  • 51. Data: 2010-03-04 17:34:04
    Temat: Re: Odwrocony dach - jak?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Łukasz C. wrote:

    > Kolejny propagator mitów. Jakie opary? Chodzi Ci o formaldehyd? Nawet
    > jeśli przy produkcji płyty zastosowana była żywica MUPF, a nie
    > izocyjanianowa, to dużo więcej formaldehydu przyjmiesz w spalinach
    > samochodowych, dymie papierosowym, itd. Wiesz, że drewno też emituje
    > formaldehyd? :->

    nie mity tylko sprawdź łaskawie przpeisy sanitarne co do dopuszczalności
    stosowania płyty OSB w pomieszczeniach przeznaczonych na stały i czasowy
    pobyt ludzi

    bodajże jest 1m2 na 1m3 objetości pomieszczenia

    > A suszona, strugana tarcica kosztuje grosze ;-)

    hm...

  • 52. Data: 2010-03-04 19:41:00
    Od: M <M...@w...pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > nie mity tylko sprawdź łaskawie przpeisy sanitarne co do dopuszczalności
    > stosowania płyty OSB w pomieszczeniach przeznaczonych na stały i czasowy
    > pobyt ludzi

    Może jakiś link do przepisów?

    M.

  • 53. Data: 2010-03-04 20:04:30
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > hm...

    Dokładnie. Policz sobie ile kosztuje deska oheblowana z felcem, a do tego
    przy OSB nie musisz dawać papy tak jak w przypadku desek. Myślę, że wyjdzie
    na to samo co płyta OSB, a o ile mniej problemów z układaniem takiej płyty i
    o ile mniej problemów później. Weź pod uwagę, że w tym przypadku płyta OSB
    nie musi być ona gruba 12-16mm powinno wystarczyć. W przypadku desek
    niestety muszabyć grubsze choćby ze względu na możliwość wykonania mocnego
    felcu i żeby zapobiec efektowi klawiszowania.

  • 54. Data: 2010-03-04 20:38:48
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > po pierwsze to jesteś...
    >
    > ale to ci juz AP kiedys napisał, wtedy cie broniłem ale teraz zaczynam sie
    > skłaniać do jego zdania
    >
    > ciach pierodły

    Skoro pierdoły to ich nie wypisuj. Zacząłeś jechać po mnie to Ci
    wytłumaczyłem, ze jesteś w błędzie zarówno co do mojej wiedzy i umiejętności
    jak i w błedzie, czepiając się mojej osoby. Dyskutujemy tutaj o tym co jest
    na dachu, a nie o tym czym ja się powinienem zajmować i na czym ja się
    powinienem znać. Mnie nie interesuje Twoje wykształcenie, ani to w jaki
    sposób zarabiasz na chleb. Interesuje mnie tylko to co masz do powiedzenia w
    tym konkretnym temacie. Bardzo dobrze wiesz, że nie lubię osobistych
    przejażdżek, ani chamskiej ironii.

    > ile sie rusza...
    >
    > jeśłi jesteś takim geniuszem w zakresie mechaniki i inżynierii
    > materiałowej to wiesz, że praca konstrukcji nie może przekraczać
    > założonych granic. Dach pracuje na milimetry, mogą sie uginać krokwie itp
    > ale te wszytskei ruchy są minimalne, gdyby były tak duże że mogłyby łamać
    > styropian !!!!!!! to by taka konstrukcja sie rozleciała po jednej
    > mocniejszej wichurze.

    Widzę nadal mnie nie rozumiesz.
    Nie chodzi tylko i wyłącznie o ruchy konstrukcji i uginanie się dachu, ale o
    całość występujących zjawisz tj. zarówno róchów konstrukcji, ale przede
    wszystkim oddziaływania ciśnienia powietrza bezpośrednio na styropian. Nie
    musi go złamać od razu, za miesiąc czy dwa. Moze to się stać za kilka lat,
    kiedy styropian podczas takich podmuchów będzie już na tyle spękany, że w
    końcu puści.

    > nie jest hermetyczne i ciśnienia sie równoważą choćby poprzez kominy
    > wentylacyjne i nieszczelne okna, chyba ze mamy doczynienia z tajfunem.

    Nie tylko z tajfunem. Wystarczy, ze podczas mocniejszej wichury zapomnisz
    zamknąć okno i powietrze wpadnie do wnętrza. Poza tym tłumaczyłem, że te
    siły powstają na skutek przepływu rozpędzonych mas powietrza, które
    napierając na dach cisną jego powierzchnię w dół, ale po drugiej stronie
    kalenicy wytwarzają podciśnienie, które stara się unieść do góry dach.
    Żeby Ci uzmysłowić to zjawisko to zrób sobie prosty eksperyment.
    Weź kawałek kartki A4 i chwyć palcami obu rąk za rogi tej kartki. Lekko
    naciągnij i ustaw krawędź tej kartki w poziomie i przyłóż tę krawędź kartki
    do dolnej wargi tak, abyś mógł dmuchnąć ponad kartką. W tym momencie
    przeciwległa krawędź kartki będzie swobodnie zwisać w dół. Dmuchnij. I co ?
    Kartka z wielkim łopotem rwie do góry. To jest właśnie taki sam efekt
    podciśnienia jak ten, który powstawania za krawędzią kalenicy.

    > ? W przypadku, kiedy
    >
    > to są brednie, kosmiczne brednie

    To nie są brednie tylko Twoje braki w wiedzy.

    > w sumie to zastanawiam sie dlaczego te straszliwe różnice ciśnień nie
    > łamią w cholerę płyt GK którymi ludzie obudowują poddasza.

    To już Ci wytłumaczyłem, ale tego jak widzę takze nie zrozumiałeś.

    > wiesz jaką szerokość ma deska boazeryjna?

    Co ma "piernik do wiatraka" ?

    > metodą na ograniczenei szczelin w poszyciach drewnianych jest zmniejszeni
    > szerokości klepek dzieki czemu ograniczamy powstawanie szczelin. Deska
    > podłogowa jest zwykle szeroka stąd w jej technologie jest wzbudowane
    > powstawanie szczelin, TAKA JEST TEJ PODŁOGI URODA. Dlatego kiedyś
    > wymyślono parkiet :)

    Wybacz, ale chyba nie chcesz mi powiedzieć, ze będziesz układał na dachu
    deski o szerokosci 3cm ? :)

    > blad zasadniczy drewno sie ukłąda w ściśle określonych warunkach
    > wilgotności powietrza w innych nei wolno.

    Tak, tak, zwłaszcza jak się czeka na fachowca kilka miesięcy to się ma
    ogromy wpływ , kiedy on ma to połozyć.
    Zejdź na ziemię.

    > ponadto w domu gdzie mamy drewno trzeba starać sie zachować stałe warunki
    > wilgotności.

    He he he. No tak. Zamiast połozyć płytę OSB na dachu to położyć deski i
    zamontować klimatyzację dla desek, zeby czasami się nie rozeschły, abo nie
    spęczniały :)
    O czym Ty piszesz ?
    Nie gniewaj się ale z Ciebie jest tylko teoretyk i to jeszcze taki, który ma
    braki w teorii :)

  • 55. Data: 2010-03-04 21:56:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

> [...]
    > dwa. Moze to się stać za kilka lat, kiedy styropian podczas takich
    > podmuchów będzie już na tyle spękany, że w końcu puści.

    czemu płyty GK na poddaszach sie nie wyłamują :)

    Czy próbowałeś kiedyś wyginać 10cm XPS dachowy?

    bo chyba nie zakładasz że na dach daje sie zwykły biały styropian jak na
    ściany pod siatkę.

    jak widzę po przemyśleniu wycofałeś że z tych katastrofalnych ruchów
    konstrukcji, teraz tylko chcesz nam wmówić że zmiany ciśnienia będą łamały
    płyty XPSa. A co z deskami? a co z folią? a co z płytami GK? no i co z
    poszyciem dachu?

> [...]
    > dół. Dmuchnij. I co ? Kartka z wielkim łopotem rwie do góry. To jest
    > właśnie taki sam efekt podciśnienia jak ten, który powstawania za

    ale te ciśnienia napierają na poszycie dachu które poprzez mocowania
    przenosi je na więźbę dachową. Zwykle jednak nie udaje im sie zerwać blachy
    czy dachówek. A jak już jednak zaczną to robić :)

    > To nie są brednie tylko Twoje braki w wiedzy.

    Tylko że desek pod styropian sie nie daje ażurowo, bo celem ejst uzyskanie
    ładnej więźby do ekspozycji.

    zreszta wtedy ciśnienia połamią nam deski... horror normalnie.

    musze kiedyś zaobserwować jak moje deski falują podczas wichury.

    > To już Ci wytłumaczyłem, ale tego jak widzę takze nie zrozumiałeś.

    nie, nie wytłumaczyłeś

    > Co ma "piernik do wiatraka" ?

    > Wybacz, ale chyba nie chcesz mi powiedzieć, ze będziesz układał na
    > dachu deski o szerokosci 3cm ? :)

    a 10cm? mam szczeliny ok 1do 2mm

    > Tak, tak, zwłaszcza jak się czeka na fachowca kilka miesięcy to się ma
    > ogromy wpływ , kiedy on ma to połozyć.
    > Zejdź na ziemię.

    Wybacz ale są pewne reżimy technologiczne których trzeba sie trzymać,
    zresztą sądząc po tym co napisałeś nie było warto na tego partacza czekać,
    bo fachowiec by zmierzył wilgotność i gdyby nie była właściwa nie zabrał by
    sie do roboty, chyba że na ryzyko inwestora.

    > He he he. No tak. Zamiast połozyć płytę OSB na dachu to położyć deski
    > i zamontować klimatyzację dla desek, zeby czasami się nie rozeschły,
    > abo nie spęczniały :)
    > O czym Ty piszesz ?

    a o czym ty piszesz?

    naprawdę miewasz w domu 90% wilgotności?

    u mnie tyle to było po tynkach a potem po wylewkach ale dość krótko, w lecie
    miałem góra 50% w zimie mi spada do 30%

    > Nie gniewaj się ale z Ciebie jest tylko teoretyk i to jeszcze taki,
    > który ma braki w teorii :)

    pocieszaj sie, jak jesteś takim samym fachowcem od automatyki to daj boże.

  • 56. Data: 2010-03-05 19:14:02
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > czemu płyty GK na poddaszach sie nie wyłamują :)

    Wyłamują się, wyłamują. Odfruwają razem z dachami.

    > Czy próbowałeś kiedyś wyginać 10cm XPS dachowy?

    Tak. Z trudem, ale się łamie. Tylko jak się ma to mieć do tych wszystkich
    sytuacji, o których piszę ? Tu potrafią działać znacznie większe siły.

    Z resztą ktoś, kiedyś powiedział, że lepsze jedno zdjęcie jak tysiąc słów.
    Pooglądaj sobie może zdjęcia z moich okolic i przemyśl:
    http://fotoforum.gazeta.pl/k/Tornado.html
    Niestety ja to widziałem na własne oczy. Są tu też zdjęcia domu moich
    znajomych.
    Wbrew pozorom wiatr to ogroma siła, która łamie grube krokwie, a ma sobie
    nie poradzić ze styropianem ?

    > bo chyba nie zakładasz że na dach daje sie zwykły biały styropian jak na
    > ściany pod siatkę.

    Jaki on by nawet nie był super-hiper utwardzony to jego wytrzymałości nie
    można porównywać z wytrzymałością desek czy płyty OSB.

> [...]
    > konstrukcji, teraz tylko chcesz nam wmówić że zmiany ciśnienia będą łamały
    > płyty XPSa. A co z deskami? a co z folią? a co z płytami GK? no i co z

    Jak widać niczego nie przemyślałeś, bo od samego początku piszę o wpływie
    ciśnienia, a o ruchach konstrukcji dachowej na skutek wiatru oraz ruchach
    desek na skutek zmian wilgotności pisałem jako o kolejnych czynnikach.

    > ale te ciśnienia napierają na poszycie dachu które poprzez mocowania
    > przenosi je na więźbę dachową. Zwykle jednak nie udaje im sie zerwać
    > blachy czy dachówek. A jak już jednak zaczną to robić :)

    To wtedy "będziesz sobie pluł w brodę" :)

    > Tylko że desek pod styropian sie nie daje ażurowo, bo celem ejst uzyskanie
    > ładnej więźby do ekspozycji.

    Nie tylko po to, żeby eksponować, ale także po to, żeby od spodu nie było
    prześwitów. Niestety deska taka kosztuje, a ludzie często nie myśląc kłada
    bylejakie deski, bardzo często szalunkowe, bez felca tworząc ażurową
    konstrukcję, która może doprowadzić do zniszczenia izolacji ze styropianu.
    Pisząc o deskach, że "deski to niezbyt dobry pomysł" miałem właśnie na myśli
    możliwość popełnienia szeregu błędów, które mogą spowodować oderwanie
    styropianu. Te błędy to właśnie położenie tanich desek bez felca, drewno
    kiepskiej jakości, które będą przyczyną powstawania dużych szpar pomiędzy
    deskami powodujjących podwiewanie styropianu i możliwość jego oderwania.
    Kolejnymi błędami będzie próba klejenia styropianu do takiego poszycia z
    desek bez felca, która może zakończyć się oderwaniem styropianu od tych
    desek pod wpływem pracowania tych desek na skutek zmiennej wilgotności oraz
    efektu klawiszowania. Oczywiście nie twierdzę, że się nie da zrobić tego
    poprawnie z deskami. Wymaga to tylko odpowiedniej jakości drewna,
    oheblowania go, i wykonania felca. Niestety robiąc felc musisz mieć deske
    odpowiednbio grubą. To wszystko powoduje, że koszt takiej deski jest wysoki.
    Taniej, wygodniej, łatwiej i efektywniej będzie położyć na dachu płytę OSB i
    przykleić do niej styropian klejem, bo jest znikome prawdopodobieństwo
    spier....nia.
    Oczywiściew nie trzeba kleić całej powierzchni tego styropianu, ale w
    zupełności wystarczy punktowe czy też robiąć dużego eSa. Płyta OSB zapewni
    dużo większa wytrzymałość od desek przy mniejszej grubości, dlatego też nie
    trzeba będzie kłaść grubedj płyty OSB. Od spodu taką płytę można pokryć
    płytą G-K, a jeżeli komuś zależy na drewnie to cienkimi listawmi
    boazeryjnymi czy ozdobnymi i efekt będzie ten sam, a pokrycie dachu mniej
    wrażliwe na zmiany wilgotności.

> [...]
    > bo fachowiec by zmierzył wilgotność i gdyby nie była właściwa nie zabrał
    > by sie do roboty, chyba że na ryzyko inwestora.

    Oczywiście, że są rezimy, ale wielokrotnie się przekonujemy, ze wykonawcy
    robią "po swojemu", pomimo konkretnych zaleceń producenta. Ty akurat jesteś
    świadomy zagrożeń, ale większość klientów przyjmie na zasadzie "trzyma się
    to jest dobrze", nie zdając sobie sprawy, że wykonawca wpuścił ich na
    "tykającą bombę zegarową". Czasami też sami "wpuszczamy się w maliny". Dla
    przykładu ja sam się dałem wpuścić i oszukać właścicielowi tartaku.
    Kupowałem deski na pokrycie dachu. Niestety załatwiałem to telefonicznie ze
    względu na duża odległość. Remont był juz rozpoczęty, a mnie do głowy nawet
    nie przyszło, że większość tartaków może nie mieć drewna w tym okresie.
    Maiłem upatrzony dobry tartak, z drewnem, które już kilka razy kupowałem,
    ale niestety, kiedy chciałem zamówić w tartaku były przestoje ze względu na
    brak drewna. Przyszło mi szukać drewna po całej Polsce i w końcu znalazłem.
    Przez telefon rozmawiałem z włascieilem tartaku o drewnie dachowym, czyli
    konkretnie o deskach, które powinny bć odpowiedniej grubości i jakości. I
    takie też drewno zamówiłem prawie 3 razy droższe jak w tym tartaku, gdzie
    kupowałem wcześniej. Kiedy mi przywieźli drewno na podwórko to myślałem, ze
    właściciela osobiście rozszarpię. W rozmowie telefonicznej zażądałem, żeby
    do mnie przyjechał osobiście i sobie zabreał to drewno, bo nie takie drewno
    zamawiałem, bo to co mi przywiózł to nawet nie było drewno szalunkowe, gdyż
    1/3 to były odpady nie nadające się do niczego (krótkie kawałki poniżej 1m,
    częściowo zeżarte przez robactwo. On do mnie to "niech pan nie bierze" jak
    się panu nie podoba, bo ja nie mam innego. Co miałem zrobić, kiedy dach już
    był odkryty ? Dokupiłem jeszcze 2 dodatkowe kubiki, żeby było co przebrać i
    trochę utargowałem cenę, bo ta którą on chciał "była zbójecka" jak za drewno
    heblowane z felcem, a dostałem drewno szalunkowe, bez felca, z korą, którą
    sam musiałem żdzierać, w przeróżnych wymiarach od kawałów 0,5m do 4m, różnej
    szerokości i z oflisami, w dodatku z wygryzionymi dziurami przez robale, a
    do tego musiałem też samemu impregnować.

  • 57. Data: 2010-03-05 20:24:33
    Od: mayky <m...@c...pl>

    W dniu 2010-03-05 20:14, Plumpi pisze:
    (ciach)

> [...]
    > znajomych.
    > Wbrew pozorom wiatr to ogroma siła, która łamie grube krokwie, a ma
    [ciach]

    Nie neguję siły wiatru .....

    Czytam grupę ( i ten wątek) no i jak się bezsensownie "kopiecie".....

    zostawiłem akapit co do którego mam pytanie
    Jacek sugerujesz ze jeśli dach będzie wykonany tak jak Ty piszesz
    a nie jak Marek ma zrobione to Twoj sposób przetrwa tą trąbę a Marka
    pokrycie dachowe nie przetrwa ??????

    Mayky

  • 58. Data: 2010-03-05 21:07:47
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "mayky" <m...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jacek sugerujesz ze jeśli dach będzie wykonany tak jak Ty piszesz
    > a nie jak Marek ma zrobione to Twoj sposób przetrwa tą trąbę a Marka

    Ja nie wiem jak ma zrobione Marek i wcale nie odnoszę swoich wypowiedzi do
    jego dachu. Przypuszczam, że ma deski oraz styropian, bo zazwyczaj "każda
    myszka swój ogonek chwali" i nie lubi krytyki jedynie słusznych swoich
    rozwiązań :)
    Napisłałem ogólnie, że pod ocieplenie styropianowe "deski to niezbyt dobry
    pomysł", popnieważ są o wiele lepsze, mocniejsze i trwalsze rozwiązania np.
    płyta OSB lub gotowe panele składające się z płyty OSB, warstwy styropianu
    lub poliuretanu oraz warstwy bitumicznej.
    Marek natomiast stwierdził (stwierdził, bo niczego nie próbował nawet
    udowadniać), że wszystko co napisałem to nieprawda, a ja nie znam
    podstawowych praw fizyki i dlatego, że jestem głąbem powinieniem zajmowąc
    się tylko i wyłącznie elektryką :D
    P.S. Ciekawe co na to elektrycy ? ;D

  • 59. Data: 2010-03-05 21:25:12
    Od: mayky <m...@c...pl>

    W dniu 2010-03-05 22:07, Plumpi pisze:
> [...]
    > podstawowych praw fizyki i dlatego, że jestem głąbem powinieniem
    > zajmowąc się tylko i wyłącznie elektryką :D

    Odpowiedziales jak rasowy polityk .....
    powtórzę pytanie
    Twoj sposób uwazasz ze przetrwa ta trąbę ?????

    Mayky

    p.s.1. IMHO przy calej wiedzy i praktyce zawartej w tej dyskusji
    przykład zdjęc trąby jest ciosem poniżej pasa - klasa pl. media -
    działanie psychologiczne - dla mas......
    p.s.2 Ciekawie się Ciebie czyta , uważam że masz wiedzę, i
    doświadczenie , tyle że teraz to chyba troszkę popadasz ze skrajności w
    skrajność.......

  • 60. Data: 2010-03-05 22:25:42
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Odpowiedziales jak rasowy polityk .....
    > powtórzę pytanie
    > Twoj sposób uwazasz ze przetrwa ta trąbę ?????

    Myślę, że ma większe szanse przetrwać.
    Co do trąby to ona pzeszła przez wiele domów i jednak nie wszystkie domy
    ucierpiały.

    > Mayky
    >
    > p.s.1. IMHO przy calej wiedzy i praktyce zawartej w tej dyskusji
    > przykład zdjęc trąby jest ciosem poniżej pasa - klasa pl. media -
    > działanie psychologiczne - dla mas......

    Uważasz, że lepiej zamiast przedstawić prawdę taka jaka jest to lepiej
    opowiadać, że "kupa" jest pełna smaku i aromatu, pachnie fiołkami i ma
    delikatny słodko-kwaskowaty, rozpłaywający się w ustach smak ?
    Wybacz, ale ja nie potrafię być jednostronny i zachwalać tylko swoje.
    W swoich wypowiedziach zawsze staram się przedstawić plusy i minusy
    konkretnych rozwiązań.
    Nawet dzisiaj o mało się nie pokłuciłem z kumplami, którzy na siłę wciskają
    klientowi gazowy kocioł kondensacyjny.
    Uważam, ze kotły kondensacyjne są o wiele lepsze pod wieloma względami, ale
    w przypadku tego klienta jest to zły pomysł, ponieważ jest to mieszkanie w
    starej, nieocieplonej kamienicy, bez podłogówki, a dodatkowo CO będzie
    wspomagane kotłem węglowym (śmieciuchem) oraz piecem kominkowym, w którym
    przywykli dużo palić. Po prostu w tym konkretnym przypadku kocioł gazowy
    głównie będzie grzał CWU przez cały rok, a większość ogrzewania będzie z
    węgla i drewna. Uważam, że dodatkowe koszty związane z droższym kotłem oraz
    koniecznością przewymiarowania grzejników tylko po to, aby kocioł mógł
    pracować na niskich temperaturach wody i kondesnować nie zwrócą się nawet
    przez 10 lat.
    Co zaś się tyczy tornada to warto sobie pooglądać i przeanalizować gdzie
    tkwiłły błędy w tych domach.

    > p.s.2 Ciekawie się Ciebie czyta , uważam że masz wiedzę, i doświadczenie
    > , tyle że teraz to chyba troszkę popadasz ze skrajności w skrajność.......

    W żadną skrajność. Zauważ, które domy "odfrunęły". Przede wszystkim domy
    posiadające ażurową konstrukcję dachu czyli dachówki i tu zarówno domy stare
    jak i nowe oraz starsze domy pokryte papą z deskowaniem, gdzie deski były
    bez felca. Tam, gdzie były domy pokrywane płytą OSB, deskami z felcem,
    blachodachówką w większości domy te nawet nie były w najmniejszym stopniu
    dotknięte pomimo, że tornado przeszło także i nad nimi.
    O czym to może świadczyć ?
    To już pozostawiam czytającym.