  • 1. Data: 2009-02-01 18:31:12
    Temat: Oczyszczalnia przydomowa.
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Witam.

    Sąsiad (przyszły) przekonuje mnie do budowy oczyszczalni ścieków
    wykorzystującej roślinki rosnące na poletku filtracyjnym.
    Twierdzi też, iż nie można już budować oczyszczalni tradycyjnych, tzn.
    tych rozsączających oczyszczoną wodę w gruncie.

    Prawda to?

    Pozdrawiam,
    Jarek.

  • 2. Data: 2009-02-01 18:54:36
    Temat: Re: Oczyszczalnia przydomowa.
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    > Sąsiad (przyszły) przekonuje mnie do budowy oczyszczalni ścieków
    > wykorzystującej roślinki rosnące na poletku filtracyjnym.

    Masz na tyle duzo miejsca, zeby zrobic tak duze poletko i dostatecznie
    daleko bedzie to od domu, zeby nie czuc ewentualnych zapachow?

    > Twierdzi też, iż nie można już budować oczyszczalni tradycyjnych, tzn.
    > tych rozsączających oczyszczoną wodę w gruncie.
    >
    > Prawda to?

    Skad on taka wiadomosc ma?

    Pozdrawiam
    Dy

  • 3. Data: 2009-02-01 21:43:45
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Dy pisze:

    > Masz na tyle duzo miejsca, zeby zrobic tak duze poletko i dostatecznie
    > daleko bedzie to od domu, zeby nie czuc ewentualnych zapachow?

    No właśnie nie...
    mogę poświęcić na oczyszczalnię 400m2 (20mx20m).
    Grunt to piach z małymi domieszkami gliny.
    W rogu działki przechodzi rura drenażowa odprowadzająca wodę z
    pobliskich pól do studzienki i dalej chyba do rowu melioracyjnego.

    > Skad on taka wiadomosc ma?

    Tego nie zdradził.
    Początkowo przyjąłem to na wiarę, ale widzę że sprzedaż zwykłych
    oczyszczalni nie spada...

    > Pozdrawiam
    > Dy
    Pozdrawiam,
    Jarek.

  • 4. Data: 2009-02-01 23:04:32
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    yarecky pisze:

> [...]
    >>
    > Tego nie zdradził.
    > Początkowo przyjąłem to na wiarę, ale widzę że sprzedaż zwykłych
    :)
    Jeszcze przez pare lat bedzie mozna budowac oczyszczalnie biologiczne z
    drenazowym rozsaczaniem oczyszczonch lub raczej podczyszczonych sciekow
    Oczywiscie jakies gminy/ starostwa moze juz nie zezwalaja na ich budowe
    teraz - chetnie bym sie o tym dowiedzial.
    W paru krajach na zachodzie Europy juz refunduja likwidacje drenazy
    i przejscie na doczyszczanie poletkami roslinnymi, ktore ponadto maja za
    zadanie wytranspriowac wode gdy nie ma jej gdzie pozniej odprowadzic
    Sprawnośc oczyszczalni roslinnych zima spada o okolo 20%
    dlatego przyjmuje sie o 20 % wieksze nasadzenie
    tj okolo 5m.kw na osobe korzystajaca z takiej oczyszczalni
    U mnie na poczatku marca bedzie budowana taka prototypowa oczyszczalnia
    a z firma , ktora bedzie mi to budowala w czesci instalacyjnej mam
    dogadana wspolprace przy ich tego typu realizacjach
    bo zawodowo zajmuje sie produkcja traw ozdobnych
    O efektywnosci doczyszczajacych roznych grup roslin
    mozesz tu poczytac
    http://www.acta-agrophysica.org/artykuly/acta_agroph
    ysica/ActaAgr_119_2005_0_2_0.pdf
    Trawy okazaly sie pod tym wzgledem najlepsze
    a jestem w stanie skompletowac nie tylko bardziej ozdobne
    ale rowniez efektywniej dzialajace nasadzenie
    Jak bedziesz zainteresowany to napisz na priv

    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    sklep: http://trawki.pl/

  • 5. Data: 2009-02-02 08:25:48
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Dy pisze:

    > Masz na tyle duzo miejsca, zeby zrobic tak duze poletko i dostatecznie
    > daleko bedzie to od domu, zeby nie czuc ewentualnych zapachow?
    [...]
    > Pozdrawiam
    > Dy

    Poletko zajmuje mniej niz rozsącz. Jest tez łatwiejsze
    w budowie. W szczególności nie wiąże się z rozryciem całej działki.
    Chociaz bez małej przepompowni w ostatnim odstojniku chyba
    nie obedzie sie (by podnieść ścieki nad poziom poletka).

    Podobno dobrze wykonane nie smierdzi. Jak jest powiem latem...
    Pewne obawy mam tez z ostrymi zimami w mojej krainie i z okresowymi
    przestojami w uzytkowaniu.

    Moja gmina preferuje poletka na tej zasadzie, ze daje projekty
    i nadzór za darmo oraz funduje pierwsze nasadzenie roslinek.
    Budowa wyglada na łatwą.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 6. Data: 2009-02-02 09:12:30
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    Andrzej S. pisze:

> [...]
    >
    > Moja gmina preferuje poletka na tej zasadzie, ze daje projekty
    > i nadzór za darmo oraz funduje pierwsze nasadzenie roslinek.

    :)
    Jest dokladne jak piszesz jesli chodzi o wielkosc poletka
    bo przy drenazu przyjmuje sie 6m na osobe
    a przy poletku z zimowym zapasem 5 m.kw
    Nie obawiaj sie tego, ze zima oczyszczalnia nie bedzie dzialala
    bo to chodzi glownie o stworzenie optymalnych warunkow tlenowych
    dla rozwoju bakterii i tu rosliny oraz korzenie pelnia
    swoja role nawet w zimowym spoczynku tzn sprawnosc spada do okolo 20%
    dlatego zamiast 4 m.kw nasadza sie 5m.kw
    Jesli chodzi o nasadzenia to gmina zapewne zaproponuje Tobie
    Trzcine pospolita http://przyroda.osiedle.net.pl/Trzcina_pospolita.htm
    ale mozna takie nasadzenie wykonac nie tylko bardziej ozdobnymi ale
    rowniez dluzszym okresie wegetacji(Carex oraz Miscanthusy)a np w
    przypadku zimozielonych bambusow o calorocznej wegetacji.
    Czyz miscanthusy nie wygladaja ladniej
    http://trawki.pl/galeria/pokaz/trawy/miscanthus%20sa
    cchariflorus.jpg
    http://trawki.pl/galeria/pokaz/trawy/m.s.variegatus.
    jpg
    One sa ozdobne przez caly rok
    tu masz fotke letnia
    http://trawki.pl/galeria/pokaz/trawy/trawnik.jpg
    a tu zimowa
    http://trawki.pl/galeria/pokaz/trawy/zima.jpg
    Zobacz , ze na tej fotce wiele roslinek jest zielonych pomimo zimy.
    Przy tych roslinnych czesto mowi sie, ze one pelna fukcjonalnosc
    uzyskuja dopiero w 2-3 roku od wykonanych nasadzen.
    Nie ma w tym zadnej magii a tylko ekonomia bo zwiazane jest to z
    sadzeniem malych sadzonek ,ktore dopiero po 2-3 latach tworza kepy o
    odpowiednio duzej mocy przerobowej.
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/