uderzeniu młotkiem
    > po prostu się ułamuje, wypada dziura (jak na środku) lub kruszy (jak na
    > brzegu), bo to chyba tylko klejone drobne wióry?

    Watpie czy mial Pan w rekach spano-durelis,
    to "g..wno" jest twarde jak kamien, i calkowice niepalne.

    Widzialem rozmaite rozwiazania
    uzycia plyt durelis zapewniam Pana ze spadl na nie nie tylko mlotek
    ale i duzo ciezsze przedmioty i zadnych dziur, wylaman nie ma,
    ukruszonych rogow tez nie ma.

    pozdrawiam
    Adams
    PS. Wiem bo mam ;-)

  • 9. Data: 2012-07-10 10:15:36
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-10 09:40, Adams pisze:
> [...]
    > [...]
    >
    > Watpie czy mial Pan w rekach spano-durelis,
    > to "g..wno" jest twarde jak kamien, i calkowice niepalne.
    Może w castoramie mają też inne tego typu płyty, zielonkawe i gładkie z
    wierzchu, wiórowo-odpadowe w środku, a bardziej tandetne? Będę dzisiaj,
    zobaczę jak to się nazywało - na wystawie 1szt wyglądała ok, ale na
    magazynie na palecie leżące były silnie zdewasowane, tak jakby ktoś
    płyty "zwykłe meblowe" mocno sponiewierał...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-07-11 09:51:45
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    HANA <h...@g...pl> napisał(a):

    > wez kup spano-durelis 22 mm
    > ostatnio pojawila sie w casto
    > niesamowicie wytrzymala i nie smierdzi jak OSB

    Ta spano jest strasznie twarda, docinki moga być problemem.