  • 1. Data: 2015-12-01 10:07:33
    Temat: Obieg grawitacyjny w CO
    Od: w...@g...com

    Witam

    1) Chcę, aby w mojej instalacji centralnego ogrzewania (układ zamknięty, 2
    rozdzielacze- na parterze i piętrze, pompa CO musi chodzić) w przypadku, gdy
    zabraknie prądu i pompa CO stanie, zadziałał 'krótki obieg grawitacyjny'. Przez
    'krótki obieg grawitacyjny' mam na myśli obieg kocioł-zasobnik CWU. Tak się składa,
    że kocioł będzie stał praktycznie pod zasobnikiem CWU.

    Pytanie: jak najprościej (i oczywiście zgodnie ze sztuką) wymusić krótki obieg
    grawitacyjny w przypadku braku prądu?

    2) Może ktoś wyjaśnić (trochę teorii), co jest potrzebne, aby obieg grawitacyjny
    działał ?

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2015-12-01 11:47:12
    Temat: Re: Obieg grawitacyjny w CO
    Od: "JK" <n...@p...onet.pl>

    Obieg grawitacyjny powstaje w skutek różnicy temperatur wody (w skrócie woda
    ciepła jest lżejsza od zimnej itd.).
    To zjawisko wywołuje przepływ wody zimnej w dół ( i odwrotnie).
    Zasilenie wymiennika od góry i powrót z dołu + odpowiednie schłodzenie na
    wymienniku właściwie wystarczają do uzyskania obiegu grawitacyjnego. Reszta
    to szczegóły, niestety diabeł tkwi właśnie w szczegółach.
    Aby grawitacja działała prawidłowo należy - poza w miarę dyżym schłodzeniem
    na wymienniku - należy maksymalnie ograniczyć opory hydrauliczne w układzie
    przepływowym. Stąd w kiedysiejszych instalacja grawitacyjnych olbrzymie (w
    porównaniu z dzisiejszymi) średnice rur.
    Tyle co do zasady działania.
    Obawiam się jednak, że przy wykorzystaniu dzisiejszych kotłów mogą być
    problemy z pracą takiego układu.

    Pozdrawiam -JK

    ==========================
    ps.com...

  • 3. Data: 2015-12-01 18:45:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-01 o 10:07, w...@g...com pisze:
> [...]
    grawitacyjny w przypadku braku prądu?

    > 2) Może ktoś wyjaśnić (trochę teorii), co jest potrzebne, aby obieg grawitacyjny

    Warunkami są:
    1. Zasobnik musi być wyżej niż kocioł
    2. Zasobnik podłączony rurami o odpowiednio dużej średnicy
    3. Brak zasyfonowań na rurach doprowadzających wodę kotłową do zasobnika
    4. Musi być zamontowany zawór, który otworzy obieg wody kotłowej do
    zasobnika w przypadku zatrzymania pomp.

    Napisz coś więcej na temat swojej instalacji.

  • 4. Data: 2015-12-01 20:55:22
    Od: w...@g...com

> [...]
    > zasobnika w przypadku zatrzymania pomp.
    >
    > Napisz coś więcej na temat swojej instalacji.

    Dzięki za odpowiedzi, po namyśle jednak spasuję - za dużo grzebania.
    Punkt 1 i 3 spełniony, natomiast trzeba by właśnie bawić się w przekroje rur (u mnie
    są typowe miedziane o niedużych przekrojach), jakieś zawory, obiegi ...

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2015-12-01 21:21:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-01 o 20:55, w...@g...com pisze:

    > Dzięki za odpowiedzi, po namyśle jednak spasuję - za dużo grzebania.
    > Punkt 1 i 3 spełniony, natomiast trzeba by właśnie bawić się w przekroje rur (u
    mnie są typowe miedziane o niedużych przekrojach),

    Wystarczą rury miedziane o średnicy 22mm, a od bidy to nawet pójdzie na
    18mm.

    > jakieś zawory, obiegi ...
    >
    > pzdr
    > Bogdan

    Ale napisz jaki to kocioł, jaka instalacja (grzejniki/podłogówka), czy
    są mieszacze, jak duży jest zasobnik CWU i jakiego rodzaju
    (wężownica/płaszcz, pionowy/poziomy), czy kotłownia jest obniżona w
    stosunku do parteru itp.

  • 6. Data: 2015-12-01 22:31:40
    Od: w...@g...com

> [...]
    > są mieszacze, jak duży jest zasobnik CWU i jakiego rodzaju
    > (wężownica/płaszcz, pionowy/poziomy), czy kotłownia jest obniżona w

    Kocioł MPM DS 12-14kw (drewno i węgiel), 90% grzejniki (przewymiarowane), 10%
    podłogówka, układ zamknięty, nie mam mieszaczy, zasobnik CWU 140l pionowy wiszący, w
    środku wężownica.
    Kotłownia jest na tym samym poziomie co cały parter.
    Kocioł zostanie zainstalowany tuż pod wiszącym nad nim (i delikatnie z boku)
    zbiornikiem CWU. Nie kolidują ze sobą, a właśnie to usytuowanie zrodziło we mnie myśl
    zrobienia kolejnego zabezpieczenia (oprócz grupy bezpieczeństwa).
    Będzie jedna pompa, która zarówno CO jak i CWU będzie grzać (czyli CWU wpięty niejako
    jako kolejny odbiornik ciepła).

    pzdr
    Bogdan

  • 7. Data: 2015-12-01 23:56:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-01 o 22:31, w...@g...com pisze:
> [...]
    > Będzie jedna pompa, która zarów

    > no CO jak i CWU będzie grzać (czyli CWU wpięty niejako jako kolejny odbiornik

    No to szykujesz sobie niezłą bombę i wiele problemów.
    Jeżeli nie chcesz sobie i rodzinie zrobić krzywdy i nie zniszczyć
    instalacji, zwłaszcza podłógówki i nie mordować się z kotłem to musisz
    zmienić wszystko.
    Po pierwsze to Twoje CWU nie stanowi żadnego zabezpieczenia, a po drugie
    robienie układu zamkniętego z takim kotłem nie tylko jest niezgodne z
    logiką, ale także niezgodne z prawem.

    Podłogówka nie lubi zbyt gorącej wody.
    W układzie zamkniętym temperatura wrzenia wody może sięgnąć nawet
    stukilkudziesięciu stopni Celsjusza. Dla przykładu przy ciśnieniu 2
    barów temperatura wrzenia wody wynosi 120 stopni Celsjusza. Jak wpuścisz
    tak gorącą wodę w plastikowe rury to je po prostu możesz zniszczyć.
    Zatrzymanie się pompy obiegowej przy kotle zasypowym równoznaczne jest z
    zagotowaniem się wody. W Twoim przypadku temperatura wrzenia będzie
    zależna od ciśnienia, a to będzie ograniczone zaworem bezpieczeństwa.
    Jest to zazwyczaj zawór 2,5 bara.
    Ciśnienie 2,5 bara powoduje ogromny nacisk wody na ścianki kotła. Aby Ci
    uzmysłowić jak ogromne siły wtedy próbują rozerwać Twój kocioł to trochę
    policzymy.
    2,5 bara powoduje nacisk na powierzchnię 1cm2 równoważny naciskowi 2,5
    kg masy w polu grawitacyjnym Ziemi.
    Powierzchnia łączna wymiennika takiego kotła o mocy 14kW wynosi ok. 3m2
    1m2 to jest 10000cm2 Zatem łączny nacisk wody na ścianki kotła wynosi
    10000cm2 * 3m2 * 2,5kg = 75000kg
    Czyli łączny nacisk wody na ścianki kotła równoważny jest naciskowi masy
    75 ton.
    Oczywiście producent gwarantuje, że kocioł to wytrzyma, ale w układzie
    zamkniętym kocioł będzie poddawany ciągłemu, zmiennemu naciskowi,
    którego wartość będzie się zmieniać wraz z wahaniami temperatury. Wpływa
    to bardzo źle na żywotność takiego kotła.
    Osobiście radziłbym ten kocioł podłączyć w układzie otwartym.

    Kolejna sprawa to podłogówka, która nie lubi gorącej wody. Pomijając
    kwestie, że posadzka będzie pękać od zbyt gorącej wody to podłoga będzie
    miała zbyt wysoką temperaturę, a to z kolei źle wpływa na zdrowie,
    zwłaszcza stawy.
    Nie mając mieszacza, musiał byś utrzymywać bardzo niską temperaturę wody
    w kotle, ale wtedy będziesz musiał wodę CWU dogrzewać grzałką. Niska
    temperatura wody w kotle to szybka jego korozja i praktycznie za 6-8 lat
    będziesz musiał kupować nowy kocioł.
    Przewymiarowane grzejniki zaś będą stwarzały kolejne problemy, zwłąszcza
    jak zamontujesz przy nich zawory termostatyczne.
    Będziesz miał w domu bardzo gorąco, w zasobniku CWU zimną wodę, a kocioł
    będzie co chwilę się zagotowywał. Będziesz musiał biegać do kotła co
    godzinę dorzucając po jednym kawałku drewna lub dosypując szufelkę
    węgla. Wrzucisz jednorazowo więcej to w domu będziesz miał saunę, w
    bojlerze zimną wodę do kąpania, a kocioł będzie Cię straszył
    zagotowaniem wody.

    Dzisiaj mi się już nie chce pisać, ale jak jesteś zainteresowany jak
    naprawić swoje błędy to możemy jutro powrócić do tematu.

  • 8. Data: 2015-12-26 18:33:01
    Od: ".:Artur:." <p...@o...pl>

    Dnia Tue, 1 Dec 2015 01:07:33 -0800 (PST), w...@g...com napisał(a):

> [...]
    grawitacyjny w przypadku braku prądu?

    > 2) Może ktoś wyjaśnić (trochę teorii), co jest potrzebne, aby obieg grawitacyjny

    a weż sobie kup jakiegoś dużego UPS-a ok 1000 VA np APC. Wywal baterię tą
    co jest i wrzuć baterię buforową powiedzmy 60VA. Ile to pociągnie a jak na
    mój gust ze 24h w zaleznosci ile masz za UPSem wpięte. W razie krzyku
    możesz zapiąć same pompy bez pieca. Piec się wygasi a pompy będą cały czas
    kręcic (juz po kilku godzinach zimna wode).
    Waga takeigo rozwiązania bateria łąduje sie ponad 24h. Jeśli byś
    cośtakeigo robiłe to ważne typ baterii koniecznie do pracy buforowej
    inaczej będziesz ją wymieniał po roku!!
    --
    Artur

  • 9. Data: 2015-12-26 20:40:07
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-12-26 18:33, .:Artur:. wrote:
    [...]
    > Wywal baterię tą co jest i wrzuć baterię buforową powiedzmy 60VA.
    Co to znaczy że bateria ma 60VA? Bo muszę przyznać, że to dla mnie
    nowość. :-)

  • 10. Data: 2015-12-26 22:42:25
    Od: ".:Artur:." <p...@o...pl>

    Dnia Sat, 26 Dec 2015 20:40:07 +0100, JDX napisał(a):

    > On 2015-12-26 18:33, .:Artur:. wrote:
    > [...]
    > Co to znaczy że bateria ma 60VA? Bo muszę przyznać, że to dla mnie
    > nowość. :-)

    OMG 60Ah oczywście :) Zmęczenie świąteczne :)
    --
    Artur